تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اکتبر 2021 - 23:27
کد خبر : 26326

احتمال انتقال مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین به زنجان!

احتمال انتقال مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین به زنجان!

عکس: آرشیو  مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: ما نیاز به تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها داریم اگر همکاری با ما در استان صورت نگیرد در آینده این سازمان از قزوین جدا می‌شود و به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از استان زنجان، در آن استان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و از قزوین حذف

احتمال انتقال مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین به زنجان!
عکس: آرشیو

 مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: ما نیاز به تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها داریم اگر همکاری با ما در استان صورت نگیرد در آینده این سازمان از قزوین جدا می‌شود و به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از استان زنجان، در آن استان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و از قزوین حذف خواهد شد در حالی که قزوین از تاریخ غنی برخوردار است.

امیرحسین حاتمی شب گذشته چهارم آبان با حضور در صحن علنی شورای شهر قزوین با بیان اینکه این سازمان از سال ۹۲ فعالیت خود را در قزوین آغاز کرده است، تصریح کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین به عنوان یک نهاد خدماتی در سال ۹۲ با هدف حفاظت، ساماندهی و نگهداری از میراث مکتوب و اسناد بومی فرهنگ قزوین فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: در بخش اسنادی ما ۲ وظیفه مهم داریم طبق قانون اسناد ملی کلیه دستگاه‌های دولتی بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال اسناد راکد و آرشیو بایگانی خود را باید در اختیار ما قرار دهند، بعد از کارشناسی اسنادی که باید امحا شود را به تهران ارسال و اسناد قابل آرشیو شدن را نگهداری می‌کنیم، شهرداری در این خصوص همکاری خوبی با ما دارد و اسناد ارزشمندی را در اختیار ما قرار داده است.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهار کرد: وظیفه دوم ما شناسایی، گردآوری و ثبت اسناد غیردولتی است که در اختیار مردم قرار دارد، این وظیفه نسبت به وظیفه اول اهمیت بیشتری دارد، هر نوع سندی که موجود باشد توسط ما بررسی می‌شود اگر قابلیت ثبت در تاریخ را داشته باشد، نگهداری می‌شود.

وی تأکید کرد: وظیفه اول ما به‌خوبی در استان اجرا شده اما وظیفه دوم از فروردین ماه تاکنون اجرا نشده است، استان قزوین از بناهای فرهنگی و تاریخی خوبی برخوردار است و از نظر تاریخ و فرهنگ نسبت به بسیاری از کلان‌شهرها غنی‌تر است، متأسفانه ارگان‌های فرهنگی استان قزوین اقدامی در جهت جمع‌آوری اسناد نکرده‌اند.

خاتمی خاطرنشان کرد: در استان قزوین به اهمیت میراث اسناد توجهی نشده است در حالی که در بسیاری از کشورها مردم اسناد را به خوبی نگهداری کرده‌اند، چرا که این اسناد اهمیت تاریخی، فرهنگی و حتی امنیتی دارد؛ طی بررسی صورت گرفته استان قزوین دارای ۲۷ خاندان مهم و ریشه‌دار دارد که می‌توان به خاندان شهیدی، صالحی، قافله باشی، حکمی، حاج سید جوادی و اشراقی‌ها اشاره کرد که همچنان فرزندانشان در قزوین سکونت دارند و اسناد تاریخی حائز اهمیتی در اختیار دارند.

اسناد مربوط به باغستان وضعیت خوبی ندارد

وی بیان کرد: عمدتاً فرزندان این خاندان‌ها نگاه مالی به اسناد دارند، یکی از اسناد مهم مربوط به باغستان است، باغستان هویت قزوین است اما اسناد مربوط به آن در شرایط خوبی نگهداری نمی‌شود چرا که خانواده‌ها نسبت به چگونگی نگهداری اسناد آگاهی ندارند، یک تیم جهت اقناع خانواده‌ها و نگهداری از اسناد ایجاد شده است که اگر فعالیتش ادامه داشته باشد تا سه سال آینده اسناد خوبی از قزوین جمع‌آوری و نگهداری خواهد شد.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین بیان کرد: ما بودجه مستقلی نداریم و به تنهایی امکان انجام این روند برای ما مقدور نیست لذا نیاز داریم که سازمان‌های مختلف در کنار ما قرار بگیرند که در این میان شورای شهر نقش مهم‌تری دارد و تعامل با شورا می‌تواند کمک کننده باشد، در حال حاضر ما از نظر سخت‌افزار و ساختمان دچار مشکل هستیم.

وی افزود: وقتی اسناد جمع‌آوری می‌شود باید مخزن استاندارد داشته باشیم که در حال حاضر در حال تهیه این مخازن هستیم اما نیاز به تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها داریم اگر همکاری با ما در استان صورت نگیرد در آینده این سازمان از قزوین جدا می‌شود و به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از استان زنجان، در آن استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از قزوین حذف خواهد شود در حالی که قزوین از تاریخ غنی برخوردار است.

حاتمی یادآور شد: شهر قزوین نیاز جدی به حضور این سازمان دارد برای ماندگاری در قزوین نیز دستگاه‌های فرهنگی باید به کمک ما بیایند، در حال حاضر اسناد مربوط به باغستان در دست کشاورزان و باغداران است که وضعیت مناسبی ندارد برخی از اسناد نیز به‌طور کلی از بین رفته است.

وی اظهار کرد: ما می‌توانیم طرح تاریخ شفاهی شورای شهر قزوین را اجرا کنیم و از شکل‌گیری شورا تاکنون طرح تاریخ شفاهی را در قالب کتاب چاپ کنیم.

مهدی مهدیخانی، عضو شورای شهر قزوین نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: تهیه طرح تاریخ شفاهی شورای شهر قزوین پیشنهاد خوبی است به نظر می‌رسد می‌توان آن را به شهرداری و شهر قزوین گسترش داد، می‌توان ترکیبی از تاریخ شفاهی و تاریخ مکتوب موجود را در مجموعه‌ای تهیه کرد که تا سال‌های زیادی قابل استفاده است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها