اخبارخودروعلم و فناوری

آیا دیگر خبری از موتور ۳ سیلندر برای GR Corolla نیست؟ موتور ۴ سیلندر توربوی جدید تویوتا آماده‌ی غرش می‌شود!

وقتی تویوتا GR Corolla برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ وارد بازار آمریکا شد، با یه موتور منحصر به فرد اومد: یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ سه سیلندر خطی که ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور که در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از خانواده‌ی موتورهای «نیروی دینامیک» تویوتا تحت بخش گازو ریسینگ (Gazoo Racing) توسعه داده شد، به فروش GR Corolla به عنوان یه مدل منحصر به فرد و جذاب برای علاقه‌مندان کمک کرد.

حالا، نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۵ رو در نظر بگیرید، جایی که تویوتا از یک کانسپت جدید و جذاب Corolla رونمایی کرد که نوید چیزی رو می‌ده که احتمالاً در نهایت به عنوان مدل تولیدی توی آمریکا خواهیم دید، و به احتمال زیاد حداکثر تا سال ۲۰۲۷ عرضه می‌شه.

این وضعیت برای GR Corolla و موتور ۳ سیلندرش به چه معناست؟ یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر جدید با قدرت ۴۰۰ اسب بخار که به تازگی توی توکیو دیدیم، احتمالاً سرنخ‌هایی رو بهمون می‌ده.

GR به جایی نمی‌ره

یک چیزی که تقریباً ازش مطمئنیم اینه که بخش عملکرد بالای GR تویوتا کاملاً جدیه و تا زمانی که آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره‌ی تویوتا، نفس می‌کشه، ادامه پیدا می‌کنه. توی نمایشگاه ژاپن، تویوتا به وضوح اعلام کرد که GR یه ستون کلیدی توی سبد برندش برای آینده خواهد بود و برنامه‌ی قبلیش برای عرضه‌ی چندین مدل با نشان GR توی چند سال آینده رو تقویت می‌کنه.

همچنین، توی یک سمپوزیوم برای بحث در مورد برنامه‌های آینده‌ی پیشرانه و نرم‌افزار تویوتا، تیم رهبری فنی به سرپرستی هیروکی ناکاجیما، مدیر ارشد فناوری کاریزماتیک، که از رئیس علاقه‌مند به GR و مسابقات اتومبیل‌رانی خودش (تویودا) الگو گرفته، عشق خودشون به نیروی احتراق داخلی رو ابراز کردن. ناکاجیما داستانی رو تعریف کرد که او و اعضای تیم رهبری به پیست رفتن و مسابقه رو تماشا کردن. اون توصیف کرد که چقدر عاشق صحنه و بوی بنزین بودن. ما شما رو درک می‌کنیم، ناکاجیما-سان.

ناکاجیما گفت: «فکر می‌کنم TMC باید شرکتی باشه که تا آخرین لحظه موتور تولید می‌کنه»، البته با این شرط که در آینده به دنبال راه‌هایی برای استفاده از سوخت‌های خنثی از نظر کربن مثل اتانول خواهد بود. پس بله، تویوتا همچنان کاملاً روی احتراق داخلی متمرکزه، البته عمدتاً با پشتیبانی فناوری هیبریدی مثل پیشرانه‌ی هیبریدی ۱.۵ لیتری جدیدی که تویوتا به ما نشون داد. به گفته‌ی تاکاشی اوهارا، رئیس بخش پیشرانه، موتور ۱.۵ لیتری، که به گفته‌ی اون توی حالت هیبریدی حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت خواهد داشت و توی Corolla جدید استفاده می‌شه، تماماً در مورد بسته‌بندی جمع و جور و صرفه‌جویی توی هزینه هست؛ دو نکته‌ای که او در طول صحبت با ما بارها تکرار کرد. البته به بهبود بهره‌وری هم اشاره کرد.

موتور ۲.۰ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری جایگزین ۳ سیلندر می‌شه؟

اما خبر مهم‌تر برای علاقه‌مندان، زمانی بود که اوهارا موتور دیگه‌ای رو که به نمایش گذاشته شده بود، به ما نشون داد؛ یک موتور ۴ سیلندر خطی توربوشارژ ۲.۰ لیتری. هدف برای این موتور ۴ سیلندر توربو، درست مثل مدل ۱.۵ لیتری، بسته‌بندی جمع و جور، هزینه‌های تولید ارزان‌تر و البته، بهره‌وری بیشتر بود.

وقتی در مورد موتور ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر خطی توی GR Corolla فعلی از اوهارا سوال شد، او به طور خاص اشاره کرد که مشکلاتی وجود داشت، مثل میراگرهای خاص (Special Dampers) و فناوری‌های دیگه‌ای که مهندسان مجبور بودن برای کاهش لرزش و سایر سختی‌ها به کار ببرن، که یکی از مشکلات شناخته شده‌ی موتورهای پرقدرت ۳ سیلندر خطی هست. منظور این بود که استفاده از این تکنیک‌ها هزینه و پیچیدگی رو افزایش می‌ده (به خصوص نگهداری اون‌ها برای یه مدل با تولید محدود)، چیزی که تویوتا دنبال کاهش دادنش هست.

اوهارا همچنین اشاره کرد که موتور ۲.۰ لیتری قابلیت تولید حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت رو داره، که خیلی بهتر از ۳۰۰ اسب بخاری هست که موتور ۳ سیلندر فعلاً توی GR Corolla تولید می‌کنه، و اینکه موتور ۴ سیلندر توربو رو می‌شه برای بازارهای مختلف به شکل متفاوتی تنظیم کرد.

آیا ممکنه موتور ۳ سیلندر زنده بمونه و به نسل بعدی GR Corolla راه پیدا کنه؟ در حالی که این گزینه رو کاملاً رد نمی‌کنیم، با توجه به چیزهایی که شنیدیم، می‌خوایم یه پیش‌بینی کنیم و بگیم موتور ۳ سیلندر خطی عمر زیادی نخواهد داشت.

البته، ما از ایده‌ی یه GR Corolla با ۴۰۰ اسب بخار قدرت خوشمون میاد، و در حالی که کاراکتر و منحصر به فرد بودن موتور ۳ سیلندر از دست می‌ره، به نظر می‌رسه که این تغییرات منطقی هستن. خواهیم دید که در نهایت چه اتفاقی میفته، و اینکه آیا نسخه‌ی بعدی سدان خواهد بود یا همچنان هاچ‌بک باقی می‌مونه. تویوتا، ما به هاچ‌بک رأی می‌دیم؛ یک مدل که توی رویکرد عملکرد و جذابیت، به اندازه‌ی مدل امروزی رادیکال باشه.

لينک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *