آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی تغییر می کند/تشکیل کارگروه تدوین آیین نامه جدید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اعمال تغییرات نهادی در آییننامه ارتقای هیات علمی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ کارگروه برای تدوین آیین نامه تشکیل شد و به واسطه این کارگروهها مجموعههای دانشگاهی مشارکت داشتند و نظرات آنان در آیین نامه منعکس شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه ۳۵۸ شورای اسلامی شدن دانشگاهها در سخنانی با بیان اینکه مسئلهای درباره وتویی بودن چاپ مقاله از سوی دانشجویان دوره دکتری وجود دارد، اظهار کرد: دانشگاهها شرط گذاشتهاند که اگر دانشجوی دوره دکتری مقاله در Web of science چاپ نکند، نمیتواند از رساله خود دفاع کند. اینگونه شرطها ممکن است موجب تقویت چاپ مقاله شود ولی شروطی است که جنبه تحمیلی و خارج از تعهدات قانونی دانشجوست. لذا جنبه تشویقی حتما تقویت کننده حضور در رقابتهای بین المللی است ولی وتوئی گذاشتن آن خلاف مقررات است، لذا در آئین نامه ضوابط آموزشی، اصلاحاتی باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: مقاله ترویجی در این آییننامه تعریف مشخصی ندارد و فقط مقاله ترویجی را از مقاله پژوهشی متمایز کرده است. مقاله پژوهشی تعریف روشنتری دارد و اگر در فصلنامهای علمی پژوهشی چاپ میشود، مقاله علمی پژوهشی تلقی خواهد شد. خوب است تعریف مقاله ترویجی روشن گردد که منظور مشخص شود.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ میزان رأی هیئت ممیزی برای ارتقای کسی که دارای ۵۰ درصد امتیاز آموزشی است، در این آییننامه دو سوم لحاظ شده که درست نیست و یک نگاه تحقیرآمیز به آموزش است و رویکرد هیئتهای ممیزی به سمت پژوهشی بیشتر تمایل دارد و مشخص است که دو سوم رأی را نمیتوان تأمین کرد و ارتقا اتفاق نمیافتد. این را هم مانند سایر موارد در نظر بگیریم، چرا که آموزش، محور کانونی نظام آموزش عالی کشور است و اهمیت اساسی دارد.
دکتر عاملی: مقاله ترویجی در این آییننامه تعریف مشخصی ندارد و فقط مقاله ترویجی را از مقاله پژوهشی متمایز کرده است. مقاله پژوهشی تعریف روشنتری دارد و اگر در فصلنامهای علمی پژوهشی چاپ میشود، مقاله علمی پژوهشی تلقی خواهد شد. خوب است تعریف مقاله ترویجی روشن گردد که منظور مشخص شود.
وی افزود: نکته دیگر موضوع پیشبینی نهادی در کار است، روشی که وجود دارد این است که ارتقا در کمیته منتخب طرح میشود، سپس به کمیسیون و بعد به هیئت ممیزه دانشگاه میرود و در واقع سه مرحله را طی میکند. در مرحله اول و دوم جنبه تخصصی دارد اما در مرحله سوم جنبه تخصصی را از دست میدهد. استادی که تخصص در حوزه علوم پایه یا مهندسی و … دارد، درباره پرونده علوم انسانی، هنر و … نظر میدهد.
به گفته عاملی، معتقدم باید یکی از این دو کار انجام شود؛ یا به سمت سیستم ارجاع برویم که در بسیاری از کشورها متداول است و پرونده به متخصصان مربوطه ارجاع داده میشود و نظر داور متخصص مبنای داوری نهایی است. یا به سمت حداقل سه هیئت ممیزه شدن برویم . در حال هیئت ممیزه علوم پزشکی از سایر علوم جداست. مناسب است در دانشگاههای ذیل آموزش عالی کشور هم حداقل دو هیئت ممیزه داشته باشیم، یکی برای علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر و دیگری برای حوزه علوم تجربی شامل علوم پایه، علوم مهندسی و دامپزشکی. این اشکال جدی است که یک استاد محترم شیمی یا فیزیک یا مهندسی برق در مورد رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر نمی تواند داوری دقیق داشته باشد و صرفا برای قالب ها و شکل ها تاکید می کند.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: استاد بازنشسته اگر استاد ممتاز باشد، آینده مشخصی دارد. کرسی استاد ممتاز حفظ میشود و میتواند به کار خود ادامه دهد اما غیر از استاد ممتاز که تعداد آنها بسیار کم است، بقیه بازنشستهها از رده خارج میشوند و این بهرهمند نشدن از تخصص و جایگاه علمی استادان بازنشسته را در پی دارد. گفته شده بود اگر استادی امتیازات دو برابر استاد تمام را احراز کند، میتواند کاندید استاد ممتاز شود. تعداد اساتید ممتاز خیلی کم است در همین دانشگاه تهران فقط ۵ نفر هستند؛ در حالی که اساتید و اعضای هیئت علمی سرمایههای ملی کشور هستند و باید بتوانیم از دانش متراکم آنها بهرهمند شویم. لذا مناسب است پیش بینی استاد برگزیده در آئین نامه تدبیر شود. در کشورهای دیگر مفهوم امراتوس پروفسور را دارند که به مجرد بازنشستگی با افراد شایسته حکم امراتوس پروفسور یا استاد برگزیده می دهند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی: مناسب است در دانشگاههای ذیل آموزش عالی کشور حداقل دو هیئت ممیزه داشته باشیم، یکی برای علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر و دیگری برای حوزه علوم تجربی شامل علوم پایه، علوم مهندسی و دامپزشکی.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ کارگروه برای تدوین آیین نامه تشکیل شد و به واسطه این کارگروهها مجموعههای دانشگاهی مشارکت داشتند و نظرات آنان در آیین نامه منعکس شده است. این آیین نامه مبنای عمل است، در عین حال باید اشکالات و ایرادات آن برطرف شود. پس از اصلاحات، در اولین فرصت این آیین نامه به شورای اسلامی شدن دانشگاه می آید. در این دوره آقای دکتر غلامی از جمله وزرایی بودند که همکاری خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند و حضور و مشارکت پررنگی از ایشان شاهد بودیم.
دکتر عاملی گفت: پیشنهاد میکنم جلسات دیگری با اعضا و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و نقطه نظرات و دیدگاهها آنها در ارتباط با آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه در بحث فرهنگی با رویکرد و مواجهه پذیرنده در این حوزه با نقدها و دیدگاهها وجود داشت، گفت: آیین نامه ارتقا به نوعی آموزش اساتید هم هست، اما در بحث مسئولیت فردی علی رغم امتیازات در نظر گرفته شده، در مورد شئونات استادی که مبهم است، امتیازاتی لحاظ شده است و بیشتر شبیه رعایت مقررات در بند آموزشی است. بهتر است به جنبههای تربیتی، دینی و مسئولیت اجتماعی پرداخته شود.
وی افزود: در حوزه های فعالیتهای آموزشی، رشتههای میان رشتهای وجود دارد که اتفاقا دانشگاههای مطرح ما در این زمینه دارای جمود هستند و بسیار محافظه کارانه برنامه ریزی و هدایت میکنند. در بحث پایان نامه ها که هدایت اینها به سمت مسائل هنوز قوی نیست. ضریب به آن داده شده اما جنبه تشویقی دارد و هدایتگری کمرنگ است.
در ادامه دکتر کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه در سخنانی بیان کرد: لازم است توجه بیشتری به زنان و دیدگاهها و نظرات آنان شود که نیمی از جمعیت اما آثار فعالیت آنها برای همه جمعیت است. از سوی دیگر، تخلفات در حوزه تدوین پایان نامه و رساله و مقاله پیگیری نمیشود و در تمامی خیابانهای اطراف انقلاب و حتی در جاهای دیگر، تبلیغات تدوین مقاله دیده میشود. علت اصلی آن هم مشکلاتی است که در آیین نامه ارتقا وجود دارد و توجه بیشتر به کمیت است که این نتیجه و تخلفات علمی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: مقاله ترویجی در این آییننامه تعریف مشخصی ندارد و فقط مقاله ترویجی را از مقاله پژوهشی متمایز کرده است. مقاله پژوهشی تعریف روشنتری دارد و اگر در فصلنامهای علمی پژوهشی چاپ میشود، مقاله علمی پژوهشی تلقی خواهد شد. خوب است تعریف مقاله ترویجی روشن گردد که منظور مشخص شود.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ میزان رأی هیئت ممیزی برای ارتقای کسی که دارای ۵۰ درصد امتیاز آموزشی است، در این آییننامه دو سوم لحاظ شده که درست نیست و یک نگاه تحقیرآمیز به آموزش است و رویکرد هیئتهای ممیزی به سمت پژوهشی بیشتر تمایل دارد و مشخص است که دو سوم رأی را نمیتوان تأمین کرد و ارتقا اتفاق نمیافتد. این را هم مانند سایر موارد در نظر بگیریم، چرا که آموزش، محور کانونی نظام آموزش عالی کشور است و اهمیت اساسی دارد.
دکتر عاملی: مقاله ترویجی در این آییننامه تعریف مشخصی ندارد و فقط مقاله ترویجی را از مقاله پژوهشی متمایز کرده است. مقاله پژوهشی تعریف روشنتری دارد و اگر در فصلنامهای علمی پژوهشی چاپ میشود، مقاله علمی پژوهشی تلقی خواهد شد. خوب است تعریف مقاله ترویجی روشن گردد که منظور مشخص شود.
وی افزود: نکته دیگر موضوع پیشبینی نهادی در کار است، روشی که وجود دارد این است که ارتقا در کمیته منتخب طرح میشود، سپس به کمیسیون و بعد به هیئت ممیزه دانشگاه میرود و در واقع سه مرحله را طی میکند. در مرحله اول و دوم جنبه تخصصی دارد اما در مرحله سوم جنبه تخصصی را از دست میدهد. استادی که تخصص در حوزه علوم پایه یا مهندسی و … دارد، درباره پرونده علوم انسانی، هنر و … نظر میدهد.
به گفته عاملی، معتقدم باید یکی از این دو کار انجام شود؛ یا به سمت سیستم ارجاع برویم که در بسیاری از کشورها متداول است و پرونده به متخصصان مربوطه ارجاع داده میشود و نظر داور متخصص مبنای داوری نهایی است. یا به سمت حداقل سه هیئت ممیزه شدن برویم . در حال هیئت ممیزه علوم پزشکی از سایر علوم جداست. مناسب است در دانشگاههای ذیل آموزش عالی کشور هم حداقل دو هیئت ممیزه داشته باشیم، یکی برای علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر و دیگری برای حوزه علوم تجربی شامل علوم پایه، علوم مهندسی و دامپزشکی. این اشکال جدی است که یک استاد محترم شیمی یا فیزیک یا مهندسی برق در مورد رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر نمی تواند داوری دقیق داشته باشد و صرفا برای قالب ها و شکل ها تاکید می کند.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: استاد بازنشسته اگر استاد ممتاز باشد، آینده مشخصی دارد. کرسی استاد ممتاز حفظ میشود و میتواند به کار خود ادامه دهد اما غیر از استاد ممتاز که تعداد آنها بسیار کم است، بقیه بازنشستهها از رده خارج میشوند و این بهرهمند نشدن از تخصص و جایگاه علمی استادان بازنشسته را در پی دارد. گفته شده بود اگر استادی امتیازات دو برابر استاد تمام را احراز کند، میتواند کاندید استاد ممتاز شود. تعداد اساتید ممتاز خیلی کم است در همین دانشگاه تهران فقط ۵ نفر هستند؛ در حالی که اساتید و اعضای هیئت علمی سرمایههای ملی کشور هستند و باید بتوانیم از دانش متراکم آنها بهرهمند شویم. لذا مناسب است پیش بینی استاد برگزیده در آئین نامه تدبیر شود. در کشورهای دیگر مفهوم امراتوس پروفسور را دارند که به مجرد بازنشستگی با افراد شایسته حکم امراتوس پروفسور یا استاد برگزیده می دهند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی: مناسب است در دانشگاههای ذیل آموزش عالی کشور حداقل دو هیئت ممیزه داشته باشیم، یکی برای علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر و دیگری برای حوزه علوم تجربی شامل علوم پایه، علوم مهندسی و دامپزشکی.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ کارگروه برای تدوین آیین نامه تشکیل شد و به واسطه این کارگروهها مجموعههای دانشگاهی مشارکت داشتند و نظرات آنان در آیین نامه منعکس شده است. این آیین نامه مبنای عمل است، در عین حال باید اشکالات و ایرادات آن برطرف شود. پس از اصلاحات، در اولین فرصت این آیین نامه به شورای اسلامی شدن دانشگاه می آید. در این دوره آقای دکتر غلامی از جمله وزرایی بودند که همکاری خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند و حضور و مشارکت پررنگی از ایشان شاهد بودیم.
دکتر عاملی گفت: پیشنهاد میکنم جلسات دیگری با اعضا و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و نقطه نظرات و دیدگاهها آنها در ارتباط با آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد.
همچنین حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه در بحث فرهنگی با رویکرد و مواجهه پذیرنده در این حوزه با نقدها و دیدگاهها وجود داشت، گفت: آیین نامه ارتقا به نوعی آموزش اساتید هم هست، اما در بحث مسئولیت فردی علی رغم امتیازات در نظر گرفته شده، در مورد شئونات استادی که مبهم است، امتیازاتی لحاظ شده است و بیشتر شبیه رعایت مقررات در بند آموزشی است. بهتر است به جنبههای تربیتی، دینی و مسئولیت اجتماعی پرداخته شود.
وی افزود: در حوزه های فعالیتهای آموزشی، رشتههای میان رشتهای وجود دارد که اتفاقا دانشگاههای مطرح ما در این زمینه دارای جمود هستند و بسیار محافظه کارانه برنامه ریزی و هدایت میکنند. در بحث پایان نامه ها که هدایت اینها به سمت مسائل هنوز قوی نیست. ضریب به آن داده شده اما جنبه تشویقی دارد و هدایتگری کمرنگ است.
در ادامه دکتر کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه در سخنانی بیان کرد: لازم است توجه بیشتری به زنان و دیدگاهها و نظرات آنان شود که نیمی از جمعیت اما آثار فعالیت آنها برای همه جمعیت است. از سوی دیگر، تخلفات در حوزه تدوین پایان نامه و رساله و مقاله پیگیری نمیشود و در تمامی خیابانهای اطراف انقلاب و حتی در جاهای دیگر، تبلیغات تدوین مقاله دیده میشود. علت اصلی آن هم مشکلاتی است که در آیین نامه ارتقا وجود دارد و توجه بیشتر به کمیت است که این نتیجه و تخلفات علمی را شاهد هستیم.