آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دانشآموزان جدی گرفته نمیشود
ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس امور تربیتی گفت: آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دانشآموزان جدی گرفته نمیشود.
زهره بالاگبری در گفت و گو با ایسنا، با ابراز نگرانی از اینکه آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان جدی گرفته نمی شود، گفت: در شرایطی که استفاده از فضای مجازی به بحث آموزش هم کشیده شده، لازم است خانوادهها نسبت به آموزش نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی حساس شوند. البته نهادهایی مثل آموزش و پرورش هم باید درسها و موضوعاتی را در خصوص آموزش فرهنگ استفاده از فضای مجازی و آسیبهای آن برای دانشآموزان در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه گسترش استفاده از فضای مجازی در اوضاع و احوال کرونایی میزان آسیبپذیری دانشآموزان را بیشتر کرده، گفت: در گذشته خانوادهها همین که فرزندشان از خانه خارج نمیشد، خیالشان راحت بود که در امان است، اما امروزه فضای مجازی در کنار مزایایی که برای آموزش آنها دارد، در صورت غفلت آسیبهای جبران ناپذیری را هم میتواند برای دانشآموزان داشته باشد، لذا باید سطح مراقبت خانوادهها برای مصونیت دانش آموزان از آسیب های فضای مجازی بیشتر شود.
این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با تاکید بر اینکه خانوادهها باید از راه غیرمستقیم و با نرمی و مهربانی قوانین را بگونه ای آموزش دهند که هم استقلال مورد نیاز را به دانش آموزان به ویژه نوجوانان بدهند و هم نسبت به خطوط قرمز و قوانین قاطع باشند، اضافه کرد: دانش آموزانی که تکنیکها و شیوه استفاده از فضای مجازی را حتی بیشتر از والدین خود می دانند نیاز به آموزش و نظارت دارند، چون اگر آموزش نبینند و آگاه نشوند، نخواهند توانست در برابر آسیبهای فضای مجازی از خود مراقبت کنند.
بالاگبری با اشاره به اهمیت محدود کردن دسترسی دانش آموزان به محتواهای نامناسب از سوی خانوادهها، تصریح کرد: در شرایط کنونی که دانشآموزان به بهانه درس و آموزش بیشتر در فضای مجازی فعالیت میکنند، لازم است خانواده ها دقت کنند که تنها برنامههای تایید شده آموزشی در تلفنهای همراه و تبلتهای مورد استفاده دانش آموزان نصب باشد.
این مدرس دانشگاه یادآدوری کرد: پیام رسانهای خارجی امنیت لازم را ندارند، لذا توصیه می شود خانواده ها از نصب این نوع پیام رسان ها در تلفن همراه در دسترس دانش آموزان صرف نظر کنند.
وی همچنین از خانوادهها خواست تا به دانش آموزان اجازه نصب فیلترشکن را ندهند، زیرا سطح دسترسی به محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای آنان افزایش مییابد که آسیبهای روانی بسیاری را در پی دارد.
بالاگبری تصریح کرد: خانواده ها باید گاهی به صورت نامحسوس و بدون اینکه دانش آموز متوجه شود، سابقه مرورگر و فعالیت های او در فضای مجازی را کنترل کنند.
وی با بیان اینکه افت تحصیلی، بلوغ زودرس، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی از جمله آسیبهای حضور بیش از حد دانش آموزان در فضای مجازی است که این آسیبها میتواند در فرآیند یادگیری و رشد دانشآموزان اختلال ایجاد کند، گفت: جدا از آسیب های روانی فضای مجازی که میتواند مشکلات زیادی را برای دانشآموزان بوجود بیاورد، آگاهی نسبت به جرایم و سوء استفاده افراد سودجو که بیشتر نوجوانان را به دلیل بیتجربگی آنها مورد هدف قرار میدهند نیز برای دانش آموزان لازم است.
منبع:ایسنا