آلودگی هوای تبریز و دستهایی که پیش گرفتهمیشوند تا پس نیفتند
ایسنا/آذربایجان شرقی سی و ششمین جلسهی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، روز دوشنبه ۱۳ دی، با حضور رئیس، اعضای شورای شهر، شهردار کلانشهر تبریز و مسئولین ذی ربط در بحث آلودگی تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.
رسول برگی رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: ما باید به عنوان نمایندگان مردم شهر پیگیر موضوع آلودگی هوا و رفع این معضل باشیم تا آسایش و رفاه برای شهروندان تامین شود.
وی با بیان اینکه چند روزی میشود هوای تبریز به صورت مداوم آلوده است، گفت: غلظت بالای آلایندگی و کاهش بارش میتواند در این معضل نقش بسزایی داشته باشد که باید برای آن چاره اندیشی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: همه جای دنیا پالایشگاه و پتروشیمی ذاتا آلاینده هستند و این آلایندگی وجود دارد.
رییس شورای اسلامی شهر با تاکید بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد: باید نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهتمام داشته باشیم چراکه این مورد، موضوع دیروز و امروز نیست.
برگی گفت: از شورای دوره پنجم گلایهمندیم چراکه اعلام کرده بودند ۱۰۰دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده در حالی که ۸۸ دستگاه آن کهنه بود، با این کارهایشان اکنون باعث دوچندان شدن مشکلات شدهاند و باید بگوییم که با رنگ آمیزی اتوبوسهای کهنه آلودگی هوا حل نمیشود.
وی ادامه داد: اکنون در حال رایزنی هستیم که با بودجه باقیمانده خرید اتوبوس، اقدام به خرید کرده و یا پیشپرداخت خرید اتوبوسها را بیشتر کنیم.
رییس شورای اسلامی کلانشهر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ساماندهی مسیر بی آر تی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: طرحی با عنوان حمل و نقل اشتراکی که در کل دنیا مرسوم است، آغاز کردهایم که اجازه حرکت به خودروهای تک سرنشین بویژه برای کارمندان داده نشود؛ این موضوع شاید زمانبر باشد ولی مطمئنا نتیجهبخش خواهد بود.
برگی اظهار کرد: سفرهای درونشهری باید مدیریت شده و از استارتاپها حمایت شود، همچنین در راستای توسعه خرید و فروش اینترنتی اقدامات بسزایی در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: مسئلهی طرح زوج و فرد باید تشدید یابد و این طرح از درب منازل آغازشود، کمی شجاعت نیاز است تا اقدامی اساسی صورت گیرد.
رییس شورای شهر با بیان اینکه قدرت نظارت بر معاینه فنی خودروها افزایش داده شود، ادامه داد: باید منابع آلودگی را پیدا کنیم و میزان آن را مشخص کنیم.
برگی در ادامه سخنان خود گفت: اکنون سیمان صوفیان واحدی آلاینده است ولی میزان نفوذ آلایندگی آن مشخص نیست، ضرورت دارد در این راستا کار پژوهشی صورت گیرد.
وی یادآور شد: توسعه نیروگاه تبریز، تعطیلی مدارس و اتخاذ تدابیر برای مشارکت مردم بخشی دیگر از اقدامات لازم برای کاهش آلایندگی هوای تبریز است.
بابایی اقدم: واحدهای آلاینده اصرار دارند که آلاینده نیستند
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز گفت: اداره کل حفاظت محیطزیست استان گزارش مفصلی درباره اقدامات خود در راستای رفع آلودگی هوای تبریز ارائه کند تا مردم نیز در جریان ریز اقدامات قرار گیرند.
فریدون بابایی اقدم ادامه داد: افکار عمومی از شورای شهر انتظار دارند تا در خصوص رفع معضل آلودگی هوا اقداماتی را اتخاذ کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر قرار است اقدامی برای شهرانجام دهیم، باید شهروندان را هم از وضعیت موجود آگاه سازیم.
بابایی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع معاینه فنی و اتوبوسرانی که در حیطه شهرداری است باید بیشتر از این مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: برخی شائبهها در خصوص صدور معاینه فنی وجود دارد که بهتر است این موضوع تعیین تکلیف شود.
وی در بخش دیگری هم گفت: بخشی از آلودگی هوای در شهر به مسائل کلان ملی و بخش دیگری به مسائل منطقهای باز میگردد، با توجه به شرایط اقلیمی انتظار داریم به صنایع موجود و بحث افزایش سهیمه گاز استان بیشتر توجه شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در مورد صنایع آلاینده بزرگ اظهار کرد: برخی از این واحدها اصرار دارند که آلاینده نیستند که در این راستا نیروگاه باید گزارشی از دلیل اصرار بر استفاده از سوخت مازوت آنها را گزارش دهد.
بابایی اقدم گفت: بخشی از این موضوع نیز به مردم باز میگردد که در همین راستا میتوانیم با مشارکت و همراهی هم این روزهای سخت را سپری کنیم تا روند آلودگی شهری کاهش یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:اعتبارات محیط زیست بسیار اندک بوده و در بودجه باید لحاظ شود، همچنین کمیته حل اختلاف دستگاههای دولتی باید فعال باشد.
بابایی اقدم گفت: در بحث پالایشگاه و پتروشیمی نیز تعیین تکلیفهایی صورت گیرد تا مطالبات شهرداری نیز پرداخت شود.
نوای باغبان: باید در حل معضل آلودگی هوای تبریز اقدامات عملی انجام شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: روز گذشته در جلسهی شورای شهر موضوع رفع معضل آلودگی هوای تبریز به عنوان یکی از پراهمیتترین موضوعات شهری مطرح شده و مقرر شد شورای شهر به عنوان نماینده مردم در جریان ریز این امر قرار گیرد.
علیرضا نوایباغبان ادامه داد: باید در خصوص رفع معضل آلودگی هوای شهر تبریز از سوی مسئولان اقدامات عملی اتخاذ شود و تنها به آگاهی از موضوع بسنده نکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: شورای شهر در بهداشت عمومی و سلامت جامعه وظایفی دارد که باید در این راستا تصمیمات را نهایی و اقداماتی را عملیاتی کند.
نوای باغبان در ادامهی سخنان خود گفت: میتوانیم امروز مصوبهای داشته باشیم که با همراهی نمایندگان مجلس مکاتبهای با تهران در خصوص رفع معضل آلودگی هوای شهرصورت گیرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ما میتوانیم شهرداری را ملزم به انجام اقدامات بیشتر در حوزه خود برای رفع این معضل کنیم، چراکه اگر این جلسه خروجی نداشته باشند، صرفا به آگاهی از موضوع اکتفا خواهیم کرد.
صادقی: نباید تفاوتی در سهمیه مصرفی گاز نیروگاه ها وجود داشته باشد
دبیر شورای شهر نیز گفت: سهمیه مصرفی گاز شهر تبریز ۲ میلیون متر مکعب در سال است، سوالی در این راستا دارم که سهم ما به نسبت دیگر شهرها همچون اصفهان و تهران چقدر است؟
احد صادقی ادامه داد: نباید تفاوتی در سهم مصرفی گاز استانها وجود داشته باشد چراکه همه ما در کشوری واحد زندگی میکنیم.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: چه کسی متولی اختصاص سهم مصرفی است و یا میتواند پاسخگوی سهم کم تبریز از منابع ملی باشد، میدانیم که با کاهش منابع در کشور روبرو هستیم ولی نباید تفاوتی بین شهرها باشد.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از استاندار به عنوان نماینده دولت و نمایندگان مجلس خواهشمندم در این حوزه ورود کنند تا ما بدانیم سهم دیگر شهرها در راستای مصرف گاز چقدر است.
رشیدی: اقدامت ویترینی گذشته نیز انجام نمیشود
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترفیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز تیز اظهار کرد: ما ابتدا به عنوان یک شهروند و سپس به عنوان نماینده مردم احساس میکنیم حساسیت ویژهای نسبت به پاسخگویی در خصوص معضل آلودگی هوای شهر برای مردم وجود ندارد.
روحاله رشیدی ادامه داد: بیاعتمادی شهروندان به مسئولان موضوعی است که این روزها رنگ بیشتری به خود گرفته و هیچگونه عمل مضاعفی در این راستا دیده نمیشود و هیچ یک از نهادها، پاسخ قانع کنندهای در خصوص معضل آلودگی هوای شهر به شهروندان ارائه نمیدهند.
وی همچنین گفت: قبلا تحرکات ویتیرینی در خصوص این مهم از سوی مسئولان به چشم میخورد اما چند سالی میشود که این گونه اقدامات هم کمرنگ شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وزیر نیرو قبلا اعلام کرده بود که امسال در خصوص تولید گاز کمبود داریم، به نظر من این کمبودها هم نشان از کمکاری است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز متذکر شد: چرا نیروگاه فیلتراسیون را انجام نمیدهد، پیشنهادم این است توضیح روشن در این باره از سوی نیروگاه ارائه شود و موضوع را محرمانه نکنند.
دهقاننژاد: ۱۱ سال است که حرفهای تکراری مسئولین را میشنوم
رئیس کمیسیون ارزیاب، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: رقابت خبری این روزها در بین مسئولان بیشتر به چشم میخورد، نمایندهای تذکر میدهد و وزیر اعتنا نمیکند و من همان حرفهایی را میشنوم که ۱۱ سال قبل در بخش خبری شبکه سهند از مسئولان وقت میشنیدم و در این ۱۱ سال چندین و چند مسئول استانی آمده و رفته اند ولی حرفها همان حرفهای تکراری قبلی است.
روحاله دهقاننژاد ادامه داد: آیا عامل اصلی آلودگی هوای تبریز فقط نیروگاه است یا خیر! از نگاه من تمام کارخانجات و واحدهای صنعتی در این موضوع دخیل هستند.
وی افزود: اگر نمایندگان و اعضای شوراهای ادوار گذشته به وظایف خود در خصوص رفع معظل آلودگی هوای شهر عمل میکردند، امروز شاهد پررنگ شدن این مهم در سطح شهر نبودیم.
دهقاننژاد گفت: بهتر است مازوتسوزی در تبریز تعطیل شود تا شاهد کاهش آلودگی هوای شهر باشیم، همچنین نظارتهایمان را بیشتر کنیم تا همدیگر را محکوم نکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پالایشگاه تا سال ۹۷ بدهی زیادی به شهرداری داشته که اگر این بدهی را پرداخت میکرد ما هم میتوانستیم اتوبوسهایی را برای استفاده شهروندان خریداری کنیم.
وی یادآور شد: ما باید دست در دست هم دهیم تا مشکل آلودگی هوای شهر حل شود، وگرنه با رقابت بر سر خبر و اقدامات انجام نشده، کاری از پیش نمیرود.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازار تبریز مشکل گرمایشی دارد، مدیریت کنیم که گازکشی صورت نگیرد و از طریق برق سیستم گرمایش فعال شود.
پروژههای نیمه تمام شهری دخیل در آلودگی هوای تبریز
سخنگوی شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: علاوه بر موضوع آلایندگی نیروگاهها، موارد دیگری هم در میزان افزایش آلودگی تاثیر دارد که بهتر است مطرح شود.
یاسین بجانی ادامه داد: ما در سطح شهر پروژههای نیمه کارهای را داریم که منجربه ترافیک و آلایندگی شهری شده که بهتر است در این خصوص شهرداری پیگیریهای لازم را ترتیب دهد چرا که این پروژهها علاوه بر ایجاد ترافیک و آلایندگی، موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان میشود.
وی افزود: از پلیس راهور هم تقاضا داریم تا نیروهای میدانی و گشتی خود را در سطح شهر افزایش دهند و با خودروهای آلاینده برخورد شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فعال کردن سرویس ادارات میتواند به کاهش ترافیک شهری تاثیرگذار باشد.
وی گفت: نیروگاههای خورشیدی مورد دیگر است که اکنون در بسیاری کشورها همه به آن سمت میروند و باید تمهیداتی در این حوزه اندیشیده شود.
بجانی در ادامهی سخنان خود بر ضرورت توسعه فضای سبز شهری تاکید کرد و گفت: فضای سبز یکی از اصلیترین موضوعاتی است که باید برای توسعه آن اقداماتی اتخاذ شود.
عباسنژاد: سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه اختیاری در خصوص پلمب واحدهای آلاینده ندارد
مدیرکل حفاظت محیطزیست آذربایجانشرقی نیز در خصوص آلودگی هوای تبریز اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای تبریز امروز برای گروههای حساس ناسالم اس و اکیپهای بازرسی سازمان محیط زیست با توجه به دستور جلسه کمیته اضطرار کار خود را از پایش موتورخانههای دستگاههای دولتی و کارخانجات آغاز کردهاند تا گزارشات لازم را اعمال کنند.
حسن عباسنژاد با بیان اینکه زبالهسوزی در اطراف شهر تبریز یکی از منابع آلودگی است، افزود: پایشهای شبانه در نقاط مختلف حضور دارند و اگر در جایی اتفاقی رخ میدهد که منجر به آلودگی هوا باشد گزارش میدهند که در این راستا تاکنون با ۱۸ واحد متخلف برخورد شده است البته سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه اختیاری در خصوص پلمب واحدهای آلاینده ندارد و حکم باید از طریق دادگاه صادر شود.
عباسنژاد افزود: آلایندگی هوا صرفا متاثر از داخل شهر نیست و فعالیتهای صنعتی در آذرشهر و یا شبستر مراکز آلایندگی هستند.
وی گفت: باید شعار اکولوژیکی را مد نظر قرار داده و به دنبال مدیریت سیستمی در حوزه آلودگی هوا باشیم و امیدوارم مطالبات ما از دستگاههای مختلف انجام و موجب کاهش آلودگی هوا شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید از صدور مجوز فعالیت به واحدهای صنعتی در محدوده شهر جلوگیری شود، محیطزیست در سالهای اخیر با لحاظ این مهم، هیج مجوزی برای صنایع جدید در محدوده تبریز صادر نکرده است.
جانشین پلیس راهور استان: ۱۲۰۹ برگ اخطار برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده است
جانشین رئیس پلیس راهور آذربایجانشرقی نیز اظهار کرد: روزانه برای خودروهای فاقد معاینه فنی برگ اخطار صادر میشود که آخرین آمار ۱۲۰۹برگ است.
سرهنگ علی جعفری ادامه داد: در مورد بحث (LEZ)دوربین نداریم و از دوربینهای طرح زوج و فرد استفاده میکنیم.
وی با اشاره به برخورد با خودروهای آلاینده شهری گفت: اگر خودروهای سنگین آلاینده وارد محدوده شوند، برخورد خواهیم کرد.
شهردار: آلودگی تنها مختص چند روز نیست
شهردار تبریز نیز با بیان اینکه عوامل به وجود آمدن موضوع آلودگی هوا در طول سال اتفاق میافتد و مربوط به چند روز نیست، گفت: عمدهترین آلودگیها از خودرو و صنایع انباشت میشود.
عباس رنجبر ادامه داد: در بحث آلودگی هوا، تاکسیها و اتوبوسهای شهری نیز تاثیر دارند که در همین راستا مبلغی برای بهسازی و تعمیر و تجهیزشان در نظر گرفتهایم.
وی یادآور شد: در مورد ساختمانها نیز مقرر شده تا مورتورخانهها تعطیل و با حداقل سوخت فعالیت کنند، همچنین موضوع زبالهسوز را نیز کنترل میکنیم و سعی داریم آلودگی حاصل از این امر را کاهش دهیم.
نماینده نیروگاه تبریز: مالک نیروگاه حاضر است همین الان نیروگاه را فروخته و سرمایهگذاری کند
موسوی، نماینده نیروگاه تبریز نیز گفت: هزینه مازوتسوزی برای نیروگاه به مراتب بالاتر از گاز بوده و نیروگاهها برای گاز مصرفی پول نمیدهند بلکه در قبالش برق میدهند، همچنین از وقتی مازوتسوزی اتفاق میافتد مسیرهای حرکت دود، دچار خردگی شده و هزینههای بالایی را برای نیروگاه تحمیل میکند.
وی ادامه داد: در بحث فیلتراسیون از ۱۶ نیروگاه بزرگ کشور که مازوتسوز هستند، در هیچکدام فیلتر نصب نشده است و هر ساعت ۱۴۰ مترمکعب آب برای نیروگاه تبریز نیاز است، از هر واحد روزانه ۱۰۰ مترمکعب مواد گچی خارج خواهد شد که به آلایندههای طبیعت اضافه خواهد شد، تنها راهکار حل مشکل نیروگاه تبریز، توسعه آن است.
وی با اشاره به لزوم همافزایی برای توسعه نیروگاه تبریز، ادامه داد: نیروگاه تبریز فقط ۷۰۰ مگاوات برق تولید میکند درحالیکه فقط یک واحد نیروگاه اصفهان ۱۷۰۰ مگاوات برق تولید میکند.
نماینده پالایشگاه تبریز: اگر آلاینده بودن پالایشگاه اثبات شود، عوارض آلایندگی را نیز میدهیم
بیگلو نماینده پالایشگاه تبریز هم در این جلسه با ارائه گزارشی عنوان کرد: کل امکانات و تجهیزات را برای مصرف گاز در بویلرها آماده کرده و از ابتدای سال قطرهای مازوت استفاده نکردهایم اما افت فشار گاز در روزهای اخیر ما را به تلاطم انداخته است.
وی گفت: استفاده از مازوت برای شرکتهای بهرهبردار، حمل و نقل و نگهداری سخت بوده و راحتترین کار استفاده از گاز است.
وی ادامه داد: تمامی مالیات ها پرداخت کرده ایم و اگر آلاینده بودن پالایشگاه اثبات شود، عوارض آلایندگی را نیز میدهیم!
معاون عمرانی استاندار: پالایشگاه هرکاری هم انجام دهد، باز هم واحدی آلاینده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: از شهریورماه دستور داده شده نسبت به ذخیرهسازی سوخت گازوییل اقدام شود و اخیرا هم در مقطعی اجازه استفاده ازگازوئیل را ندادهاند، روز گذشته هم اعلام شد که ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در تبریز استفاده شده است.
جواد رحمتی با بیان اینکه روند احداث نیروگاه سیار در استان کند است، ادامه داد: در رابطه با توسعه تولید برق در استان، حرکت کندی صورت گرفته و در این چند سال فقط نیروگاه هریس اضافه شده که حداکثر ظرفیت آن ۵۰۹ مگاوات بوده و فاز دوم آن هنوز فعال نشده است.
وی با بیان اینکه تولید برق در استان با مشکل مواجه است، گفت: مس سونگون با آن همه درآمد همچنان از برق دولتی استفاده میکند و در حال پیگیری برا احداث نیروگاه توسط مس سونگون هستیم، علاوه بر آن خط انتقال گاز از کردستان به آذربایجانغربی وجود دارد که به دنبال افزایش سهمیه گاز استان از آن طریق نیز هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در مورد بحث آلایندگی در سال ۹۶، قانون هوای پاک تصویب شده است که خواهشمندم مبنای اقدامات بر اساس همین قانون باشد.
رحمتی افزود: برنامهریزی مدیریت ترافیک در شهر تاثیرگذار است و شورای شهر میتواند در این راستا اقداماتی را اتخاذ کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آلودگی شهر تبریز ماحصل رفتارهای نادرست چندین ساله به شمار میرود، همچنین عدم احداث زیرساختها، توسعه متروی تبریز ، مکانیابی نادرست نیروگاه، نوسازی ناوگان که چندین سال اتفاق نیفتاده، مزید بر علت است و عزیزان پالایشگاه اینطور مطمئن نگویند که آلاینده نیستند چراکه مدیر وقت با دادن آن نامه تخلف کرده است و لذا این واحد هر کاری هم انجام دهد، بازهم آلاینده است.
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه مقرر شد نامهای برای وزارت کشور در خصوص افزایش سهمیه گاز نوشته شده و همچین طرح زود و فرد در روزهای خاص و افزایش محدوده آن با شورای ترافیک مکاتبه شود.
علاوه بر این موضوع تشدید نظارت پلیس و شهرداری بر مراکز معاینه فنی خودروها و ارائه گزارش ماهانه به شورای شهر توسط اعضای حاضر در جلسه به تصویب رسید.
انتهای پیام