تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اکتبر 2021 - 23:03
کد خبر : 25996

افزایش سیستم دفاعی بدن با مصرف گیاهان دارویی

افزایش سیستم دفاعی بدن با مصرف گیاهان دارویی

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: سبک زندگی صحیح در داشتن سیستم ایمنی قوی موثر است و می‌توان با آگاهی دادن به جامعه در جهت استفاده از گیاهان دارویی عوارض ویروس کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش داد. دکتر رمضان کلوندی به ایسنا گفت: ویروس کرونا

افزایش سیستم دفاعی بدن با مصرف گیاهان دارویی

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: سبک زندگی صحیح در داشتن سیستم ایمنی قوی موثر است و می‌توان با آگاهی دادن به جامعه در جهت استفاده از گیاهان دارویی عوارض ویروس کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

دکتر رمضان کلوندی به ایسنا گفت: ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را مورد حمله خود قرار می‌دهد و با افزایش سیستم ایمنی بدن می‌توانیم در صورت ابتلا به ویروس کرونا آن را با عوارض کم، پشت سر بگذاریم. همچنین می‌توان با افزایش سیستم ایمنی از ورود افراد به بخش مراقبت‌های ویژه جلوگیری کرد.

این استاد زیست شناسی و متخصص در حوزه گیاهان دارویی با اشاره به اینکه کشور چین با بازگشت به میراث قدیمی خود یعنی طب سنتی و افزایش سیستم ایمنی توانست بیماری کرونا را مهار کند، افزود: سبک زندگی فعلی ما ایرانی‌ها به ضعف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. طبق آمار وزارت بهداشت اکثر افرادی که در اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت می‌کنند دارای اضافه وزن هستند که این افراد در اصطلاح طب سنتی دارای مزاج سرد و تر هستند و بلغمی نام دارند.

وی با بیان اینکه ریه تنها محیطی در بدن است که ویروس کرونا می‌تواند در آنجا رشد کند، گفت: این ویروس در صورت ورود به سیستم گوارش نمی‌تواند برای بدن مشکل آفرینی کند. ریه در بدن انسان به دلیل دارا بودن محیطی سرد و مرطوب تنها مکانی است که مورد پسند کرونا است.

دکتر کلوندی با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی، افزود: برای حفظ سلامت بدن و کاهش چربی‌های اضافه باید روزانه فعالیت‌های فیزیکی داشته باشیم همچنین در صورت امکان از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات، ترشیجات، نوشابه‌ها و مواد قندی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد مواد قندی و هیدرات‌های کربن ساده سیستم ایمنی فرد را بی دفاع می‌کند، خاطرنشان کرد: نوتروفیل‌ها گروهی از سلول‌های گلبول سفید هستند که در سیستم ایمنی بدن نقش آفرینی می‌کنند، این سلول‌ها جهت تغذیه از مواد قندی مانند یک سرباز پست دفاعی خود را رها و به سمت ماده قندی حمله می‌کنند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه بهترین روش برای طبخ مواد غذایی روش آب‌پر و بخارپز است، افزود: استفاده مستمر از سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و ضرورتی برای استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها و مکمل‌ها وجود ندارد. ویتامین دی تنها ویتامینی است که در بسته غذایی ما جایگاه کمتری دارد که می‌توان آن را به صورت هفتگی یا ماهیانه به صورت قرص استفاده کرد.

دکتر کلوندی با اشاره به اینکه در طول روز باید مجاری تنفسی را ضد عفونی کنیم، ادامه داد: برای ضد عفونی یکی از ساده‌ترین کارها استنشاق روزانه دو مرتبه آب نمک رقیق از طریق بینی است. برای از بین بردن ویروس‌های موجود در ناحیه مخاطی لازم است که بعد از ورود به منزل و قبل از خواب از محلول آب نمک استفاده کنیم.

این استاد زیست شناسی  و متخصص در حوزه گیاهان دارویی همچنین گفت: گیاهان دارویی در کنار  افزایش سیستم ایمنی بدن جنبه پیشگیری و حتی درمانی نیز دارند. این گیاهان را می‌توان بدون نیاز به نسخه پزشک از عطاری‌های معتبر تهیه کرد چراکه هیچ گونه عارضه جانبی از آن گزارش نشده است.

وی با اشاره به خواص تعدادی از گیاهان دارویی که در جهت مقابله با ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونا موثرند، افزود: گیاه بابونه طبی یا آلمانی از جمله گیاهان دارویی است که دارای طبعی گرم و خشک و در افزایش گلبول‌های سفید و ایمن نگه داشتن سیستم ایمنی بدن موثر است. افراد سالم و یا مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند این گیاه را به صورت دم نوش روزانه یک تا سه لیوان استفاده کنند. مصرف سالانه این گیاه در کشور آلمان ۴ هزار تن است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با برشمردن خواص دارویی گیاه زوفا، ادامه داد: این گیاه در کشور کشت می‌شود و می‌توان به صورت دم نوش از آن استفاده کرد. زوفا در درمان برونشیت، ناراحتی‌های ریوی، تنگی نفس، بیماری آسم و خلط آوری اثرات معجزه آسایی دارد. لازم به ذکر است که این گیاه به صورت شربت نیز موجود است.

دکتر کلوندی گیاه آویشن یا آذربه را دارای خاصیت ضد میکروب، باکتری و ویروس عنوان کرد و افزود: گیاه آویشن در بیشتر نقاط کشور برداشت می‌شود در حالیکه گیاه آذربه بیشتر در نقاط غرب کشور به ویژه در استان همدان می‌روید. گیاه آذربه از لحاظ ماده موثره ۹۵ درصد مشابه آویشن شیرازی است. آویشن گیاهی خوش عطر و در درمان ناراحتی‌های ریوی، گوارشی و بیماری کرونا موثر است.

وی گیاه گل راعی را علاوه بر درمان کرونا در درمان سیاتیک و HIV موثر برشمرد و گفت: گل راعی در کتاب قانون بوعلی سینا هوفاریقون نام دارد و مصرف ۴۰ روزه این گیاه به صورت دم‌نوش در درمان سیاتیک موثر است. همچنین این گیاه با اثر ضد ویروسی قوی خود می‌تواند بر روی HIV اثر بازدارندگی بگذارد و سیستم ایمنی افرادی که به ایدز مبتلا هستند را تقویت می‌کند.

این استاد زیست شناسی و متخصص در حوزه گیاهان دارویی گیاه بادرنجبویه را گیاه مورد علاقه حضرت علی(ع) و بوعلی سینا دانست و گفت: گیاه بادرنجبویه از خانواده نعنا و دارای طعم لیمو است. عطر لیمو راه تشخصی گونه اصلی و دارویی از نمونه تقلبی آن است. این گیاه بر روی ویروس‌هایی که در بدن ایجاد تبخال می‌کنند موثر است. همیچنین دارای خواص ضد ویروس سرماخوردگی و کرونا است.

وی به دیگر خواص گیاه بادرنجبویه اشاره کرد و گفت: بوعلی سینا این گیاه را در کاهش مشکلات عصبی مفید می‌داند. همچنین این گیاه دارای خاصیت آرام بخشی، ضد ترس و دلهره است و به گیاه شب کنکوری نیز معروف است.

دکتر کلوندی منشأ گیاه سرخارگل را آمریکای شمالی عنوان کرد و افزود: این گیاه توسط دانشمندان این حوزه در ایران نیز کشت می‌شود. تمام اندام این گیاه دارای خاصیت دارویی است و در افزایش سیستم ایمنی و درمان بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی اثرات قابل توجهی دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی به مردم از خواص گیاهان دارویی، گفت: تمامی گیاهان نام برده شده در پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی موثر هستند. جوی که بعد از همه گیری کرونا در ایران و در سایر کشورها حاکم شد همواره با ترس و دلهره همراه بود. باید در نظر داشته باشیم که افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، عامل ترس در مرگ و میر آن‌ها پر رنگ بوده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم حضور متخصصین روان‌شناس و روانکاو در بیمارستان‌ها، افزود: هنگامی که فرد به کرونا مبتلا می‌شود از روحیه کمی برخوردار است و فردی که روحیه خود را از دست می‌دهد سیستم ایمنی پایینی دارد و در نهایت در مبارزه با کرونا تنها است.

دکتر کلوندی با تاکید بر حفظ میراث تاریخی کشور در حوزه طب سنتی، اظهار کرد: متخصصین طب سنتی قصد زیر سوال بردن پزشکی رایج را ندارند؛ هدف آنان کمک به سلامت عمومی جامعه است. بنابراین برای ارزیابی و مشخص شدن کارایی طب سنتی در درمان بیماری‌ها، لازم است در هر استان بیمارستانی مخصوص طب سنتی احداث شود تا بتوان به صورت علمی توانایی طب سنتی در درمان بیماری‌ها را اثبات کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد ریشه داروهای موجود در داروخانه‌های کشور آلمان گیاهی است، خاطرنشان کرد: با توجه به سبقه تاریخی استفاده از گیاهان دارویی در ایران و با وجود دانشمندانی همچون بوعلی سینا و رازی و دیگران، تنها ۳ درصد داروهایی که در داروخانه‌های ایران موجود هستند ریشه گیاهی دارند و این خود جای تامل دارد.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها