تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 دسامبر 2021 - 17:46
کد خبر : 181011

احسان روحی: امکان برگزاری آنلاین شنبه‌های خوانش وجود ندارد

احسان روحی: امکان برگزاری آنلاین شنبه‌های خوانش وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر رویداد شنبه‌های خوانش گفت: برگزاری آنلاین این رویداد، نیازمند هزینه‌ها، امکانات و زیرساخت‌هایی است که در حال‌حاضر امکان برگزاری آنلاین این رویداد وجود ندارد. احسان روحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۶ سال است که رویداد «شنبه‌های خوانش» را با رویکرد اهمیت دادن به ادبیات نمایشی برگزار کرده‌ایم و شاهد نتایج مثبتی

احسان روحی: امکان برگزاری آنلاین شنبه‌های خوانش وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر رویداد شنبه‌های خوانش گفت: برگزاری آنلاین این رویداد، نیازمند هزینه‌ها، امکانات و زیرساخت‌هایی است که در حال‌حاضر امکان برگزاری آنلاین این رویداد وجود ندارد.

احسان روحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۶ سال است که رویداد «شنبه‌های خوانش» را با رویکرد اهمیت دادن به ادبیات نمایشی برگزار کرده‌ایم و شاهد نتایج مثبتی در این زمینه بودیم. در این مدت حدود ۱۵۰ اثر داخلی و خارج را خوانش کردیم. همچنین در آستانه دوره جدید فعالیت خود ایده‌ها و برنامه‌های زیادی داشتیم که متأسفانه وقوع بحران کرونا برنامه‌های ما را متوقف کرد.

وی افزود: فعالیت‌های ما همزمان با آغاز جشنواره استانی تئاتر در سال گذشته تعطیل شد، اما پس از اتمام جشنواره گروه‌هایی برای از سرگیری خوانش اعلام آمادگی کرده بودند که متأسفانه با کرونا مواجه شدیم. با این حال از آنجا که هیچ برنامه و زیرساختی برای تئاتر در شهر ما وجود ندارد و شنبه‌های خوانش هم در این دایره قرار می‌گیرد همچنان بعید به‌نظر می‌رسد بتوانیم این رویداد را امسال یا سال آینده مجدداً راه‌اندازی کنیم.

این هنرمند تئاتر مشهد با اشاره به گسترش این رویداد در سطح استان، تصریح کرد: شنبه‌های خوانش، پیش از شیوع ویروس کرونا در بعضی از شهرستان‌ها هم به‌طور متداول برگزار می‌شد و در این زمینه گزارش‌هایی به من رسیده است، اما متاسفانه کرونا همه معادلات ما را به‌هم ریخت و این رویدادها نیز تعطیل شدند.

وی خاطرنشان کرد: محل برگزاری این رویداد در مجتمع امام‌ رضا(ع) با هماهنگی انجمن هنرهای نمایشی و اداره ‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی به صورت حمایتی در اختیار ما قرار گرفته بود و ما هم سعی می‌کردیم با دعوت از صاحب‌نظران این حوزه از نویسندگان نوقلم حمایت کنیم تا آثارشان خوانده شده، به نقد کشیده شود و در نهایت همگی به رشد تئاتر مشهد کمک کنیم.

روحی بیان کرد: شنبه‌های خوانش برای هیچ‌کسی درآمد مالی ندارد و معتقدم یکی از عواملی که این رویداد را زنده نگه‌داشته است نبود منفعت مالی بود و همه شرکت‌کنندگان در این رویداد صرفاً با هدف رونق بخشیدن به تئاتر در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که «امکان برگزاری این رویداد به‌صورت آنلاین وجود ندارد»، خاطرنشان کرد: برگزاری آنلاین این رویداد نیازمند هزینه‌ها، امکانات و زیرساخت‌هایی است که بر مبنای آن بتوانیم فعالیت کنیم، اما در حال ‌حاضر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و انجمن هنرهای نمایشی توان ایجاد این شرایط را برای ما ندارند. من شخصاً به افراد دیگری هم مراجعه کرده‌ام تا با هزینه‌ کمتری این کار را انجام دهند. با این وجود از آنجا که تاکنون هیچ بودجه‌ای برای این اتفاق در نظر گرفته نشده یا اگر هم در نظر گرفته شده به دست ما نرسیده، نمی‌توان برای اجرای مجازی این رویداد برنامه‌ریزی کرد. در این شرایط بعید می‌دانم که این مسئله در توان و یا اصلاً دغدغه انجمن هنرهای نمایشی و دوستان باشد.

دبیر رویداد شنبه‌های خوانش گفت: می‌توانم به جرأت بگویم خدمتی که شنبه‌های خوانش به تئاتر مشهد کرده، بسیاری از دوره‌های آموزشی نکرده‌اند. گواه آن هم افرادی است که از شنبه‌های خوانش رشد کردند و همین امسال در جشنواره‌ تئاتر فجر حضور دارند.

وی با گلایه از نگاه مسئولان شهر به این رویداد، افزود: متأسفانه شنبه‌های خوانش دغدغه بخش سیستماتیک نیست. با این ‌حال من بارها به دوستان گفته‌ام شنبه‌های خوانش متعلق به شخص من نیست و باید برای آن یک ساز و کار طراحی کنیم تا اگر روزی احسان روحی هم نبود، نفر بعدی بتواند طبق همان چارچوب فعالیت کند، اما متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. در حال حاضر بیشترین بهانه دوستان موضوع کرونا است باید منتظر بمانیم و ببینیم بعد از کرونا چه اتفاقی می‌افتد.

روحی با بیان این‌که «عبور از این شرایط نیازمند نگاه ملی، به‌جای نگاه شخصی است»، اظهار کرد: برای نمونه انتقادات زیادی نسبت به برگزاری جشنواره فجر وجود دارد، اما افرادی  آن‌جا زحمت کشیدند تا این چرخه از بین نرود، چراکه جشنواره فجر با استقبال مردم مواجه شد و این نشان می‌دهد مردم حتی در شرایط کرونا همچنان علاقه‌مندند که فیلم ببینند. این نیازمند یک اتحاد همگانی است که در مشهد وجود ندارد و تا زمانی ‌که منافع شخصی به منافع عمومی ارجحیت داشته باشد نمی‌توانیم از این بحران یا بحران‌های مشابه، خارج شویم.

وی با دعوت از گروه‌های تئاتری به آغاز مجدد فعالیت‌هایشان، بیان کرد: آثاری که اخیراً در مشهد اجرا شده‌اند عموماً آثاری بودند که برای جشنواره تئاتر فجر یا جشنواره‌های دیگر تمرین می‌کردند و صرفاً برنامه‌ای برای اجرای عمومی در این وضعیت نداشتند. با این ‌حال ضررهای مالی گروه‌های تئاتر قبل از کرونا هم وجود داشته و بعد از آن خواهد بود. با این حال فکر می‌کنم با توجه به اشتیاقی که در حال حاضر مردم برای کمک به تئاتر دارند، همین ظرفیت بلیت‌فروشی ۵۰ درصد هم در انتها، هم از نظر آماری و هم از نظر ریالی رقم بزرگی خواهد شد؛ چراکه اگر هر شب ۵۰ درصد ظرفیت سالن هم بلیت‌فروشی داشته باشند، باز هم در میانگین، تفاوت چندانی با زمانی که ممکن بود یک کار بعضی شب‌ها با ۳۰ درصد بلیت‌فروشی اجرا شود، نخواهد کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: البته مسئله‌ای که باید بدانیم این است که سالن‌های خصوصی امکان کم‌کردن از درآمدشان را ندارند؛ چراکه چیزی از هزینه‌های آن‌ها کم نشده است. با این وجود در این شرایط سالن‌های دولتی مانند مجموعه تئاتر شهر که در حال حاضر تعطیل است و کسی هم پاسخگو نیست یا سالن حوزه هنری که این امکان را دارند می‌توانند سالن‌هایشان را رایگان در اختیار هنرمندان قرار بدهند و از آن‌ها حمایت کنند تا یک گروه تئاتری هم بتواند با همین ظرفیت محدود بلیت‌فروشی، هزینه‌های خودش را تأمین کند و ضرر اقتصادی متحمل نشود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها