تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 10:36
کد خبر : 161204

باید برای حوادث ترکیبی هم پیش‌بینی لازم داشته باشیم

باید برای حوادث ترکیبی هم پیش‌بینی لازم داشته باشیم

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: باتوجه به وقوع بسیار بلاهای طبیعی در ایران، باید بگونه ای برای مقابله با این بحران ها آماده باشیم که حتی پیش بینی حوادث ترکیبی همچون وقوع همزمان زلزله، سیل و رانش زمین را داشته باشیم. به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، حسین باقری در کارگروه شورای هماهنگی مدیریت

باید برای حوادث ترکیبی هم پیش‌بینی لازم داشته باشیم
استاد دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: باتوجه به وقوع بسیار بلاهای طبیعی در ایران، باید بگونه ای برای مقابله با این بحران ها آماده باشیم که حتی پیش بینی حوادث ترکیبی همچون وقوع همزمان زلزله، سیل و رانش زمین را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، حسین باقری در کارگروه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه که امروز(سوم اردیبهشت) برگزار شد، بابیان اینکه از 43 نوع بلای طبیعی که در دنیا وجود دارد، 34 نوع آن در ایران رخ می دهد، اظهارکرد: سیل، زلزله و آتش سوزی سه بحرانی است که بیشترین آمار حوادث طبیعی در ایران را به خود اختصاص داده‌ است.

وی بابیان اینکه حوادث نشانه هایی دارند که پیش از وقوع فریاد می زنند، عنوان کرد: اگر در بحث زیرساخت ها اقدامات پیشگیرانه به خوبی انجام گیرد، زمان وقوع حادثه خسارت چندانی نداریم.

موسس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به خدمت رسانی نیروهای مسلح به مردم زلزله زده کرمانشاه و مردم آسیب دیده از سیلاب های اخیر کشور اشاره کرد و گفت: نیروهای مسلح در دو برهه از تاریخ نظام اسلامی یعنی دفاع مقدس و حوادث طبیعی دو سال اخیر برگ زرینی در کارنامه فعالیت های خود به جا گذاشتند.

وی تاکید کرد: زمانی که مردم نیروهای مسلح را در کنار خود می‌بینند، اطمینان خاطر پیدا می‌کنند که پشتوانه ای قوی دارند، این درحالیست که در دیگر کشورها چنین شرایطی را نمی‌بینیم که نیروهای مسلح همراه، همگام و حتی گاها جلوتر از خود مردم در حوادث باشند.

باقری برلزوم ورود مردم برای مدیریت بحران ها تاکید کرد و گفت: زمانی که سه روز پس از وقوع بحرانی هنوز بین مردم غذای گرم توزیع می شود، این بدان معناست که مدیریت بحران رعایت نشده و باید با پک های غذایی زمینه ای فراهم کنیم تا مردم به زندگی عادی خود بازگردند، نه اینکه هنوز غذای گرم بین آنها توزیع شود.

وی در ادامه بابیان اینکه  استان کرمانشاه طی چند ماه گذشته  دو حادثه از سه حادثه طبیعی شایع در کشور یعنی زلزله و سیل را پشت سرگذاشته، اعلام کرد: باید تجربیات موفق مدیریتی که در حوادث کرمانشاه داشتیم را مستندنگاری کرده و برای بحران های آینده آن را بکار گیریم.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی تاکید کرد: باید به گونه ای برای حوادث طبیعی در کشور آماده باشیم که حتی حوادث ترکیبی همچون وقوع همزمان سیل، زلزله و رانش زمین را پیش بینی کنیم.

وی بابیان اینکه مدیرانی که پلکانی به مدیریت رسیده اند در بحران ها موفق تر از مدیران آسانسوری هستند، عنوان کرد: استاندار کرمانشاه باتوجه به مدیریتی که در بحران های دو سال اخیر این استان داشته، از جمله مدیران موفق در بحران و مایه افتخار و مباهات برای نظام است.  

 خسرو بوالحسنی رئیس دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در این نشست، بابیان اینکه سیلاب های اخیر حدود 25 استان کشور را تحت تاثیر قرار داد، عنوان کرد: هرچند که این سیلاب ها خرابی های وسیعی برجای گذاشت، اما پیامدهای ارزنده ای دارد که می توان به عنوان تجربه برای بحرانهای آینده از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی در حال انجام مطالعاتی در خصوص بحران های طبیعی چندسال اخیر در ایران و مدیریت های انجام شده در آنها است، عنوان کرد: باتوجه به زلزله 7.3 ریشتری و پس از آن بحران سیل اوایل امسال در کرمانشاه، در نظر داریم تا تجربیات موفق مدیریت استان را در کنترل این بحران به منظور غنابخشی به مطالعات خود استفاده کنیم.  

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها