تاریخ انتشار : شنبه 20 نوامبر 2021 - 19:39
کد خبر : 113036

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

ایسنا/آذربایجان شرقی به دنبال تلاش‌های مستمر در تزریق داروی ترومبولیز TPA در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز، جشن هزارمین تزریق آن در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد. دکتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه، ۲۹ آبان ماه در جشن هزارمین تزریق داروی TPA که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد:

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

ایسنا/آذربایجان شرقی به دنبال تلاش‌های مستمر در تزریق داروی ترومبولیز TPA در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز، جشن هزارمین تزریق آن در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

دکتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه، ۲۹ آبان ماه در جشن هزارمین تزریق داروی TPA که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص این امر در بیمارستان امام رضا (ع) کارهای بسیاری انجام شده، اما هنوز نواقصی وجود دارد به‌ویژه در قسمت پیشگیری که بسیار مهم است.

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل مانند افزایش استرس و کاهش ورزش همگانی می‌تواند میزان ایجاد استروک را افزایش دهد، اما طبق بررسی‌هایی که از فرآیندهای در حال انجام داشتم، پی بردم که به قسمت پیشگیری چندان توجهی نشده با وجود اینکه این بخش کمترین هزینه و بیشترین اثر را دارد لذا باید معاونت بهداشتی را در این قضیه سهیم کرد تا با کارهای کم هزینه قسمت اعظم موضوع مدیریت شود.

وی افزود: امروز شاهد هزارمین تزریق TPA هستیم لذا از تمامی اساتید قدردانی کرده و تاکید می‌کنم که معاونت درمان در خدمت شما است تا بسته‌ی خدمتی به جامعه باشد و با توجه به اینکه طی سال‌های آتی با افزایش میزان سالمندان مواجه خواهیم شد لذا بحث استروک بسیار مهم است.

سکته مغزی دومین علت مرگ‌ومیر در جهان

دکتر مهدی فرهودی، متخصص مغز و اعصاب نیز در این مراسم اظهار کرد: سکته‌ی مغزی دومین علت مرگ‌ومیر در جهان است و سن بروز سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته درحالیکه ده سال قبل از هر شش نفر تنها سه نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند، اما اکنون به چهار بیمار کاهش یافته است؛ لذا در سال ۱۳۹۶ داروی TPA یا اهمیت زمانی طلایی برای اولین بار بررسی شد.

جشن هزارمین تزریق TPA در تبریز برگزار شد

وی ادامه داد: انقلاب دوم در این عرصه، خارج کردن لخته از مغز بود که نقش مهمی در بهبودی بیماران داشت و حتی از خارج کردن لخته قلبی نیز مهمتر بوده و اهمیت بالایی دارد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید به راه‌اندازی DSA و تبدیل SCU به cSCU در سال ۹۸ گفت: این سیستم تنها سیستم بی‌پلان پیشرفته شمال‌غرب کشور بوده که از تیم چند بخشی از اساتید فلوشیپ نورولوژی، رادیولوژی، جراحی مغز و عروق و برنامه‌ی آنکال ۲۴ ساعته اساتید تشکیل یافته و دومین comprehensive SCU کشور است.

دکتر فرهودی در رابطه با جلسات کمیته دانشگاهی و بیمارستانی ۷۲۴ خاطرنشان کرد:  تاکنون ده جلسه تشکیل دادیم که نابسامانی‌ها را بررسی کرده و راهکارهایی جهت رفع مشکلات ارائه شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد توانبخشی بیماران سکته مغزی در بیمارستان امام رضا(ع) یادآور شد: در این راستا توافق همکاری بین گروه‌های نورولوژی و طب فیزیک و توانبخشی امضا شد تا بستری را برای توانبخشی زمان بستری و همچنین امکان ارائه‌ی خدمات توانبخشی پیشرفته فراهم کند.

وی با بیان اینکه اولین انجمن استانی حمایت از بیماران سکته مغزی در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد، اضافه کرد: این انجمن اولین انجمن حمایتی از بیماران سکته مغزی در کشور بوده و عضو انجمن حامی بیماران سکته مغزی در جهان است که مجری فعال برنامه‌های آموزشی روز جهانی سکته مغزی بوده و در این زمینه بسته‌های آموزشی و حمایتی مناسبی را ارائه می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برای بیماران استروک، اورژانس هوایی فعال کردیم و ضمن فراهم کردن همکاری نزدیک بین طب اورژانس و سیستم پیش بیمارستانی، تاکنون ۲۰ مورد از بیماران را با موفقیت انتقال داده است.

وی در ارتباط با روند برنامه‌ی ثبت سکته مغزی در استان متذکر شد: شروع این برنامه با جذب دانشجوی دکترا در سال ۱۳۹۴ آغاز شد که در سال ۱۳۹۷ نیز جزو برنامه‌های مصوب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت شد، سپس با ثبت اطلاعات حدود ۸ هزار بیمار سکته‌ی مغزی، نرم افزار ثبت برای وب آن فعال شد.

وی در رابطه با تدوین برنامه جامع مدیریت سکته مغزی استان بیان کرد: با ابلاغ اعضای شورای راهبردی در دی ۱۳۹۸ و بهره‌گیری از نقشه راه WSO، هفت کارگروه تخصصی تشکیل شده و حدود ۳۷ جلسه‌ی مجازی و حضوری بالغ بر ۳۰۰ ساعت تشکیل شد.

دکتر فرهودی خاطرنشان کرد: کاهش بروز میزان سکته مغزی، افزایش پوشش خدمات درمانی فاز حاد سکته مغزی، کاهش میزان مرگ و میر، عوارض و ناتوانی ناشی از آن و بهبود ارائه‌ی خدمات به بیماران از جمله اهداف تدوین برنامه جامع سکته مغزی در استان است.

وی تاکید کرد: سعی خواهیم کرد تا پایان هر سال، برنامه‌ی سال بعد را تعیین کنیم و این برنامه را در سطح استان گسترش دهیم تا ضمن حفظ جایگاه پیشروی دانشگاه به یک الگوی کشوری تبدیل شود.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیمارستان امام‌رضا(ع)، اعضای کمیته ۷۲۴ دانشگاه و کلیه‌ی اساتید گروه نورولوژی، دانشجویان و انجمن حمایت از بیماران سکته مغزی استان برگزار شد و در پایان نیز از کادر زحمتکش این تزریق حیاتی به بیماران تحلیل شد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها