اخبار 57

آواهای انقلابی در آستانه فراموشی

آواهای انقلابی در آستانه فراموشی

ایسنا/قزوین همه ما سرودهایی مانند«الله الله تو پناهی بر ضعیفان یا الله»، «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، « برخیزید»، «به لاله در خون خفته، شهید دست از جان شسته»، «بهاران خجسته باد»،«هوا دلپذیر شد، گل از خاک بر دمید»،«خمینی ای امام»،«بهمن خونین جاویدان» و «۲۲ بهمن روز از خود گذشتن» را شنیده‌ایم و با هر یک از آن‌ها خاطره داریم، شاید شما هم مانند من هنگام دیدن عناوین این سرودها قطعه‌ای از آن را با خود زمزمه کردید.

در سال‌های نه چندان دور دانش آموزان در دهه فجر تلاش می‌کردند یک گروه سرود تشکیل دهند و یکی از سرودهای انقلابی را اجرا کنند و همین موجب ایجاد شور و نشاط در بین نوجوانان می‌شد.

اکنون در دهه ۹۰ و پس از چهاردهه سپری شدن عمر با برکت انقلاب انگار نسل چهارم و پنجم انقلاب با این سرودها آشنا نیستند و شاید مانند من و شما قادر به زمزمه کردن این سرودها نباشند.

به گزارش ایسنا، اصغر ارداقیان هنرمندی است که در خانواده هنری رشد کرده است، از ۸ سالگی تعزیه اجرا می‌کند و با دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی آشنایی می‌شود، پس از انقلاب به سمت سازهای بادی می‌رود و آن را در مسجد می‌آموزد و طی این ۴۲ سال همواره سرودهای بسیاری را به روی صحنه می‌برد.

اراداقیان که در راه اجرای سرود به ویژه سرودهای انقلابی موی سپید کرده است در گفت‌وگو با ایسنا علت اصلی کمرنگ شدن آواها و سرودهای انقلابی را عدم پشتیبانی و فراموشی این حوزه از سوی مسئولین می‎‌داند و بیان می‌کند: باید مسئولین فرهنگی کشور و استان از جمله حوزه هنری و ارشاد در این امر ورود کنند تا دوباره آواهای انقلابی زنده شود اما متأسفانه هیچ حمایتی انجام نمی‌‎شود.

وی با تأکید بر لزوم بازسازی آواهای انقلابی از سوی مسئولین می‌گوید: نسل چهارم و پنجم انقلاب به پاپ و دیگر شاخه‌های موسیقی گرایش دارند بنابراین احیای آهای انقلابی بدون متولی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ارداقیان که از ابتدای انقلاب ساز موسیقی را کوک کرده و در دفاع مقدس نیز اجراهای متعددی داشته است، اضافه می‌کند: بنده موسیقی و سرود را رها نکردم اما احیای آواهای انقلابی باید توسط مسئولین پیگیری شود البته باید هنرمندان دست به دست هم دهند تا این هنر حفظ شود، به همین جهت چندین بار این پیشنهاد را به مسئولان مربوطه ارائه کردم. بنده بعد از ۴۲ سال در این سنگر مانده‌ام و امیدواریم این مسیر مانند قبل ادامه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه پس از ۴۲ سال هر بار آواها و سرودهای انقلابی را می‌شنود حال و هوای آن روزها برایش زنده و تداعی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: موسیقی جذابیت دارد و ارائه آن راحت‌تر از فیلم است اما در این روزگار که همه هنرها پیشرفت سریع دارد باید موسیقی به ویژه آواهای انقلابی را به بهترین شکل ممکن ارائه کرد تا جوانان جذب شوند.

این استاد موسیقی با بیان اینکه وقتی چیزی را منع می‌کنیم باید جایگزین ارائه کنیم، اظهار می‎کند: جوانان ما خوراک هنری می‌خواهند و ما باید این خوراک را به آنان بدهیم لذا دست روی دست گذاشتن فایده‌ای ندارد. اغلب آثاری که در رسانه پخش می‌شوند از لحاظ شعر و آهنگ محتوا ندارند و به درستی تنظیم نمی‌شوند و متأسفانه رسانه برای جلوگیری از گرایش جوانان به موسیقی مبتذل هرچه به دستش می‌رسد را به بازار ارسال کرده و یا پخش می‌کند.

وی تصریح می‌کند: هنر سرود یک رشته از موسیقی است و حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بیان داشتند که سرود در انتقال مفاهیم مؤثر است چون در قالب یک سرود می‌توان مطالب را با نوای خوش برای شنونده ارائه کرد.

اجرا در محضر امام خمینی (ره)

ارداقیان که گروه سرود ۱۳۵۷ نفری را به روی صحنه برده است، متذکر می‎شود: سرود محتوا دارد و فلسفه آن با موسیقی پاپ و سنتی متفاوت است؛ هماهنگی صداها در سرود مشکل است و باید تک تک صداها را ساخت. باید با حمایت مسئولین، آستین‌ها را برای بازسازی کارهای انقلابی و با محتوا بالا بزنیم تا جوانان به آن گرایش پیدا کنند.

وی با ناراحتی بیان می‌کند که اغلب متولیان گروه سرود و موسیقی به‌دلیل عدم حمایت متولیان امر کار را رها کردند و خودش نیز به‌خاطر علاقه‌اش در این عرصه مانده و از خودش هزینه کرده و سرودهایی روی صحنه می‌برد و البته محتوای تلویزیون را نیز تأمین می‌کند.

این هنرمند به شیوع کرونا اشاره و عنوان می‌کند: با توجه به شیوع کرونا از فضای هنری دست نکشیده و عرصه را خالی نکردیم و حفظ این سنگر همچنان ادامه دارد، هر روز آثار عرفانی، انقلابی و آئینی تولید شده پیشین را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم و استقبال خوبی شده است اما برای حفظ گروه به پشتیبانی نیاز داریم.

ارداقیان آثاری با عناوین حضرت محمد(ص)، ایران من، شهید سلیمانی و مدافعان سلامت دارد اما شاخص‌ترین کار خود را در محضر حضرت امام (ره) اجرا کرده است و در این خصوص می‌گوید: سرود نینوا را در ۱۷ فروردین ۶۷ در محضر امام خمینی (ره) اجرا کردم که آهنگ آن سازهای بادی بود و آهنگ‌سازی و اجرا را خودم بر عهده داشتم.

به گزارش ایسنا، هنر یکی از بهترین ابزارها برای انتقال مفاهیم و ارزش‌هاست پس بهتر است مسئولین امر برای احیای آواهای انقلابی ورود پیدا کنند تا نسل جوان با زبان این گونه از هنر با مفاهیم انقلاب آشنا شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *