تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 23:13
کد خبر : 123445

دست‌های خالی اکران نوروزی

دست‌های خالی اکران نوروزی

در شرایطی به روزهای پایانی سال ۹۹ نزدیک می‌شویم که سینمای ایران همانند بسیاری از کشورها که درگیر ویروس کرونا هستند، حال و روز خوشی ندارد و همه چشم‌انتظار واکسن کرونا سال را به اتمام می‌رسانند، به امید اینکه در سال جدید کورسوی امیدی بر بدن نیمه‌جان سینما بتابد و آن را نجات دهد. به

دست‌های خالی اکران نوروزی

در شرایطی به روزهای پایانی سال ۹۹ نزدیک می‌شویم که سینمای ایران همانند بسیاری از کشورها که درگیر ویروس کرونا هستند، حال و روز خوشی ندارد و همه چشم‌انتظار واکسن کرونا سال را به اتمام می‌رسانند، به امید اینکه در سال جدید کورسوی امیدی بر بدن نیمه‌جان سینما بتابد و آن را نجات دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وطن امروز» در ادامه نوشت: از اسفندماه سال گذشته که رسما سینماهای کشور در یک تعطیلی ۴ ماهه فرو رفت، کمتر تهیه‌کننده‌ای جرات اکران فیلم خود را در سالن‌های سینما داشت. وقتی فیلمی مانند «شنای پروانه» که همه پیش از اکران، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را پیشاپیش به او هدیه داده بودند، خود را پیشمرگ این شرایط کرد و با عدم استقبال خانواده‌ها برای رفتن به سینماها مواجه شد، در نیمه‌های تیرماه قید اکران مجدد را زد و ترجیح داد در فرصتی بهتر راهی پرده اکران شود.

در ادامه با افزایش فوتی‌های کرونا در کل کشور، بار دیگر سینماها به تعطیلی ناخواسته تن دادند تا امید سینماداران و فیلمسازان برای بازگشایی مجدد کمرنگ شود و صفی از فیلم‌های اکران‌نشده، چشم‌انتظار پرده نقره‌ای سینما باشند.

جشنواره‌های مختلف سینمایی از کودک و فیلم کوتاه تا سینما حقیقت به پشتوانه اکران آنلاین و حضور اندک برخی فیلمسازها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد تا شرایط برای برپایی جشنواره فیلم فجر فراهم شود؛ هر چند زمزمه‌هایی برای به تاخیر افتادن این جشنواره که به گفته بسیاری ویترین سینمای هر ساله کشور است، در حال شنیدن بود و حتی برخی پیشنهاد تعطیلی این جشنواره را می‌دادند و معتقد بودند سلامتی مخاطبان بر هر چیزی ارجحیت دارد اما در نهایت با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا و حضور ۵۰ درصدی تماشاگران در سینماهایی محدود، این جشنواره نیز برگزار شد تا چراغ سینما همچنان روشن باقی بماند.

هر چند پس از جشنواره فیلم فجر، اندک فیلم‌هایی سر از اکران سینماها درآوردند ولی همچنان ترس از کرونا باعث شده استقبال خاصی از همین آثار اندک روی پرده صورت نگیرد تا جایی که طبق گزارش جدید سازمان سینمایی، سینماها در مجموع ۲۶ فیلم سینمایی بلند و مستند از ۱۶ اسفند تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ اکران داشته‌اند که در آن فیلم «شنای پروانه» با فروش ۱۳۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پرفروش‌ترین فیلم تا به اینجا بوده است. «دیدن این فیلم جرم است» و «آقای سانسور» نیز ۲ فیلم دیگر پرفروش سینمای کشورند که به ترتیب ۶۲ و ۵۳ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

در حالی که هر سال تهیه‌کنندگان سینما روی فیلم‌های «اکران نوروزی» حساب ویژه‌ای باز می‌کردند و اطمینان داشتند بر اساس تجربه، فروش بیشتری در این زمان نصیب این فیلم‌ها می‌شود، امسال نیز مانند سال گذشته نه‌تنها جنجالی برای این اکران وجود ندارد که عملا شورای صنفی نمایش از سر استیصال به دنبال فیلم‌هایی بود که لااقل با داشتن نامی آشنا و بازیگرانی استار، حداقل انگیزه‌ای برای رفتن به سینما در این روزهای کرونایی ایجاد کنند که در نهایت ۵ فیلم به عنوان گزینه‌های اکران نوروزی انتخاب شدند. فیلم‌های «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خورشید» مجید مجیدی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، «تک خال» به کارگردانی جواد منافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش و «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی به عنوان فیلم‌های اکران نوروزی معرفی شده‌اند.

شاید شاخص‌ترین فیلم‌های اکران نوروزی را بتوان «خون شد» و «خورشید» دانست، آن هم بیشتر به دلیل اسم و رسم سازندگان‌شان یعنی مسعود کیمیایی و مجید مجیدی. البته اگر «خورشید» به رقابت نهایی اسکار راه یافته بود شرایط فرق می‌کرد با این حال فیلم «خورشید» که در جشنواره فیلم ونیز با کسب جایزه شیر طلایی مورد تحسین قرار گرفت و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم جایزه بهترین فیلم را گرفت، احتمالا بیشترین شانس را برای برگرداندن مخاطب به سینماها داشته باشد.

یکی دیگر از فیلم‌های اکران نوروزی امسال «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد است. این فیلم هم یکی از فیلم‌های پرحاشیه سینمای ایران محسوب می‌شود. ساخت این فیلم بیش از ۸ سال طول کشید و پروژه تولید آن از سال ۹۲ به دلیل اختلافات پیش‌آمده در مالکیت، توسط سازمان سینمایی به تعلیق درآمد تا در نهایت با تغییر تهیه‌کننده و حکمیت برای تعیین‌تکلیف مالکیت، فیلمبرداری تمام شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها