تاریخ انتشار : جمعه 19 نوامبر 2021 - 22:56
کد خبر : 105306

یه‌قل دوقل

یه‌قل دوقل

یه‌قل دوقل، یکی از بازی‌های قدیمی ایرانی است که شاید نسل جدید آن را بَلَد نباشند اما بیشتر پدر و مادرها، حریف سرسختی برای بازی یه‌قل دوقل هستند. این وزهای قرنطینه و خانه‌مانی فرصت خوبی است تا نسل قدیمی، بازی یه‌قل دوقل را به کودکان و نوجوانان امروزی آموزش دهند. به گزارش ایسنا، برای بازی

یه‌قل دوقل

یه‌قل دوقل، یکی از بازی‌های قدیمی ایرانی است که شاید نسل جدید آن را بَلَد نباشند اما بیشتر پدر و مادرها، حریف سرسختی برای بازی یه‌قل دوقل هستند. این وزهای قرنطینه و خانه‌مانی فرصت خوبی است تا نسل قدیمی، بازی یه‌قل دوقل را به کودکان و نوجوانان امروزی آموزش دهند.

به گزارش ایسنا، برای بازی یه‌قل دوقل پنج سنگ کوچک و گرد نیاز داریم. در این بازی محدودیتی در تعداد شرکت‌کننده‌ها وجود ندارد. دو نفر یا بیشتر می‌توانند در بازی یه‌قل دوقل حضور داشته باشند. برای همین ه‌قل دوقل می‌تواند سرگرمی مناسبی برای اعضای خانواده‌ها باشد.

هر نفر، پنج سنگ کوچک برداشته، آنها را بالا می‌اندازد و با پشت دست می‌گیرد هر کس سنگ بیشتری روی دستش ماند؛ شروع‌کننده بازی است.

نفر اول پنج سنگ خود را روی زمین پخش و یکی از آنها را به هوا می‌اندازد. در همین حین به سرعتی یکی از سنگ‌های روی زمین را برداشته و آن یکی سنگ را در هوا می‌گیرد. به این صورت همه سنگ ها را جمع می‌کند.»

بعد از جمع کردن یک به یک همه سنگ‌های روی زمین، مجدداً سنگ‌ها را روی زمین پخش می‌کند این بار سعی می‌کند سنگ‌ها دو به دو کنار هم باشند. یکی از سنگ‌ها را انتخاب و برمی‌دارد. آن سنگ را به بالا انداخته و در همان حین به سرعت دوتا از سنگ‌های روی زمین را همزمان برداشته و بلافاصله سنگی را که به بالا انداخته می‌گیرد. از این مرحله به دو قل یاد می‌شود.

در مرحله بعدی نوبت به سه‌قل می‌رسد. به طوری که بازیکن پنج سنگ را روی زمین پخش می‌کند. یکی از سنگ‌ها را انتخاب کرده و آن را به بالا می‌اندازد. در همین حین به سرعت سه تا از سنگ‌ها را باید بردارد و سنگی که به بالا انداخته بگیرد. در نهایت یک سنگ باقی‌مانده را با حرکت مشابه برمی‌دارد.

ادامه بازی به این شکل است که همه سنگ‌ها را رویم زمین پخش کرده یک سنگ را انتخاب و به هوا می‌اندازد و چهار سنگ را با هم از روی زمین برمی‌دارد و بلافاصله سنگ معلق در هوا را می‌گیرد.

مرحله آخر از این بخش از بازی به این ترتیب است که شرکت‌کننده باید همه پنج سنگ را کف یک دست جمع کند. یک سنگ را به هوا می‌اندازد. چهار سنگ دیگر در مشت است انگشت سبابه را به زمین می ‌شد و سنگ را در هوا می‌گیرد.

دقت داشته باشیم که در هریک از مراحل، اگر بازیکن موفق به جمع کردن سنگ‌ها و گرفتن سنگ پرتاب‌شده نشود؛ به اصطلاح می‌سوزد و بازی با شرکت‌کننده دیگر ادامه می‌یابد.

بازیکن در مرحله بعد، پنج سنگ را روی زمین می‌ریزد. بهتر است در این مرحله فاصله بین سنگ‌ها خیلی زیاد نباشد. با انگشتان خود دروازه یا پل می‌سازد و در حین انداختن یک سنگ به بالا یک سنگ دیگر را از زیر دروازه عبور می‌دهد به جز سنگی که حریف به عنوان عروس انتخاب کرده است.

در بخش نهایی، بازیکن سنگ‌ها را یکجا به طرف بالا می‌اندازد و در فاصله بازگشت آنها به سرعت دست ها را به هم می‌چسباند و با دو طرف دست سنگ‌ها را می‌گیرد دوباره آنها را در همان حالت با دو دست به طرف بالا می‌اندازد و در این فاصله دست‌ها را وارونه می‌کند و از ناحیه انگشت سبابه به هم می‌چسباند و آنها را با پشت دست‌هایش می‌گیرد و سپس رنگ‌ها را به بالا پرتاب می‌کنند و با کف دو دست می‌گیرند افتادن یک سنگ باعث سوختن بازیکن و واگذاری بازی به نفر بعدی می‌شود.

هر کدام از بازیکنان که این مراحل را بدون اشتباه بگذرانند برنده بازی خواهند بود و اگر در هر مرحله اشتباه کنند؛ باید بازیکن حریف، بازی را ادامه بدهد.

به گزارش ایسنا، در کتاب «بازی‌های بومی و محلی ایران» نوشته مرتضی رضوانفر در شرح بازی یه‌قل دوقل، آمده است: «بازی یه‌قل دوقل انواع مختلفی دارد اما معمولاً این مراحل را طی می‌شود: یه‌قل، دوقل، سه‌قل چهارقل، سوت، بزار و بردار، یک دست، بشکن و نشکن، گلاب‌پاش، یک تخم کن، دو تخم کن، عروس، دروازه اول و دوم و بار آوردن»

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها