تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 اکتبر 2021 - 22:41
کد خبر : 28173

تبدیل پایتخت به پارکینگ

تبدیل پایتخت به پارکینگ

در حالی که برخی از اعضای شورای شهر مدافع پارکینگ‌سازی در شهر هستند برخی شهرسازان معتقدند همان‌ گونه که به استناد اصول شهرسازی روز، احداث بزرگراه دو طبقه و انبوه بزرگراه‌های شهر تهران خیانت به شهر تهران است، از نظر علمی، احداث پارکینگ نیز نوعی خیانت به شهر و آیندگان این شهر محسوب می‌شود. به

در حالی که برخی از اعضای شورای شهر مدافع پارکینگ‌سازی در شهر هستند برخی شهرسازان معتقدند همان‌ گونه که به استناد اصول شهرسازی روز، احداث بزرگراه دو طبقه و انبوه بزرگراه‌های شهر تهران خیانت به شهر تهران است، از نظر علمی، احداث پارکینگ نیز نوعی خیانت به شهر و آیندگان این شهر محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «قرار است هفته آینده شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» را در صحن علنی مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این طرح شهرداری مکلف می‌شود حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از مصوبه شورا مطالعات عرضه و تقاضای پارکینگ شهر تهران بر آخرین اطلاعات شهرسازی و حمل و نقل به تفکیک پارکینگ در مبدا و مقصد و با رعایت معیارهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و نیز توجه به اثرگذاری سیاست‌های پارکینگ در کاهش خودرومحوری شهر اقدام کند. همچنین شهرداری مکلف می‌شود نسبت به شناسایی و مکان‌یابی زمین‌های مستعد توسعه پارکینگ عمومی اقدام کند و یک برنامه عملیاتی پنج ساله برای احداث پارکینگ عمومی و محلی تدوین کند اما کارشناسان مدافع شهر انسان محور از مخالفان توسعه فضاهای پارک در شهر هستند.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، درباره نگرانی‌های منتقدان این طرح به «اعتماد» می‌گوید: در محدوده‌های مرکزی شهر ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی چه در فضاهای زیرسطحی و چه در فضاهای روسطحی سبب جذب سفر، افزایش ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد گره‌های ترافیکی جدی می‌کند. به موجب مجموعه مطالعاتی که هم در کشور ما و هم در دنیا صورت گرفته، اساسا دیگر در مراکز شهری اجازه‌ ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی به هیچ عنوان نمی‌دهند. حتی محدودیت‌هایی برای تامین پارکینگ در ساختمان‌های محدوده مرکزی ایجاد می‌کنند.

او تاکید می‌کند ایجاد پارکینگ در مناطق مرکزی نیست بلکه در مناطقی غیر از مناطق مرکزی شهر خواهد بود. به گفته سالاری با توجه به ارزش افزوده‌ قابل توجهی که قیمت هر واحد پارکینگ به دلیل افزایش بیش از حد اتومبیل و نیازی که از طرف مردم و شهروندان وجود دارد پیدا کرده، ساخت مجموعه‌های پارکینگی به‌شدت توجیه اقتصادی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران حتی در حوزه مسکن، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند و شهرداری تهران باید بستر لازم را برای این کار فراهم کند.

در حالی که برخی از اعضای شورای شهر مدافع پارکینگ‌سازی در شهر هستند برخی شهرسازان معتقدند همان‌ گونه که به استناد اصول شهرسازی روز، احداث بزرگراه دو طبقه و انبوه بزرگراه‌های شهر تهران خیانت به شهر تهران است، از نظر علمی، احداث پارکینگ نیز نوعی خیانت به شهر و آیندگان این شهر محسوب می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها