آموختن سواد حرکتی مانند یادگیری الفبا ضروری است
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموختن سواد حرکتی مانند یادگیری الفبا ضروری است، گفت: باید حرکات بنیادین مانند دویدن، پریدن، جهیدن، چرخیدن، تعادل، توازن، آگاهی فضا، آگاهی بدن و… را به دانشآموزان آموزش داد. اگر کودک از تحصیل باز بماند، میتواند این عقب افتادگی را جبران کند اما ضعف سواد حرکتی قابل جبران نیست.
مهرزاد حمیدی در آیین افتتاحیه پروژه ملی ارتقای سواد حرکتی دانشآموزان ابتدایی خراسان رضوی که امروز در دبستان دخترانه سید رضی در منطقه تبادکان برگزار شد، اظهار کرد: اگر سواد حرکتی را جدی نگیریم، بایستی از همین الان منتظر شیوع بیماریهای غیرواگیر در آینده که سلامت اکثریت مادران و پدران آینده را تهدید خواهد کرد، باشیم؛ بنابراین بایستی در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماریها و مشکلاتی که از چاقی و کمتحرکی برای دانشآموزان ایجاد میشود، اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه زندگی هزاره سوم حرکت را از بچهها دزدیده است، گفت: غفلت والدین و دستگاههای مسئول جایگزین شدن موبایل و اینترنت و وسایل بازی الکترونیکی و… کودک را محکوم کرده که در چنبره فردیت و سکون فرو رود. باید تلاش کنیم سواد حرکتی فرزندانمان را ارتقا دهیم. اگر فرد در سنین کودکی با حرکت انس نگیرد تا آخر عمر با حرکت قهر و غریبه است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر حرکت را از کودک بگیریم، بیسواد حرکتی میشود و نمیتواند حالتهای چالش برانگیز جسمانی را در موقعیت مناسب انجام دهد و بدنش را کنترل کند؛ به طور مثال وقتی در خیابان یک خودرو به او نزدیک میشود، تعادلش بر هم میخورد و نمیتواند بدن خود را کنترل و مدیریت کند. در حال حاضر بخش زیادی از دانشآموزان عضلات ضعیفی دارند و نمیتوانند ورزش کنند یا حرکات تند و سریعی را انجام دهند و به همین دلیل به سرعت خسته میشوند. در حالی که نسل قبل اینگونه نبود. امروز دیسک کمر و مشکلات آرتروز گردن و کمردرد به سمت اپیدمی شدن در حرکت است.
وی با بیان اینکه سرمایه تربیت بدنی و سلامت ۱۲۰ هزار مدیر مدرسه هستند که با اهداف و برنامههای پیشبینی شده ما از نزدیک آشنایی دارند، گفت: ذینفعان اصلی ما مدیران مدارس هستند. امروز یکپارچگی و هماهنگی و یک کار تیمی ملی در کنار ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی زحمتکش در کشور ایجاد شده است.
حمیدی افزود: در حال حاضر به سبب نظم و نوع برنامهریزی موجود، حرفی که در ستاد گفته میشود، با سخنی که دبیر تربیت بدنی و مدیر مدرسه به دانشآموز میزند، کاملا هماهنگی دارد. امروز مفتخریم که توانستهایم با جاذبه تربیت بدنی و سلامت یک کار تیمی ملی را رقم بزنیم و همه ذینفعان را حول این محور به میدان بیاوریم. افتخار ما این است که مدیران، معلمان و تمام دستاندرکاران حتی از طریق برنامههای خودجوش و با علاقه برای دانشآموزان فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه جامعه هدف ما ۱۵ میلیون دانشآموز است، گفت: جمعیت هدف ما ۲۰۰ هزار نفر نیست. ما با ۲۰۰ هزار نفر خود را سرگرم نکردهایم. ما نسل و هدف را گم نکردهایم و دچار جابهجایی اهداف نشدهایم زیرا معتقدیم دبیران تربیت بدنی زحمتکشان اصلی در حوزه تربیت بدنی و سلامت هستند. منظور از عبارت physical education تربیت از راه شرکتجویی در فعالیتهای بدنی و بازیهاست. در واقع هدف اصلی تربیت است. امروز بایستی دانشآموزان را از طریق بازی کردن آموزش دهیم و باید قلب آنان را با اقبال به دستآوریم و تربیت کنیم چون فقط از این طریق است که خواهیم توانست تعلیم و تربیت را در معنا درک کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تربیت بدنی داروی موثر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، گفت: نبایستی نسبت به ساحت زیستی و بدنی انسان بیتفاوت باشیم؛ هرچند تربیت بدنی فقط پاسخگوی ساحت زیستی و بدنی افراد نیست بلکه میتواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی آنها نیز باشد. تربیت بدنی مکان مناسبی برای آموختن مهارتهای اجتماعی برای افراد است. تربیت بدنی محل آموختن مهارتهای روانشناختی، اخلاق، منش ورزشی و… است.
وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا فرصتهای بیشمار حرکتی را در کوچه، خیابان و مدرسه ایجاد کنیم و سواد حرکتی فرزندانمان را ارتقا دهیم. سواد حرکتی مثل خواندن و نوشتن نیست که اگر کودک از تحصیل بازماند بتواند جبرانش کند، سواد حرکتی قابلیت جبرانپذیری ندارد. کودک اگر حرکت نکند، خشک میشود. اگر فرد در سنین کودکی با حرکت انس نگیرد، تا آخر عمر با حرکت قهر و غریبه است. کودک باید در هر سنی یکسری مهارتهای بدنی خاص را بیاموزد تا اندام و بدن سالمی داشته باشد.
منبع: ايسنا