تاریخ انتشار : یکشنبه 28 نوامبر 2021 - 19:23
کد خبر : 128020

نقاط ضعف و قوت کشور در سال ۱۳۹۹

نقاط ضعف و قوت کشور در سال ۱۳۹۹

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: در حوزه زیرساخت‌ها و امور عمرانی پیشرفت‌های خوبی در سال ۱۳۹۹ داشتیم، اما این کارهای خوب با نگاه توسعه انجام نشد. علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت کشور در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: در ابتدای سال مقام معظم رهبری سال جدید را جهش تولید نامگذاری کردند.

نقاط ضعف و قوت کشور در سال ۱۳۹۹

ایسنا/اصفهان یک نماینده سابق مجلس گفت: در حوزه زیرساخت‌ها و امور عمرانی پیشرفت‌های خوبی در سال ۱۳۹۹ داشتیم، اما این کارهای خوب با نگاه توسعه انجام نشد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت کشور در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: در ابتدای سال مقام معظم رهبری سال جدید را جهش تولید نامگذاری کردند. چند سال است که شعار تولید و مسائل اقتصادی بر روی سال‌ها گذاشته می‌شود، اما شاهد هستیم که هنوز تولیدکنندگان کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و در سالی که در حال اتمام آن هستیم، فشار مضاعف دیگری به نام کرونا نیز بر تولیدکنندگان وارد شد که تأثیر آن بر تولید و اشتغال کشور مخرب بود.

وی افزود: هم اکنون فضای کسب و کار در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری مطلوب نیست و یکی از موارد به هم ریختگی کشور در همین زمینه است. اما اگر بخواهیم نقطه قوت کشور در سال ۹۹ را بیان کنیم این است که تعداد کثیری از طرح‌های زیرساختی به بهره‌برداری رسید و در حوزه زیرساختی کشور خوب کار کرده است. برای مثال در ساخت بزرگراه‌ها خیلی خوب عمل کرده‌ایم به طوری که قابل قیاس با اوایل انقلاب نیست.

این نماینده سابق مجلس گفت: در ساخت نیروگاه‌ها، تولید و انتقال برق به نقاط مختلف کشور موفق بوده‌ایم و بسیاری از روستاهای دوردست نه تنها از نعمت برق بلکه از نعمت آب سالم و گاز هم برخوردار هستند. امروز گسترده‌ترین شبکه گاز جهان را داریم و به مرز هزار میلیون مترمکعب تولید گاز رسیده‌ایم. بنابراین در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی کارهای بسیار زیادی در سال ۹۹ انجام شد، اما این کارهای عمرانی و زیرساختی با نگاه توسعه‌ای انجام نشده است.

بختیار ادامه داد: در زمینه تولید فولاد و انواع و اقسام تولیدات صنعتی رشد قابل توجهی داشته‌ایم، منتهی مشکل این است که بسیاری از کارخانه‌هایی که ایجاد کردیم با ظرفیت ۵۰ درصد و حتی کمتر در حال کار هستند. بنابراین از ظرفیت تمام و کمال این کارخانه‌ها استفاده نمی‌کنیم. مجموعه این عوامل سبب شده که اقتصاد کشور کمتر به پویایی برسد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات و نقاط ضعف که در سال ۹۹ به شکل جدی بروز کرد و روی معیشت مردم اثرات مستقیمی گذاشت مشکل عدم تأمین ارز برای کشور بود که ناشی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا بود که به همین دلیل قیمت کالاهای اساسی و دارو حتی تا ۵ برابر افزایش پیدا کرد و این افزایش سبب شد فشار بسیار سنگینی روی دوش مردم وارد شود. قیمت ارز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و پایه پولی کشور را به هم ریخت و موجب افزایش تورم شد.

این نماینده سابق مجلس گفت: بنابراین برای این گونه مسائل به خصوص زمانی که در شرایط تحریم هستیم باید راهکارهایی از قبل اندیشیده می‌شد. مسئولان در چنین مواقعی باید از کشمکش سیاسی پرهیز کنند، متأسفانه شاهد بودیم که در برخی موارد مجلس و دولت با یکدیگر کار نمی‌کردند و اختلافات اساسی داشتند که جا داشت مجلس بیشتر به دولت کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال سال ۱۳۹۹ با همه تلخی‌ها و شیرینی‌های خود گذشت و امیدواریم نقاط ضعف و قوت این سال مورد بررسی بیشتر مسئولان قرار بگیرد تا ضعف‌ها در سال ۱۴۰۰ برطرف شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها