تاریخ انتشار : دوشنبه 1 نوامبر 2021 - 23:18
کد خبر : 73498

فرهنگ عمومی و نیازهای آن

فرهنگ عمومی و نیازهای آن

  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت:اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای مؤثر بودن در حوزه فرهنگ عمومی دارد و اصلاح فرهنگ عمومی یکی از اموری است که در سطح جامعه باید به آن بپردازد.  حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، امروز (دوشنبه_۱۷ آبان ماه) در نشست خبری که در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد:

فرهنگ عمومی و نیازهای آن

  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت:اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای مؤثر بودن در حوزه فرهنگ عمومی دارد و اصلاح فرهنگ عمومی یکی از اموری است که در سطح جامعه باید به آن بپردازد.

 حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، امروز (دوشنبه_۱۷ آبان ماه) در نشست خبری که در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد: چهاردهم آبان ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز فرهنگ عمومی به ثبت رسیده است. در عصر حاضر، نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به‌مراتب افزون‌تر شده و ضرورت هماهنگی و همسویی در حوزه فرهنگ بین صاحب‌نظران، کارشناسان و برنامه ریزان کشور و استان بیشتر احساس می‌شود.
وی ادامه داد: لازم است که هم‌زمان با تغییر نیازهای فرهنگی، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز به‌روز شود و شورای فرهنگ عمومی استان‌ها که در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود، در همین راستا تشکیل‌شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه فرهنگ مثل هواست و همه برای زنده ماندن به آن نیاز دارند، خاطرنشان کرد: زیربنای هر توسعه‌ای توسعه فرهنگی است و این امر اهمیت وجود پیوست فرهنگی را می‌رساند. هر ساختار، سازمان، توسعه و خدماتی که قرار است به مردم ارائه شود مستلزم داشتن پیوست فرهنگی است و دستگاه‌ها باید به این امر توجه کنند.
معتمدی افزود: یکی از مأموریت‌های شورای فرهنگ عمومی این است که بتواند در دوره جدید پیوست فرهنگی را با کمک دستگاه‌ها اجرایی کند و برای انجام این کار عزم ملی نیاز است.
وی تصریح کرد: اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای مؤثر بودن در حوزه فرهنگ عمومی دارد و اصلاح فرهنگ عمومی یکی از اموری است که در سطح جامعه باید به آن بپردازد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، لازمۀ اصلاح فرهنگ عمومی را همراهی مردم و همراهی مردم را مشروط به اطلاع یافتن آن‌ها از اهمیت این امر دانست و بر نقش رسانه‌ها در امر آگاه‌سازی عموم مردم تأکید کرد.
معتمدی، از رسانه‌ها خواست مطالبی که دربارۀ فرهنگ عمومی می‌نویسند و در آن  مؤلفه‌های فرهنگ عمومی را برای مردم تبیین می‌کنند به دبیرخانۀ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارسال کنند تا ارزیابی و از بهترین آن‌ها تقدیر شود.
وی با اشاره به اینکه وظیفۀ رسانه‌ها، پرداختن به اصلاح ساختارهای غلط، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های استان و رصد عملکرد دستگاه‌هاست گفت: رسانه‌ها به‌عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان می‌توانند نقش مهمی را در این امور ایفا کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با برشمردن برخی از وظایف شورای فرهنگ عمومی نظیر شناخت و اطلاع از وضع فرهنگی عمومی جامعه و مطالعه، تجزیه‌ و تحلیل و ارزیابی سالانه ادامه داد:  اگر دولت و دستگاه‌ها بتوانند از ظرفیت مردم برای مأموریت‌های خود استفاده کنند می‌توانند موفقیت بیشتری داشته باشند.
معتمدی، شورای فرهنگ عمومی را عالی‌ترین شورا در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی معرفی کرد که کارگروه‌های تخصصی ویژه دارد، رئیس آن امام‌جمعه، نائب رئیس آن نیز فرماندار و دبیر آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی عنوان کرد که شورای فرهنگ عمومی اصفهان سال گذشته در سطح کشور رتبه دوم را از حیث تعداد جلسات و مصوبات کسب کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی،  اعلام کرد: به مناسبت هفته فرهنگ عمومی ۱۵ برنامه پیش‌بینی‌شده که شامل انتشار ویژه‌نامه فرهنگ عمومی، سند توسعه و چشم‌انداز فرهنگ و هنر، برپایی همایش نیم روزه، اجرای تئاتر خیابانی، دیدار با علما و نخبگان و خانواده‌های شهدا و… می‌شود.
معتمدی در بخش پرسش و پاسخ، به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از اصحاب رسانه برای حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی دعوت نمی‌شود گفت: یک نماینده از ارباب جراید در جلسات شورا حضور دارد و صداوسیما و خبرگزاری ایرنا نیز گزارش جلسات را می‌نویسند که بقیه رسانه‌ها می‌توانند از مطالب آن استفاده کنند.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها