تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 19:39
کد خبر : 163541

“نخود ممقان” ثبت ملی شد

“نخود ممقان” ثبت ملی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی از ثبت ملی فرآوری “نخود ممقان” خبر داد. سید مرتضی نیرومند اسکویی در بازدید از کارگاه‌های فرآوری نخود در ممقان، گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در قالب برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع کوچک و

"نخود ممقان" ثبت ملی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی از ثبت ملی فرآوری “نخود ممقان” خبر داد.

سید مرتضی نیرومند اسکویی در بازدید از کارگاه‌های فرآوری نخود در ممقان، گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در قالب برنامه‌های حمایتی حوزه صنایع کوچک و متوسط است.

وی گفت: سازمان متبوع به عنوان تنها نهاد پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه خوشه‌های کسب و کار از طریق شرکت‌های تابعه استانی اقدام به این موضوع می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد ۴۱ خوشه کسب و کار در استان شناسایی شده و از این تعداد هشت خوشه عملیاتی و تحویل نهاد فراگیر شده است.

نیرومند اظهار کرد: پنج خوشه کسب و کار شامل خوشه صنایع چوبی و مبلمان شهرستان مرند، خوشه تجهیزات نفت و گاز تبریز، خوشه فرش و تابلو فرش تبریز، خوشه نخودچی ممقان و خوشه حوله بافی تبریز که در سال ۹۸ به عنوان خوشه برتر کشوری انتخاب و موفق به اخذ تندیس و لوح از دست معاون اول رئیس‌جمهور شد نیز در مرحله اجرایی است.

وی با بیان این‌که خوشه نخودچی ممقان یکی از خوشه‌های فعال استان است، اظهار کرد: در سال ۹۷، پروژه توسعه خوشه نخودچی ممقان اجرایی شد و حدود ۱۳۰۰ کارگاه نخود پزی در ممقان سالانه بیش از ۸۰ هزار تن نخودچی آجیلی را فراوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد نخودچی آجیلی کشور در بخش ممقان تولید می‌شود که ۴۰ درصد محصول فراوری شده به مصرف داخلی رسیده و ۶۰ درصد مابقی به کشورهای اروپایی خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می‌شود.

به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، وی افزود: یکی از برنامه‌های عمل خوشه نخودچی ممقان ثبت ملی فرآوری نخود ممقان بوده که خوشبختانه با تلاش‌ها و حمایت‌های انجام گرفته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان و فعالان خوشه از جمله اداره ‌کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان و اتحادیه نخود پزان ممقان، نخودچی ممقان موفق به قرارگیری در فهرست آثار ملی ایران شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها