آموزش و تمرین گفت وگو از سطح خانواده تا جامعه یک ضرورت است
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به مطالعات و پیمایشهای انجام شده در سطح جامعه گفت: ما به این جمع بندی رسیدیم که آموزش و تمرین گفت وگو از سطح خانواده تا جامعه یک ضرورت است چراکه لکنت زبانی در گفت وگو وجود دارد و ما حتی گفت وگوی درونی با خود را بلد نیستیم.
به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در اختتامیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه ۲ آموزش عالی با تاکید بر ضرورت پرداختن مدارس و دانشگاهها به مهارتهای گفت وگو اظهارکرد: حتی بعضا بلد نیستیم با خود چگونه گفت وگو کنیم و این گفت وگو را به گفت وگوی موثر در سطح خانواده تعمیم دهیم و فضای داخل خانواده را تلطیف کنیم.
وی ادامه داد: باید با تقویت مهارتهای زندگی، ارتباطی، درک متقابل و تفکر نقادانه فضای خانواده را از تنش، خشونت و قهر دور کنیم. سفیران فرهنگی داشنجویی این نقش را دارند که این مسائل را به سطح جامعه آورند حتی ممکن است اساتید به این مهارتها نیاز داشته باشند و شاید بتوان گفت این مهارتها ضرورت عمومی و اجتماعی ما است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت نقش تشکلهای دانشجویی در راهبری فعالیت اجتماعی و صنفی دانشجویان و توجه بیشتر دانشگاهها به آموزش مهارتهای نظیر مهارتهای زندگی، ارتباطی و تحکیم خانواده تصریح کرد: باید گفت وگوی بین نسلی را میان اساتید و دانشجویان و مسئولین و دانشجویان برقرار کنیم. با توجه به اینکه ما جامعهای متکثر هستیم، مهارتهای خوب شنیدن، تحمل نقد و تحمل دیدگاه مخالف، تحمل یکدیگر، حل و فصل اختلافات و همزیستی مسالمت آمیز با مخالفانی که لزوما با ما همفکر و سلیقه نیستند برای انسجام اجتماعی مهم است.
ابتکار ادامه داد: اگر نتوانیم این گفت وگو را در سطح فردی و خانوادگی برقرار کنیم، در سطح ملی نیز با لکنت زبانی مواجه میشویم. در سطح ملی و انتخابات ممکن است با پدیده قهر مواجه شویم که شاید دلیلش این باشد که راه برای گفت وگو و شنیدن و تاثیر گذاری در مناسبات کلان باز نبوده که چنین احساس و تلقی به وجود آمده است.
به گفته وی تحکیم خانواده ایرانی بدون مهارت های یاد شده و برقراری گفت وگوی خوب بین اعضای خانواده امکان پذیر نیست و اکنون ما با چالشهای زیادی در جامعه و در ارتباط با این موضوع مواجه هستیم.
معاون امور زنان و خانواده افزود: این معاونت در راستای ارتقای مهارتهای خوب زیستن، مهارتهای ارتباطی و موضوع تاب آوری اجتماعی و با توجه به اهمیت این مهارتها در انسجام اجتماعی و تحکیم خانواده تلاشهای بسیاری کرده است.
ابتکار افزود: در این دوره در راستای تحقق وظایفمان برای تحکیم خانواده و عدالت جنسیتی همکاری خوبی با دستگاهها از جمله وزارت علوم داشتیم. در همکاریهای خود با وزارت علوم طرحهایی نظیر توان افزایی سفیران فرهنگی دانشگاه ها و طرح کمند (کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو) که در حدود ۷۰ دانشگاه اجرا شده است را پیاده سازی کردیم.
وی همچنین این را هم گفت که از جمله همکاریهای مشترک این معاونت با وزارت علوم برگزاری نمایشگاه تولیدات دختران دانشجو در عرصه مد و لباس و صنایع دستی است که اکنون به صورت مجازی برگزار میشود و نشان دهنده به نتیجه رسیدن این همپیمانیها است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود، برگزاری جشنواره “زن در علم” و جشنواره “پروین اعتصامی” را از جمله سایر همکاریهای این معاونت با وزارت علوم برشمرد و تصریح کرد: مهمترین طرح در میان طرح های متعدد ما با وزارت علوم، طرح “توانمندسازی سفیران فرهنگی” است. معاونت با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور گفت وگوی بین نسلی و گفت وگوی ملی خانواده را انجام داد که هدف نهایی آن بهتر زندگی کردن است تا بتوانیم از دردها و رنجهایی که ممکن است پیش آید، بکاهیم و زندگی بهتری را برای خود و جامعه تعریف کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این معاونت در راستای افزایش تاب آوری پرداخت و یادآور شد: معاونت امور زنان و خانواده طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی را در بیش از ۱۱۰۰ نقطه پر آسیب کشور با کمک تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد اجرا و به جوامع مختلف از طریق این آموزشها برای اعتماد به خود، خود باوری، اعتماد به نفس، پیدا کردن راه حل و تغییر شرایط کمک کرده است.
به گفته ابتکار، ارتقای تاب آوری برای تمام جوامع و جامعه ما مهم است، به ویژه در شرایط فعلی که تمام دنیا متاثر از شرایط پاندمی کووید ۱۹ دچار بحران اقتصاد و افسردگی هستند، ضرورت توجه به این مساله بیش از هر زمان دیگر مطرح است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان گفت: انتظار ما این است نهالی که در دانشگاه های منطقه دو آموزش عالی با این توان افزایی سفیران فرهنگی میکاریم تبدیل به نهالستان و باغ ایرانی شود و این کار ادامه پیدا کند. این آغاز کار و الگویی است که انتظار داریم استمرار پیدا کند تا دانشجویان از دورههایی نظیر مهارتهای زندگی استفاده کنند و این آموزشها فراگیر شود.
منبع:ایسنا
وی ادامه داد: باید با تقویت مهارتهای زندگی، ارتباطی، درک متقابل و تفکر نقادانه فضای خانواده را از تنش، خشونت و قهر دور کنیم. سفیران فرهنگی داشنجویی این نقش را دارند که این مسائل را به سطح جامعه آورند حتی ممکن است اساتید به این مهارتها نیاز داشته باشند و شاید بتوان گفت این مهارتها ضرورت عمومی و اجتماعی ما است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت نقش تشکلهای دانشجویی در راهبری فعالیت اجتماعی و صنفی دانشجویان و توجه بیشتر دانشگاهها به آموزش مهارتهای نظیر مهارتهای زندگی، ارتباطی و تحکیم خانواده تصریح کرد: باید گفت وگوی بین نسلی را میان اساتید و دانشجویان و مسئولین و دانشجویان برقرار کنیم. با توجه به اینکه ما جامعهای متکثر هستیم، مهارتهای خوب شنیدن، تحمل نقد و تحمل دیدگاه مخالف، تحمل یکدیگر، حل و فصل اختلافات و همزیستی مسالمت آمیز با مخالفانی که لزوما با ما همفکر و سلیقه نیستند برای انسجام اجتماعی مهم است.
ابتکار ادامه داد: اگر نتوانیم این گفت وگو را در سطح فردی و خانوادگی برقرار کنیم، در سطح ملی نیز با لکنت زبانی مواجه میشویم. در سطح ملی و انتخابات ممکن است با پدیده قهر مواجه شویم که شاید دلیلش این باشد که راه برای گفت وگو و شنیدن و تاثیر گذاری در مناسبات کلان باز نبوده که چنین احساس و تلقی به وجود آمده است.
به گفته وی تحکیم خانواده ایرانی بدون مهارت های یاد شده و برقراری گفت وگوی خوب بین اعضای خانواده امکان پذیر نیست و اکنون ما با چالشهای زیادی در جامعه و در ارتباط با این موضوع مواجه هستیم.
معاون امور زنان و خانواده افزود: این معاونت در راستای ارتقای مهارتهای خوب زیستن، مهارتهای ارتباطی و موضوع تاب آوری اجتماعی و با توجه به اهمیت این مهارتها در انسجام اجتماعی و تحکیم خانواده تلاشهای بسیاری کرده است.
ابتکار افزود: در این دوره در راستای تحقق وظایفمان برای تحکیم خانواده و عدالت جنسیتی همکاری خوبی با دستگاهها از جمله وزارت علوم داشتیم. در همکاریهای خود با وزارت علوم طرحهایی نظیر توان افزایی سفیران فرهنگی دانشگاه ها و طرح کمند (کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو) که در حدود ۷۰ دانشگاه اجرا شده است را پیاده سازی کردیم.
وی همچنین این را هم گفت که از جمله همکاریهای مشترک این معاونت با وزارت علوم برگزاری نمایشگاه تولیدات دختران دانشجو در عرصه مد و لباس و صنایع دستی است که اکنون به صورت مجازی برگزار میشود و نشان دهنده به نتیجه رسیدن این همپیمانیها است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود، برگزاری جشنواره “زن در علم” و جشنواره “پروین اعتصامی” را از جمله سایر همکاریهای این معاونت با وزارت علوم برشمرد و تصریح کرد: مهمترین طرح در میان طرح های متعدد ما با وزارت علوم، طرح “توانمندسازی سفیران فرهنگی” است. معاونت با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور گفت وگوی بین نسلی و گفت وگوی ملی خانواده را انجام داد که هدف نهایی آن بهتر زندگی کردن است تا بتوانیم از دردها و رنجهایی که ممکن است پیش آید، بکاهیم و زندگی بهتری را برای خود و جامعه تعریف کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این معاونت در راستای افزایش تاب آوری پرداخت و یادآور شد: معاونت امور زنان و خانواده طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی را در بیش از ۱۱۰۰ نقطه پر آسیب کشور با کمک تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد اجرا و به جوامع مختلف از طریق این آموزشها برای اعتماد به خود، خود باوری، اعتماد به نفس، پیدا کردن راه حل و تغییر شرایط کمک کرده است.
به گفته ابتکار، ارتقای تاب آوری برای تمام جوامع و جامعه ما مهم است، به ویژه در شرایط فعلی که تمام دنیا متاثر از شرایط پاندمی کووید ۱۹ دچار بحران اقتصاد و افسردگی هستند، ضرورت توجه به این مساله بیش از هر زمان دیگر مطرح است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان گفت: انتظار ما این است نهالی که در دانشگاه های منطقه دو آموزش عالی با این توان افزایی سفیران فرهنگی میکاریم تبدیل به نهالستان و باغ ایرانی شود و این کار ادامه پیدا کند. این آغاز کار و الگویی است که انتظار داریم استمرار پیدا کند تا دانشجویان از دورههایی نظیر مهارتهای زندگی استفاده کنند و این آموزشها فراگیر شود.
منبع:ایسنا