تاریخ انتشار : شنبه 30 اکتبر 2021 - 23:07
کد خبر : 34228

بی‌گدار به آب نزنید

بی‌گدار به آب نزنید

ایسنا/اصفهان ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه ظهر روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، جوان ۲۷ ساله‌ای در آب‌های زاینده‌رود در پارک ساحلی باغ بهادران غرق شد، اما این اولین حادثه غرق‌شدگی امسال نیست و آخرین آن نخواهد بود، به‌ویژه در روزهای گرم تابستان که باوجود همه هشدارهای مسئولان، شاهد تکرار اخبار تلخ غرق‌شدگی هستیم. در فصل گرما و

بی‌گدار به آب نزنید

ایسنا/اصفهان ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه ظهر روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، جوان ۲۷ ساله‌ای در آب‌های زاینده‌رود در پارک ساحلی باغ بهادران غرق شد، اما این اولین حادثه غرق‌شدگی امسال نیست و آخرین آن نخواهد بود، به‌ویژه در روزهای گرم تابستان که باوجود همه هشدارهای مسئولان، شاهد تکرار اخبار تلخ غرق‌شدگی هستیم.

در فصل گرما و تعطیلات تابستانی بسیاری از شهروندان بار سفر به تفرجگاه‌ها و به‌ویژه حاشیه رودخانه‌ها و هر جا که نشانی از آب و آبادانی باشد می‌بندند، غافل از این‌که ممکن است پایان این سفر با مرگ همراه شود.

رودخانه‌ها، کانال‌ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و سدهای مخزنی می‌تواند برای فرار از تب تابستان فریبنده، اما بسیار خطرآفرین باشد. شاید بسیاری از افراد فکر کنند خطر غرق‌شدگی فقط در دریا وجود دارد، اما گاهی حتی یک حوض عمیق یا استخر ذخیره آب در باغ می‌تواند مرگبار باشد، پس بهتر است این تابستان در هر جا و مکانی تن به آب نزنید.

مرگ ۴۷ نفر در منابع آبی استان در سال ۹۹

منصور شیشه فروش-مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته ۴۷ نفر در منابع آبی شامل رودخانه، کانال، استخرهای ذخیره آب کشاورزی و سدهای مخزنی در استان غرق شدند، اظهار کرد: امسال رودخانه زاینده‌رود جاری نیست و به‌تبع در کانال‌های انشعاب آب نیز آبی وجود ندارد، بااین‌وجود از ابتدای سال تاکنون ۵ نفر فوتی و یک مجروح ناشی از غرق‌شدگی در استان داشتیم.

وی بابیان اینکه با گرم شدن هوا و موج‌های گرما، میل به شنا در منابع آبی زیاد می‌شود، از صدور هشدارهای لازم برای پیشگیری از غرق‌شدگی از سوی مدیریت بحران استان خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی به علت اجرای طرح‌های نوین آبیاری در استان تعبیه‌شده که بسیار لغزنده و با شیب تند هستند که فرد پس از ورود به آن نمی‌تواند خارج شود. به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده‌ایم به مالکان ابلاغ کند اطراف این استخرها را نرده، حفاظ و تابلوی شنا ممنوع نصب کنند، طناب و نردبان نجات در فواصل مختلف تعبیه کنند، هشدارهای لازم را به ساکنان محلی داده و در صورت وقوع حادثه بلافاصله به مراکز امدادی اطلاع دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه استخرهای جدید قبل از احداث باید الزامات ایمنی را رعایت کنند، افزود: به شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به‌عنوان متولی رودخانه‌ها و سدهای ذخیره آب ابلاغ کرده‌ایم در مسیر رودخانه‌های فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، باغ بهادران و لنجان تیم های گشت و نظارت را افزایش داده و اطلاع‌رسانی و آموزش برای پیشگیری از غرق‌شدگی را در دستور کار قرار دهند، همچنین شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در سدهای ذخیره آب نیز موظف به استقرار تیم و قایق‌های نجات‌غریق و نصب تابلوی شنا ممنوع شد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز به مالکان باغاتی که استخر ذخیره آب ‌دارند اخطارهای لازم برای الزامات ایمنی را اطلاع داده است.

خطر غرق‌شدگی در گروه سنی زیر ۱۰ سال و ۲۰ تا ۳۰ سال

غفور راستین-مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، کل موارد غرق‌شدگی در سال گذشته را ۷۵ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد متأسفانه ۴۷ نفر فوت کردند که ۸۱ درصد مرد و ۱۹ درصد زن بودند.

وی با بیان اینکه بیشترین رده سنی غرق‌شده‌ها زیر ۱۰ سال و ۲۰ تا ۳۰ سال بود، تأکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به کودکان شود و از رها کردن آن‌ها به حال خود در اطراف دریاچه‌ها و رودخانه‌ها خودداری شود. کودکان را از استخرهای آب کشاورزی دور نگهداریم، به‌ویژه وقتی نرده محافظ در اطراف آن‌ها وجود ندارد.

شیرجه‌های مرگبار

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اطلاع از وضعیت عمق آب، پیش از تصمیم به شیرجه زدن و ورود به آب را ضروری دانست و گفت: شیرجه در آب‌های کم‌عمق، خطر ضربه به سر و شکستگی گردن را به دنبال داشته و به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

وی بر بررسی دمای آب پیش از ورود به آن تأکید کرد و گفت: برای نمونه، اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید چون ممکن است دچار شوک دمایی شوید. به‌هیچ‌وجه، تنها و در محیط‌هایی که نجات‌غریق وجود ندارد، شنا نکنید، شنا در تاریکی شب هم ممنوع است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با یادآوری اینکه شنا در دریا نیز قاعده و قانون خودش را دارد، تصریح کرد: در دریا خیلی چیزها قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در مدت چند ثانیه، زیر پای ما خالی شود و دچار حادثه شویم. به همین دلیل نباید بی‌گدار به آب بزنیم. تنها مکان‌های طرح‌های سالم‌سازی، زیر نظارت نجات‌غریق و دارای امکانات مجهز امدادی را برای شنا کردن انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: در آب و در زمان شنا کردن از شوخی‌های خطرناک دوری‌کنید، پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، شنا نکنید، به‌هیچ‌وجه تشت‌های آب، لگن‌ها یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد بدون توجه رها نکنید و مراقب کودکان و سالمندان باشید.

آشنایی یک‌سوم قربانیان با فن شنا

راستین با تأکید بر اینکه توانایی خود را در شنا کردن، بیش‌ازاندازه در نظر نگیرید، گفت: یک‌سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به‌طور کامل آشنا بوده‌اند.

وی در مورد مواجهه با یک غریق نیز توضیح داد: اگر با فن نجات‌غریق آشنا نیستیم، سعی کنید تنها با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به فرد غریق کمک کنید، برای نجات‌غریق، نخست امنیت خود را در نظر بگیرید و از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهیم تقلا نکند. پس از رساند غریق به ساحل، به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از رودخانه‌ها باوجود ظاهری آرام، بسیار خطرناک و عمیق هستند، به‌طوری‌که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه، متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گرداب می‌شود، گفت: توصیه می‌شود بدون آگاهی از وضعیت رودخانه، هرگز برای شنا در رودخانه‌ها اقدام نکنید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها