تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دسامبر 2021 - 18:57
کد خبر : 146814

کاشت 3میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در قم

کاشت 3میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در قم

ایسنا/قم مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: نهضت سبز معابر از سال 1395 شروع شد و در تمام معابر درختکاری کردیم و در طول این 5 سال 452 کیلومتر باغچه طولی ایجاد کردیم، حتی در معابر و خیابان های با عرض کم تک درخت کاشته شده است، در طول این 5 سال

کاشت 3میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در قم

ایسنا/قم مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: نهضت سبز معابر از سال 1395 شروع شد و در تمام معابر درختکاری کردیم و در طول این 5 سال 452 کیلومتر باغچه طولی ایجاد کردیم، حتی در معابر و خیابان های با عرض کم تک درخت کاشته شده است، در طول این 5 سال حدود 3 میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در سطح شهر کاشته شده است.

به گزارش ایسنا مهندس پیام جوادیان در نشست خبری صبح امروز در ساختمان شهرداری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، عنوان کرد: در تقویم از 15 تا 21 اسفند ماه،‌ هفته درختکاری و منابع طبیعی نامگذاری شده است‌، این نامگذاری بسیار مبارک است،‌ جای خوشحالی است که این سنت حسنه در تقویم دارای یک هفه خاص است.
وی با بیان اینکه بیش از دوهزار کارگر برای فضای سبز شهری قم تلاش کردند،  افزود: مساحت کل فضای سبز شهر قم در سال 1394،‌ حدود 17 میلیون و 800 هزار مترمربع بود که با تدوین برنامه راهبردی و چشم انداز شهرداری قم،‌ این فضا در شهریور سال 1399 به 25 میلیون و 800 هزار مترمربع افزایش یافته است،‌ توسعه فضای سبز قم اعم از شهری،‌ جنگلی و کمربند سبز در طول این 5 سال حدود 8 میلیون مترمربع بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: طبق تعریف وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها سرانه کل عبارت از کل عرصه های فضای سبز در اختیار شهرداری تقسیم بر جمعیت است، این جهش توسعه ای فضای سبز،‌ سرانه فضای سبز در قم را از 14 مترمربع به ازای هر نفر به 20 متر مربع افزایش داده است،‌ فضاهایی مانند دانشگاه مفید که 14 هزار مترمربع فضای سبز دارد و دانشگاه قم که فضای سبز بزرگی دارد، جزو این آمار نیستند.
وی گفت: جمعیت قم حدود یک میلیون و 280نفر است که به ازای هر شهروند قمی 20 مترمربع فضای سبز شهری وجود دارد، در بین کلانشهرها از نظظر سرانه فضای سبز در رتبه سوم قرار داریم.
جوادیان در خصوص پارک های شهری و بوستان ها بیان کرد: در سال 1394 تعداد 265 پارک و بوستان در قم وجود داشت که این آمار در سال 1399 به 368 پارک شهری افزایش یافته است، این پارک ها غیر از پارک بزرگ هزار هکتاری جنوب قم است.
وی افزود: یکی دیگر از پروژه های بزرگ شهری در دست اقدام،‌ نهضت سبز معابر است، از سال 1395 این پروژه شروع شد و در تمام معابر درختکاری کردیم و در طول این  5 سال 452 کیلومتر باغچه طولی ایجاد کردیم، حتی در معابر و خیابان های با عرض کم تک درخت کاشته شده است، در طول این 5 سال حدود 3 میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در سطح شهر کاشته شده است، از سال 1396 اقدام به کاشت درخت چندساله کردیم که این درخت ها هم از نظر مصرف آب و هم از نظر ریالی به صرفه تر هستند.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: در حال حاضر در سطح شهر هفت بوستان بانوان و خانواده وجود دارد که این بوستان ها در مناطق 1، 3، 4، 6، 7و 8 تاسیس شدند (منطقه 6 دو بوستان بانوان دارد)، بوستان بانوان مناطق 2 و 5 در دست اقدام هستند و به زودی در این مناطق هم بوستان بانوان راه اندازی می شود.
وی در خصوص رویکرد شهرداری در انرژی های نو و تجدیدپذیر گفت: استفاده از نیروهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد بسیار مهم است، تا کنون 8 نیروگاه خورشیدی در قم تاسیس شده است که همه این نیروگاه ها برای تامین برق است که برق تولیدی مستقیما وارد شبکه مصرفی می شود،‌ همچنین حدود 65 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در سطح استان نصب شده است و این روند تا تکمیل نهایی ادامه خواهد داشت.
جوادیان در رابطه با برناه های هفته درختکاری افزود: در این هفته چند پروژه را افتتاح خواهیم کرد که این پروژه ها شامل افتتاح تله سی یژ بوستان علوی، افتتاح بوستان های شهری در مناطق هشتگانه، افتتاح شهربازی نوستالژی شاهد در میدان 72 تن و کلنگ زنی پروژه زیپ لاین و پل معلق در بوستان کوثر می شود.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین بوستان هایی که این هفته افتتاح می شود، بوستان حنانه با مساحت 42 هزار مترمربع است که این بوستان دو پیست دوچرخه سواری دارد و این پیست ها ظرفیت استفاده در مسابقات کشوری را دارند.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم در پایان گفت: طرح های کاشانه، توزیع نهال، باغچه، مسابقه سبزینه، کوچه سبز، کارناوال گل و شادی، درختکاری یادمان شهدا و درختکاری به یاد درگذشتگان بیماری کرونا هم از جمله طرح هایی است که در این هفته اجرا خواهد شد،‌ این طرح ها از ساعت 14 امروز 17 اسفند تا 20 اسفند اجرا می شود و شهروندان گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.qomparks.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها