تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اکتبر 2021 - 22:12
کد خبر : 17009

سوءاستفاده ابزاری از اقوام و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی، جرم است

سوءاستفاده ابزاری از اقوام و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی، جرم است

ایسنا/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به جرائم انتخاباتی گفت: سوءاستفاده و بهره برداری ابزاری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی باید در اولویت جرایم انتخاباتی قرار گیرند. “سیدمهدی قویدل” در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان جیرفت با اشاره به دستورالعمل اجرایی بخشنامه

سوءاستفاده ابزاری از اقوام و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی، جرم است

ایسنا/کرمان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به جرائم انتخاباتی گفت: سوءاستفاده و بهره برداری ابزاری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی باید در اولویت جرایم انتخاباتی قرار گیرند.

“سیدمهدی قویدل” در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان جیرفت با اشاره به دستورالعمل اجرایی بخشنامه انتخاباتی، اظهار کرد: اعضای ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی بایستی به منظور هماهنگی، برنامه ریزی و پیگیری به موقع وقایع انتخاباتی اخبار و اطلاعات مهم مربوط به انتخابات را به صورت روزانه و سایر اخبار، اطلاعاتی و آمار غیرفوری را به صورت هفتگی به دبیرخانه ستاد مرکزی ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه ستادهای استانی و شهرستانی نیز باید حداقل هر 10 روز یک جلسه عادی برگزار کنند، افزود: به منظور هماهنگی، همکاری و پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، ضرورت دارد برگزاری جلسات مشترک با مسئولین احزاب، گروه ها، ستادهای انتخاباتی و شخصیت های حقیقی و حقوقی مؤثر در انتخابات، در دستور کار ستادهای شهرستانی قرار گیرد.

قویدل بیان کرد: با توجه به پیش بینی استفاده گسترده و وسیع کاندیداها، احزاب، گروه های سیاسی از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ستادهای استانی موضوع رصد، پایش، پیشگیری و برخورد با جرایم احتمالی انتخاباتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و تمهیدات لازم اتخاذ شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با یادآوری اینکه سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) یکی از ابزارهای مهم جهت پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی به شمار می رود، تاکید کرد: لازم است اخبار، اطلاعات و گزارش های انتخاباتی واصله به این سامانه به طور مرتب جهت اقدامات بعدی در اختیار دبیرخانه ستاد مرکزی قرار گیرد .

قویدل ادامه داد: ستادهای شهرستانی بایستی در اجرای ماده 69 قانون انتخابات ریاست جمهوری مراتب ممنوعیت الصاق تبیلغات بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلو بیمارستان ها، مدارس، موسسات آموزشی را به ستادهای تبلیغاتی کاندیداها ابلاغ و شیوه برخورد مامورین انتظامی، بخشداری ها و شهرداری ها با موارد تخلف احتمالی را هماهنگ کنند.

وی گفت: در اجرای ماده 73 قانون انتخابات ریاست جمهوری باید هرگونه تبلیغ مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه کاندیداها ثبت و مستند سازی شده و جهت رسیدگی فوری به شعب ویژه منعکس شود.

قویدل درخصوص راهبردهای ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی نیز بیان کرد: صیانت و حمایت از آزادی و سلامت انتخابات و امانت داری از آراء، فراهم کردن زمینه حضور گسترده و فراگیر مردم (مشارکت حداکثری)، حمایت از حضور گرایش های سیاسی مجاز در انتخابات و فصل الخطاب قرار دادن قانون در کلیه امور و مراحل انتخابات باید در راس امور ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی قرار گیرد.

این مقام قضایی افزود: همچنین ایجاد فضای سالم، رقابتی و امن، توجیه، ارشاد، اقناع، هشدار و برخورد به هنگام در مواجهه با جرایم و تخلفات انتخاباتی، جلب مشارکت و استفاده از توان آحاد جامعه در پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی از قبیل سامانه سجام و جرائم و تخلفات اولویت دار انتخابات از دیگر راهبردهای ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی به شمار می روند.

قویدل در ادامه به اولویت بخشی به برخی جرایم نیز اشاره و یادآوری کرد: سوءاستفاده از اموال عمومی و بیت المال له یا علیه کاندیدای معین یا همه کاندیداها، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اعم از لشکری و کشوری له یا علیه نامزد معین یا همه نامزدها، تخریب وجهه نامزدها، تخریب وجهه نظام و سیاه نمایی از دستاوردهای نظام و سوءاستفاده و بهره برداری ابزاری از اقوام، فرق و مذاهب در جهت اهداف انتخاباتی بایستی در اولویت جرایم انتخاباتی قرار گیرند.

وی افزود: همچنین تبلیغات زودهنگام، غیر قانونی و نامتعارف، اظهارات تهدیدی و تخریبی کاندیداها، ایجاد بی نظمی و تعرض نسبت به نشست های انتخاباتی، همکاری و تعامل جدی و موثر بین ستادهای پیشگیری، رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی و هیات های اجرایی و نظارت، تهیه گزارش های دقیق و مستند از تخلفات و جرایم انتخاباتی و ارجاع فوری آن به شعب ویژه قضایی جهت پیگیری و رسیدگی خارج از نوبت و سایر مراجع ذیصلاح از دیگر اولویت های جرایم و تخلفات انتخاباتی محسوب می شوند.

دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان اظهار کرد: طرح و تصویب کلیه برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه مربوط به جرایم و تخلفات انتخاباتی در ستادهای استانی و شهرستانی(در چهارچوب تدابیر سیاست های ستاد مرکزی)، توجیه ستادهای تبلیغاتی و مسئولین اجرایی، نظارتی، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فعال در امور انتخابات توسط ستادهای استانی و شهرستانی در چهارچوب تدابیر سیاست های ستاد مرکزی و آگاهی بخشی عمومی در خصوص جرایم و تخلفات انتخاباتی و مجازات های مربوط با استفاده از ظرفیت های رسانه ای بایستی مد نظر ستادهای استانی و شهرستانی قرار گیرد.

قویدل تاکید کرد:  عدم تداخل در وظایف و اختیارات مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات، حفظ هویت گزارشگران جرم و تخلف توسط کلیه مراجع اجرایی، نظارتی، امنیتی و قضایی در کلیه مراحل انتخابات، حفظ بی ‌طرفی کامل مسئولین اجرایی و نظارتی در کلیه مراحل انتخابات و جلوگیری از تضییع حقوق  نامزدها، ستادهای تبلیغاتی، احزاب، گروه ها و برخورد قانونی با گزارشگران متخلف و مغرض نیز به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

وی سپس با اشاره به اینکه اتخاذ تصمیم و تدابیر مربوط به پیشگیری از جرم برای ارتقای سلامت، امنیت، رقابت و به ویژه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مورد تاکید است، گفت: رصد و پیشگیری از سوء استفاده های انتخاباتی در پوشش امداد رسانی و توزیع کالا و خدمات بین افراد؛ توسط نهادها و سازمان های حمایتی، پیش بینی  و برآورد دقیق شرایط و وضعیت های محتمل بی نظمی یا نا امنی در شهرستان ها و بخش های حساس و نیمه حساس و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم در حوزه های یاد شده و دقت و اهتمام لازم در اخذ تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای ستادها به منظور پیشگیری از شائبه دخالت در امر انتخابات نیز از جمله مسائل بسیار حائز اهمیت و ضروری ستادهای مذکور است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها