اخبار

از نقش زنان تا فروش ۲۴۰۰ میلیاردی بازاریابان شبکه‌ای

از نقش زنان تا فروش ۲۴۰۰ میلیاردی بازاریابان شبکه‌ای

دبیرکل اتاق اصناف ایران از فروش ۲۴۰۰ میلیارد تومان از طریق روش بازاریابی شبکه‌ای و وجود دو میلیون شغل در این بخش در سال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۱۹ درصد واحدهای صنفی از سوی زنان اداره می‌شود.

محمدباقر مجتبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصناف در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار و اثر پذیر هستند، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی از بیش از سه میلیون واحد صنفی، ۱۹ درصد معادل ۵۵۰ هزار واحد، تولیدی هستند که ۱۱۰۰ رسته فعالیت دارند. این در حالی است که تعداد کل واحدهای صنایع کوچک زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸۴ هزار واحد است.
به گفته وی در برخی رسته‌های تولیدی، اصناف سهم بالای ۹۰ درصدی دارند که از جمله آن می‌توان به صنعت پوشاک اشاره کرد. ۹۰ درصد از این صنعت با ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار در سال، از سوی واحدهای صنفی انجام می‌شود. در برخی از رسته‌ها نیز سهم اصناف بیش از ۵۰ درصد و در برخی مثل کیف، کفش و مبل سهم آن‌ها کمتر است.
دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره نقش اصناف در نظام توزیع نیز با بیان اینکه ۹۰ درصد کالاهای تولید داخل که از سوی واحد بزرگ صنعتی تولید می‌شود ۷۰ درصد کالاهای وارداتی از طریق شبکه صنفی عرضه می‌شود، اظهار کرد: این نظام توزیع با یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد صنفی و حدود ۱۲۰۰ نوع فعالیت ۴۹ درصد از کل اصناف در بخش توزیع کشور فعال هستند. البته این نقش اصناف در توزیع فقط مربوط به کالاهای سوپرمارکتی و پرمصرف روزانه نیست بلکه در حوزه قطعات یدکی کارخانجات و صنایع، مواد اولیه، فلزات و محصولات و تاسیسات مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات نیز فعال هستند.
وی همچنین با بیان اینکه تعداد صنوف در بخش خدمات ۱۶ و خدمات فنی ۱۷ درصد است، اظهار کرد: موضوع مهم در مورد نقش اقتصادی اصناف، پراکندگی آن‌ها در گستره کل کشور است. این یک مزیت است که اصناف در حاشیه چند شهر بزرگ تمرکز ندارند. بنابراین ایجاد عدالت و توسعه متعادل و متوازن در کل کشور از طریق اصناف امکان پذیر است. نکته دوم هم ضریب اشتغال اصناف است، به طوری که هزینه ایجاد یک واحد تولیدی متوسط با حداقل پنج نفر شاغل حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، اما راه اندازی یک واحد در حوزه صنایع کوچک حداقل ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد. پس واحدهای صنفی تولیدی هم می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند و هم مولد باشند.
۴۲ درصد جمعیت خانواده اصناف هستند 
به گفته وی در حال حاضر ۳ میلیون کارآفرین و کارفرمای صنفی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در اصناف حضور دارند که در با در نظر گرفتن بعد خانوار ۳.۸  می‌توان گفت در مجموع ۳۵ میلیون نفر ایرانی، یعنی ۴۲ درصد جمعیت ایران خانواده اصناف هستند.
مجتبی در ادامه درباره نقش اجتماعی و سیاسی اصناف گفت: اصناف از گذشته که در جامعه امین و امانتدار افراد محله بودند، به افراد محروم جامعه کمک می‌کردند که در کرونا تکرار شد و  همچنین در اتفاقات مهم سیاسی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی و جنگ با عراق نقش مهمی داشتند.
نقش زنان در اصناف چقدر است؟  
دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در حوزه به‌روزرسانی اصناف در سال گذشته سه میلیون و ۱۷۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده، تصریح کرد: حضور زنان در بخش اصناف نیز قابل توجه است، به طوریکه ۵۴۷ هزار از کل ۳ میلیون کارآفرین در حوزه اصناف زنان هستند که این گستردگی در بخش‌های دیگر اقتصادی وجود ندارد.
به گفته دبیر کل اتاق اصناف ایران آمار دقیق از رشد حضور زنان در حوزه اصناف در دسترس نیست اما به طور کلی سالانه ۲۵۰ هزار پروانه کسب جدید صادر می‌شود و مجموعا حدود ۱۹ درصد واحدهای صنفی از سوی زنان اداره می‌شود و می‌توان گفت حدوداً سالانه ۱۹ درصد به کارآفرینان زن اضافه می‌شود.
۳ میلیارد خرین اینترنتی در سال ۱۳۹۹
وی همچنین درباره اقدامات صنوف در حوزه نوین سازی و حرکت به سمت کاهش رفتارهای سنتی، گفت: تحویل رایگان کالاهای سوپر مارکتی و فروش اینترنتی کالاها یا همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی از جمله اقدامات صنوف بوده، به طوری که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ میلیارد بار خرید اینترنتی، بدون در نظر گرفتن شارژ موبایل و پرداخت فیش‌ها در کشور انجام شده است که شیوع ویروس کرونا نیر در آن تاثیرگذار بوده است.
 فروش ۲۴۰۰ میلیارد تومانی از طریق بازاریابی شبکه‌های 
به گفته این مقام صنفی در حوزه فعالیت‌های اینترنتی نیز فروشگاه‌های شبکه‌ای فعال هستند. در حال حاضر تعدادی شرکت مجوز دارند و حدود ۲ میلیون نفر که عموماً جوان و دانشجو هستند به صورت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های دارای مجوز مشغول به کار هستند و رقم فروش کالای آنها در سال قبل ۲۴۰۰ میلیارد تومان از طریق روش بازاریابی شبکه‌ای و همین افراد جوان بود. این مسئله از بعد اشتغال، کارهای پاره وقت و نوین سازی اهمیت دارد.
به گزارش ایسنا،  بازاریابی شبکه‌ای نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود. این روش عموما مردم را به یاد شرکت‌های هرمی و گلدکوئست می‌اندازد، اما در حال حاضر چند شرکت زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به صورت قانونی فعالیت می‌کنند.
چالش‌های پیش رو 
وی یک چالش کلید این حوزه را وجود قوانین و مقررات متعدد در دستگاه‌های مختلف و عدم هماهنگی در بازرسی‌ها و نظارت ها عنوان کرد و گفت: در حوزه تامین اجتماعی، استاندارد و بهداشت قوانینی وجود دارد اما بین برخی از این قوانین و حتی نظارت‌ها تداخل وجود دارد.
مجتبایی با بیان اینکه موضوع  عدم تامین مستمر با قیمت منطقی و ثابت مواد اولیه نیز برای واحدهای تولیدی یک چالش جدی است، اظهار کرد: یک چالش دیگر نیز بی‌ثباتی برخی قوانین و اجرای ناقص و سلیقه‌ای قوانین در دستگاه‌های مختلف یا سازمان‌های یک دستگاه در استان‌های متفاوت است.
اما این مقام صنفی مهمترین چالش اصناف را تامین نقدینگی دانست و اظهار کرد: نقدینگی برای تجهیز و نوسازی واحدهای صنفی و برای خرید کالاها یک چالش جدی است. از طرف دیگر با افزایش نرخ ارز سرمایه و قدرت خرید اصناف یک پنجم کاهش پیدا کرده است. در این میان از حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال گذشته به بخش‌های مختلف، مقدار ناچیزی به صورت واقعی و نقد به اصناف پرداخت شد.
گفتنی است که اول تیر ماه در تقویم رسمی کشور روز اصناف است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *