تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دسامبر 2021 - 18:35
کد خبر : 154492

دورهمی‌ها دلیل ابتلاء ۳۸ درصد از افراد به کرونا در نیشابور

دورهمی‌ها دلیل ابتلاء ۳۸ درصد از افراد به کرونا در نیشابور

عکس آرشیوی است ایسنا/خراسان رضوی فرماندار نیشابور گفت: ۳۸ درصد ابتلای افراد به کرونا، ناشی از شب‌نشینی و دورهمی‌ها بوده است که این رقم بالایی است و یک زنگ خطر محسوب می‌شود. علیرضا قامتی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: ۱۰ نفر مشکوک به کرونای انگلیسی در نیشابور شناسایی شدند که تست این افراد به تهران

دورهمی‌ها دلیل ابتلاء ۳۸ درصد از افراد به کرونا در نیشابور
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار نیشابور گفت: ۳۸ درصد ابتلای افراد به کرونا، ناشی از شب‌نشینی و دورهمی‌ها بوده است که این رقم بالایی است و یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

علیرضا قامتی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: ۱۰ نفر مشکوک به کرونای انگلیسی در نیشابور شناسایی شدند که تست این افراد به تهران فرستاده شد و خوشبختانه جواب کلیه تست ها منفی اعلام شد و تاکنون موردی از ابتلای به ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در شهرستان نیشابور گزارش نشده است اما با توجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی هر گونه عادی‌انگاری شرایط سخت و جبران‌ناپذیری را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: مردم باید نسبت به شیوع ویروس کرونا و به خصوص کرونای انگلیسی بسیار حساس باشند چرا که این ویروس بسیار خطرناک است و بنا بر اظهار پزشکان، سرعت تسری و انتقال آن، هم در خود فرد و هم در جامعه بسیار سریع است به طوری که سرعت انتقال این ویروس حداقل ۳۰ درصد بیشتر از ویروس کرونای موجود است.

قامتی اظهار کرد: این ویروس قادر است متأسفانه ظرف ۲۴ الی ۷۲ ساعت ریه فرد مبتلا را درگیر کند در صورتی که در ویروس معمولی این زمان حدود دو هفته است بنابراین لازم است که مردم بیشتر از قبل همکاری داشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شرایط سخت نشود.

نقش پر رنگ دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها در انتقال و ابتلای به ویرس کرونا

قامتی تصریح کرد: طبق آخرین بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شد که ۳۸ درصد ابتلاء افراد به کرونا، ناشی از شب‌نشینی و دورهمی‌ها بوده است که این رقم بالایی است و یک زنگ خطر است و درخواستی که از مردم داریم این است که همچون گذشته همکاری لازم را داشته باشند و ترددهای غیرضروری و بi خصوص دورهمی‌ها را به حداقل برسانند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت کرونا در نیشابور گفت: حدود یک ماه است که در تعداد مبتلایان و میزان بستری‌ها و فوتی‌ها به وضعیت تقریبا ثابتی رسیده‌ایم و در مدت این یک ماه ۱۵ نفر فوتی داشتیم که می‌توان گفت به طور میانگین هر دو روز یک نفر به دلیل ابتلای به کرونا در شهرستان نیشابور فوت کرده است و در حال حاضر نیز وضعیت تقریبا ثابت است اما در روزهای اخیر شاهد افزایش جزئی در تعداد بیماران بستری در بیماستان بودیم.

وی افزود: متآسفانه در یک هفته گذشته شاهد افزایش رفت‌وآمدها در سطح شهر و به نوعی عادی‌انگاری شرایط از جانب مردم بودیم که تداوم این امر می‌تواند ما را به شرایط سختی در روزهای آینده دچار کند و با توجه به اینکه در ماه رجب و ماه شعبان که در پیش داریم مناسبت های مذهبی زیادی داریم سعی شود این مراسم و مناسبت ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و تا جایی که امکان دارد از تجمعات خودداری شود.

حال عمومی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا خوب است

فرماندار نیشابور با اشاره به انجام مرحله اول واکسیناسیون کرونا در نیشابور گفت: در مرحله اول واکسیناسیون، ۳۰ نفر از کادر درمان که در بخش آی سی یو مشغول به کار بوده و در تماس مستقیم با بیماران کووید ۱۹ هستند، واکسینه شدند که خوشبختانه حال عمومی تمامی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا خوب است و تا کنون هیچ‌گونه عارضه‌ای مشاهده نشده است؛ فقط یک نفر از دریافت‌کنندگان، دچار تب شد که مشکل خاصی نبود و ظرف چند ساعت درمان شد.

قامتی در ادامه گفت: یکی از مواردی که همواره مردم با آن رو به رو هستند ترس از حضور در بیمارستان است چرا که محیط بیمارستان را به نوعی آلوده تلقی کرده و حتی ممکن است این ترس باعث شود که به موقع به بیمارستان مراجعه نکنند.

وی با تأکید بر اینکه بر رعایت بهداشت در محیط بیمارستان نظارت کاملی اعمال می‌شود و جای نگرانی نیست، خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌هایی که در حال اجرا است طرح قرنطینه افراد در منزل است و چنانچه فردی تمایل به حضور در بیمارستان نداشته و شرایط قرنطینه در منزل برایش فراهم باشد همکاران بهداشت و درمان همکاری لازم را با افراد دارند و این افراد می‌توانند در منزل تحت درمان قرا گرفته و آزمایش‌های مربوطه نیز در منزل انجام خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر از طرح قرنطینه خانگی برخوردار شده‌اند

فرماندار نیشابور بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر از طرح قرنطینه خانگی برخوردار شده‌اند، بنابراین خواهشی که از مردم داریم این است که با مشاهده هر گونه علائم مشکوک به کرونا، چنانچه شرایط حضور در بیمارستان را ندارند با همکاران ما تماس گرفته تا قبل از اینکه دیر شده و بیماری پیشرفت کند، در منزل روند تشخیص و درمان پیگیری شود.

قامتی با اشاره به افت بیماری در ماه های اخیر گفت: از این فرصت برای افزایش تجهیزات پزشکی و درمانی بهره بردیم همچنین فرصتی فراهم شد که کادر درمان بعد از یک دوره سخت و فشار کاری ناشی از پیک سوم به مرخصی رفته و استراحتی بکنند.

وی یادآور شد: منع تردد شبانه و ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب تا ساعت ۳ بامداد به قوت خود پابرجاست و با توجه به شرایطی که در روزهای آینده خواهیم داشت چنان چه لازم باشد طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا نسبت به اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

تست کرونای ۴۶ درصد افراد مثبت بوده‌ است

گفتنی است وضعیت شهرستان نیشابور در حال حاضر همچنان زرد است و از ابتدای شیوع بیماری تاکنون از کل تست هایی که گرفته شده تست ۱۲ هزار و ۸۷۴ نفر مثبت اعلام شده و تست ۱۳ هزار و ۲۳۳ نفر هم منفی بوده است، یعنی تست کرونای ۴۶ درصد افراد مثبت بوده‌ است، همچنین از ابتدای شیوع بیماری تا کنون تعداد ۷۳۴۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که از این تعداد، ۶۲۹۷ نفر بهبود یافته و ترخیص شدند؛ کل فوتی‌ ها نیز تا تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۰۱۴ مورد بوده است که از این تعداد ۵۶۸ نفر با تست قطعی کرونا و ۴۴۶ نفر نیز مشکوک به کرونا بوده‌اند.

بنا به گفته فرماندار نیشابور در حال حاضر و با توجه به آمار منتشر شده در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۹۹، تعداد ۳۵ نفر در بیمارستان بستری هستند که ۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و یک نفر نیز در شبانه‌روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌ است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها