تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دسامبر 2021 - 18:03
کد خبر : 172169

اجرای ۶۰ طرح پژوهشی، پایان ‌نامه و گزارش مطالعاتی و تحلیلی در فرهنگ وارشاد اسلامی ایلام

اجرای ۶۰ طرح پژوهشی، پایان ‌نامه و گزارش مطالعاتی و تحلیلی در فرهنگ وارشاد اسلامی ایلام

ایسنا/ایلام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام عناوین طرح­‌های پژوهشی، پایان­ نامه‌ها و گزارش ­های مطالعاتی موجود در کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و ارتباطات این اداره کل را تشریح کرد. «عمران خودآموز» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقش فصلنامه علمی فرهنگ ایلام و پژوهش‌های فرهنگی حمایت شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد

اجرای ۶۰ طرح پژوهشی، پایان ‌نامه و گزارش مطالعاتی و تحلیلی در فرهنگ وارشاد اسلامی ایلام

ایسنا/ایلام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام عناوین طرح­‌های پژوهشی، پایان­ نامه‌ها و گزارش ­های مطالعاتی موجود در کتابخانه تخصصی فرهنگ، هنر و ارتباطات این اداره کل را تشریح کرد.

«عمران خودآموز» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نقش فصلنامه علمی فرهنگ ایلام و پژوهش‌های فرهنگی حمایت شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار با اهمیت است و از پژوهشگران، سیاست­گزاران، مدیران فرهنگی و اهل قلم دعوت می‌شود  نتایج پژوهش‌های موجود در کتابخانه تخصصی  فرهنگ، هنر و ارتباطات و نیز آرشیو فصلنامه علمی فرهنگ ایلام را مطالعه و مرور کنند.

وی با بیان اینکه  از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ طرح پژوهشی، پایان ­نامه و گزارش مطالعاتی با حمایت این اداره کل اجرا و  اکنون پس از گشایش کتابخانه تخصصی حوزه فرهنگ در دسترس علاقه­­ مندان قرار گرفته است،  تصریح کرد: فصلنامه فرهنگ ایلام را تنها فصلنامه علمی حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان است که شماره اول آن در بهار سال ۱۳۷۹ منتشر شده و تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تعداد ۷۱ شماره از آن انتشار یافته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: در  سال­‌های اخیر توجه مضاعفی به امر پژوهش شده و  از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ بیش از ۶ طرح پژوهشی با حمایت این اداره کل اجرا شده است که می­‌تواند پایه مناسبی برای پژوهشگران و برنامه ­ریزان حوزه ­های فرهنگی و اجتماعی باشد.

خودآموز با اشاره به طرح مهم و ارزشمند « بررسی، شناسایی و تحلیل جامعه شناختی آسیب­ های فرهنگی و اجتماعی استان ایلام»، که توسط دو تن از پژوهشگران برجسته دانشگاه ایلام  و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است، گفت: این پژوهش توانسته ۲۱۲ آسیب فرهنگی و اجتماعی استان را شناسایی و رتبه ­بندی کند که از بین آن­ها ۱۵ آسیب اولویت­ دار فرهنگی و ۱۵ آسیب اولویت­ دار اجتماعی به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: تحلیل «دلایل رواج کنش­های ریاکارانه در جامعه» به عنوان آسیب اولویت­‌دار فرهنگی و نیز «واکاوی پدیده بی ­تفاوتی اجتماعی؛ ریشه‌ها و پیامدها(مورد مطالعه شهروندان استان ایلام)» به عنوان آسیب اولویت‌­دار اجتماعی از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پژوهش بوده است.

وی گفت:  طرح پژوهشی«بررسی وضعیت موجود مؤلفه‌های اقتصادِ فرهنگ دراستان ایلام و راهکارهای تقویت آن؛ با تأکید بر شناسایی وتوانمندسازی ظرفیت‌های محلی اقتصادِ فرهنگ» توسط یکی دیگر از پژوهشگران دانشگاه ایلام و با حمایت این اداره کل اجرا شده و همچنین دو طرح پژوهشی با عناوین «تبیین جامعه شناختی نقش ویروس کرونا در دگرگونی مناسبات فرهنگی – اجتماعی استان ایلام» و «شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ضعیف بودن فرهنگ کار در بین جوانان استان ایلام» با حمایت این دستگاه فرهنگی در حال انجام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به منشورات چاپی مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در سال­های اخیر اشاره و تصریح کرد: حمایت از چاپ و نشر آثار برگزیده بیش از ۱۰ دوره جشنواره موضوعی امام رضا(ع) ، ۲ دوره کنگره ملی عقیق و ارغوان (اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی) و کتاب نخستین جشنواره ملی موسیقی سورناوا را از اقدامات فرهنگی این اداره کل در حوزه منشورات چاپی است.

خودآموز  کتاب و لوح فشرده جشنواره داستان­‌های کردی رازان، کتاب ۳ دوره جشنواره منطقه ­ای شعر کردی منال، کتاب­ خط و خیال و بنفشه ­های بهاران(آثار دو تن از استادان برجسته خوشنویسی استان؛آقایان مجتبی ایزدی و مهدی منصوری) و کتاب هوره های ایلامی(اثر علی‌­محمد ارسلانی) را نیز جزء آثار چاپی مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اعلام کرد.

وی  با اشاره به رویکرد این اداره کل در زمینه حمایت از چاپ و نشر آثار ارزشمند شاعران بومی سرای استان؛ حمایت از چاپ کتاب آرام (دیوان اشعار زنده ­یاد علی ­اصغر عباسی آرام)، کتاب دلیل و دلبر (دیوان اشعار زنده ­یاد حشمت منصوری جمشیدی)، کتاب مناجات (مجموعه شعر کردی طاهر باباخانی) وکتاب تش‌بریق (مجموعه شعر لری جعفر فیلی) را در این راستا ارزیابی کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، در پایان با اشاره به نقش خطیر حوزه فرهنگ و رسانه در زمینه فرهنگ ­سازی و آگاهی بخشی به جامعه به ویژه در شرایط کرونایی، از حمایت این دستگاه فرهنگی از چاپ کتاب ماسک (اثر خداداد ابراهیمی) خبر داد و ابراز امیدواری کرد، مجموعه فعالیت ‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در حوزه پژوهش و منشورات چاپی در آینده برای توسعه فرهنگی و اجتماعی استان مورد استفاده و بهره ­برداری  اهل فکر و اندیشه قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها