تاریخ انتشار : دوشنبه 29 ژانویه 2024 - 14:30
کد خبر : 208541

آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟!

آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟!

آزمون تیزهوشان یکی از مهم ترین آزمون های تحصیلی در ایران است که هر ساله برای ورود دانش آموزان به دوره متوسطه اول و دوم (هفتم و دهم) برگزار می شود. این آزمون به دلیل سطح علمی بالایی که دارد، همواره مورد توجه دانش آموزان و خانواده های آن ها قرار گرفته است. یکی از

آزمون تیزهوشان یکی از مهم ترین آزمون های تحصیلی در ایران است که هر ساله برای ورود دانش آموزان به دوره متوسطه اول و دوم (هفتم و دهم) برگزار می شود. این آزمون به دلیل سطح علمی بالایی که دارد، همواره مورد توجه دانش آموزان و خانواده های آن ها قرار گرفته است. یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از دانش آموزان و خانواده های آن ها را به خود مشغول می کند، این است که آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به سطح علمی دانش آموز، میزان آمادگی او برای شرکت در آزمون، و همچنین سطح رقابت در منطقه ای که دانش آموز در آن زندگی می کند، اشاره کرد. در ادامه، به بررسی این عوامل و پاسخ به سوال «آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟» خواهیم پرداخت.

آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟

سطح آزمون تیزهوشان چقدر بالاست؟

همانطور که اشاره شد، هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان برای آزمون تیزهوشان به رقابت می‌پردازند و تنها بخش کمی از دانش آموزان با توجه به ظرفتی که وجود دارد، می‌توانند در آزمون ورودی پذیرفته شوند. تحلیل و بررسی آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان یا همان تیزهوشان در سال‌های گذشته نشان داده می‌دهد که این آزمون نیز همچون آزمون سراسری کنکور در جهت مفهومی شدن سوالات و سخت‌تر شدن است! به عبارت دیگر تنها کسانی می‌توانند در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوند که زحمت زیادی کشیده باشند. این موضوع باعث شده است که برخی برای آموزش تیزهوشان ششم به هفتم و یا نهم به دهم به سراغ کلاس‌های آمادگی تیزهوشان بروند.

علاوه بر این موارد، عوامل دیگری نیز در سطح آزمون تاثیرگذار است که ممکن است آزمون را برای برخی از دانش آموزان به شدت سخت و برای برخی دیگر متوسط کند. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • سطح علمی دانش آموز

بدون شک، یکی از مهم ترین عواملی که بر سختی آزمون تیزهوشان تأثیر می گذارد، سطح علمی دانش آموز است. دانش آموزانی که سطح علمی بالایی دارند، به احتمال بیشتری می توانند در آزمون تیزهوشان موفق شوند. البته، این نکته را نیز باید در نظر داشت که سطح علمی دانش آموزان در طول زمان می تواند تغییر کند. دانش آموزانی که در سال های گذشته عملکرد تحصیلی خوبی داشته اند، ممکن است در سال های بعد دچار افت تحصیلی شوند. بنابراین، تنها به سطح علمی گذشته دانش آموز نباید اکتفا کرد. چه بسا دانش آموزان متوسطی که با تلاش و زحمت بیشتر توانسته اند از دانش آموزان باهوش سبقت بگیرند و در تیزهوشان قبول شوند.

  • میزان آمادگی دانش آموز

میزان آمادگی دانش آموز برای شرکت در آزمون تیزهوشان نیز بر سختی این آزمون تأثیر می گذارد. دانش آموزانی که به خوبی برای آزمون آماده شوند، به احتمال بیشتری می توانند در آن موفق شوند. برای آمادگی برای آزمون تیزهوشان، می توان از منابع مختلفی مانند کتاب های کمک درسی، آزمون های آزمایشی، و مشاوره با معلمان و مشاوران تحصیلی، کلاس‌های آمادگی آزمون و … استفاده کرد.

  • سطح رقابت در منطقه

سطح رقابت در منطقه ای که دانش آموز در آن زندگی می کند، نیز بر قبولی در آزمون تیزهوشان تأثیر می گذارد. در مناطقی که سطح علمی و امکانات مدارس بالا است، رقابت برای قبولی در آزمون تیزهوشان نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین، دانش آموزانی که در مناطقی همچون تهران زندگی می کنند، باید تلاش بیشتری برای قبولی در آزمون تیزهوشان داشته باشند.

چگونه در آزمون سخت تیزهوشان قبول شویم؟!

چگونه در آزمون سخت تیزهوشان قبول شویم؟! - آیا آزمون تیزهوشان سخت است؟!

تجربیات قبول شدگان تیزهوشان نشان می‌دهد که قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان، نیازمند تلاش و زحمت بسیاری است و دانش آموزان می‌بایست با برنامه ریزی صحیح و اصولی جلو بروند. همچنین افزایش مهارت تست زنی یکی از لازمه‌های قبولی در آزمون است؛ دانش آموزان اغلب در مدارس تنها با امتحانات تشریحی سر و کار دارند و به همین دلیل اکثر آن‌ها مهارت تست زنی بالایی ندارد و در بحث مدیریت زمان و استراتژی‌های حل تست مشکل دارند.

علاوه بر این، بخش استعداد تحلیلی که برای دانش آموزان پایه ششم به هفتم تمامی آزمون و برای دانش آموزان پایه نهم به دهم نیمی از آزمون را تشکیل می‌دهد، مهم‌ترین بخش آزمون محسوب می‌شود که شامل سوالات هوش و خلاقیت است. اکثر دانش آموزان تا به حال با این نوع از سوالات رو به رو نشده است و به همین دلیل باید پیش از شرکت در آزمون حتما مهارت خود را در این بخش افزایش دهند. کلاس‌ها و دوره‌های آموزش تیزهوشان نهم به دهم و ششم به هفتم که توسط موسسات مختلف برگزار می‌شود، در این بخش به شما کمک زیادی خواهند نمود.

بهترین کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان کجا برگزار می‌شود؟!

بهترین کلاس آمادگی آزمون تیزهوشان کجا برگزار می‌شود؟!

موسسات، آموزشگاه‌ها و مراکز علمی مختلفی در سطح کشور کلاس‌های آمادگی آزمون تیزهوشان را برگزار می‌کنند اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. یک کلاس تیزهوشان خوب باید توسط اساتید و دبیران متخصص در زمینه آزمون ورودی پیش برود و دانش آموزان با استفاده از برنامه ریزی دقیقی که توسط مشاورین دریافت می‌کنند در مسیر صحیح قرار بگیرند.

موسسه فرهنگی آموزشی موفقیت، تنها موسسه در سطح کشور است که به طور تخصصی فقط در حوزه آزمون ورودی مدارس برتر و به ویژه تیزهوشان فعالیت دارد. این موسسه در سال‌های اخیر توانسته است بالاترین درصد قبولی در بین تمامی موسسات کشور داشته باشد. از دیگر امکانات آموزشگاه موفقیت می‌توان به کلاس‌های رفع اشکال جدا از کلاس آموزشی، برگزاری آزمون شبیه ساز استاندارد به همراه تحلیل، جزوه جامع تیزهوشان، وجود مشاور و پشتیبان تحصیلی و … اشاره نمود.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از جزئیات کلاس‌های آمادگی تیزهوشان موسسه موفقیت با شماره تلفن 22891840-021 تماس بگیرید و یا به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://amoozeshcenter.com/tizhooshan

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی سطح سختی آزمون تیزهوشان پرداختیم و راهکارهایی را برای قبولی در این آزمون به شما آموزش دادیم. همانطور که احتمالا بدانید، از تاثیر تحصیل در یک مدرسه خوب نمی‌توان چشم پوشی کرد و نقش مهمی در آینده دانش آموزان خواهد داشت. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و اطلاعات سومندی را کسب نموده باشید. لطفا دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و سایر کابران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها