بررسی فیلم ترسناک موذیانه: در قرمز
به گزارش بلو سابتایتل و به نقل از rogerebert حداقل پاتریک ویلسون هنوز به “موذیانه” اهمیت می دهد. ویلسون که جزء اصلی جیمز وان آیورس است (او همچنین در سریال «احضار» بازی میکند)، اولین کارگردانی خود را با «موذیانه: در قرمز» انجام میدهد. او همچنین در این فیلم بازی میکند و نقش پدر محافظ جاش لمبرت را در فیلمهای Insidious و Insidious: Chapter Two دوباره بازی میکند. در کلاسیک “چرا لعنتی نه؟” او در سبک دیپ فرنچایز، یک شماره هارد راک را نیز با گروه سوئدی گوست در تیتراژ پایانی اجرا می کند. (آیا می دانستید پاتریک ویلسون می تواند آواز بخواند؟ نه من.)
«در قرمز» پنجمین و ظاهراً آخرین فیلم «موذیری» است. و با توجه به این نکته که هرگز نمیتوانید به پایان یک فرنچایز ترسناک اعتماد کنید وقتی میگوید تمام میشود، خلاصهای نسبتاً رضایتبخش به داستان خانواده لمبرت ارائه میکند. آنها از سال 2013 در فیلم Insidious غایب بودند، زمانی که Blumhouse روی شخصیت روانی مادرانه لین شی، Elise Rainier در یک رشته پیش درآمد تمرکز کرد. (اگرچه او در دومی فوت کرد، اما در اینجا ظاهر می شود، زیرا دوباره – چرا که نه؟) و در زمانی که سریال دور بود، خیلی اتفاق افتاده است.
دالتون لمبرت جوان (تای سیمپکینز) از یک پسر کوچک تسخیر شده به یک دانشجوی هنر 19 ساله تبدیل شده است که اولین ترم تحصیلی خود را در دانشگاه آغاز کرده است. پدر و مادرش جاش (ویلسون) و رنای (رز برن) از هم جدا شده اند. و مادربزرگش لورین که نقشی در نجات دالتون از شر ارواح شیطانی The Further داشت، درگذشت. دالتون سفرش به The Further را به یاد نمی آورد، جاش هم. فیلم با صحنهای آغاز میشود که در آن دو نفر از یک هیپنوتیزور دستور میدهند تا یک سال کامل از زندگی خود را فراموش کنند.
این به سرعت قابل توجهی انجام می شود – اگر “در قرمز” یک PSA ضد مواد مخدر بود، شعار آن این بود: “هیپنوتیزم: حتی یک بار”. شمارش معکوس از 10 تنها چیزی است که برای پاک کردن تکه های عظیم ذهن لامبرت ها لازم است، و این خاطرات به همین راحتی زمانی که از دالتون خواسته می شود تمرین مدیتیشن را در کلاس نقاشی خود انجام دهد دوباره زنده می شوند. «در قرمز» کمی با طنین هنرمندانی بازی میکند که در فیلمهای ترسناکی مانند «آب نبات شیطان» دیده میشود، آثاری را که دارای تسخیر یا غیر طبیعی هستند خلق میکنند. اما بیشتر زمان اجرای آن صرف کاوش در چیزی می شود که کمتر الهام گرفته شده است.
در اینجا، هدیه جاش و دالتون برای فرافکنی اختری فقط یک پدیده مرموز نیست. این همان اره قدیمی تروما و بیماری روانی ارثی است که از زمان “ارثی” فیلم های ترسناک را ویران کرده است. این به شکل افشاگریهایی درباره پدری که جاش هرگز نمیشناخت، آشکار میشود، که با گناه جاش و رنجش دالتون از طلاق همپوشانی دارد. این پر زحمت ترین استفاده از این استعاره در سال های اخیر نبوده است – این یکی دیگر از فیلمنامه نویسان همکار اسکات تیمز است، «هالووین می کشد». اما در این مرحله آنقدر تم معمولی است که تمام علاقه را از درام خانوادگی می کشد.
بازگشت به سایر فیلمهای «موذیانه» نیمه کاره است و به نظر میرسد «در قرمز» پس از مدتی از تلاش برای جا انداختن همه قطعات منصرف شده است. چیزی که کار می کند مشتی ترس در نیمه اول فیلم است. ویلسون بهعنوان کارگردان، ثابت میکند که به اندازه کافی با مکانیزم ترس از جامپ آشنایی دارد – واضح است که او چند چیز را از کار با وان در تمام آن سالها برداشت – تا به مخاطبان آنچه میخواهند بدهد. صحنه اولیه ای که جاش در حالی که در داخل دستگاه ام آر آی به دام افتاده پیرزنی وحشتناک را دچار توهم می کند، به خوبی انجام شده و با داستان فرعی مرتبط است که جاش به دنبال درمان خستگی مداوم و مه مغزی است. (کووید طولانی؟ نه، بیشتر!)
با این حال، هنگامی که طرح اصلی کالج محور شروع می شود، فیلم به آرامی به سمت یک پایان غم انگیز سقوط می کند. از نظر بصری، ویلسون وفادارانه ظاهر مه آلود فیلم های قبلی را بازسازی می کند. «نوک نوک لالهها» تینی تیم در اتاقی پر از عروسکهای شکسته، جایی در فضای منفی The Further میچرخد. همه اینها خوب است – همانطور که شوخیها، شخصیتهای فرعی، و امتیازاتی که به امتیاز PG-13 فیلم داده شده است، با جایگزین کردن گور آشکار با استفراغ و آرایش ساختگی پنکیک. ویلسون در نقش جاش بسیار خوب است، اما این قابل انتظار است. او کسی است که هنوز روی همه چیز سرمایه گذاری می کند.