تاریخ انتشار : شنبه 11 دسامبر 2021 - 20:51
کد خبر : 160822

استخدام معلمان نهضت سواد آموزی از نظر قانون و شکل اجرا نقص دارد

استخدام معلمان نهضت سواد آموزی از نظر قانون و شکل اجرا نقص دارد

ایسنا/اصفهان یک عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تا کنون قانون به کارگیری آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی هفت یا هشت بار اصلاحیه خورده است و این امر نشان می‌دهد که با این مسائل درست برخورد نمی‌کنیم. محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت نامشخص استخدامی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و مطالبه این قشر برای تعیین تکلیف

استخدام معلمان نهضت سواد آموزی از نظر قانون و شکل اجرا نقص دارد

ایسنا/اصفهان یک عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تا کنون قانون به کارگیری آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی هفت یا هشت بار اصلاحیه خورده است و این امر نشان می‌دهد که با این مسائل درست برخورد نمی‌کنیم.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت نامشخص استخدامی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و مطالبه این قشر برای تعیین تکلیف خود، اظهار کرد: در این باره دو نقص از ناحیه قانون‌گذاری و شکل اجرا که مربوط به دولت می‌شود وجود دارد. اول از همه باید مشخص شود که آموزش و پرورش نیاز به نیرو دارد یا خیر؟ اگر ندارد این مطلب را باید اثبات کنند که نیاز به استخدام معلم جدید ندارند.

وی افزود: طبق آخرین اخباری که از آموزش و پرورش دریافت شد این وزارتخانه با کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم مواجه است به این معنا که اگر نیروهای بازنشستگان از مدارس بروند نیرویی جایگزین آنان نمی‌شود. هم‌اکنون بسیاری از ساعت کلاس‌ها را بازنشستگان پر می‌کنند، بنابراین نیاز به نیروی جدید در آموزش و پرورش وجود دارد.

این نماینده سابق مجلس گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۳ هزار نفر نیرو تربیت می‌کرد که با نیروهایی که از دانشگاه‌های دیگر می‌فرستادند اعلام کردند در سال ۳۰ هزار نفر نیرو را می‌توانیم پرورش دهیم. اگر این اتفاق هم بیفتد ۳۰ هزار نفر در برابر نیاز آموزش و پرورش که ۳۰۰ هزار معلم کمبود دارد؛ رقم بالایی نیست.

ابطحی افزود: آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از طریق آموزش در دانشگاه فرهنگیان می‌توانند جذب شوند تا مشکل از اساس حل شود، منتها مجلس باید قانونی جامع وضع کند تا قابل اجرا باشد و استدلال مجلس این است که اگر این قانون را وضع کند به دلیل اینکه بار مالی دارد با مخالف شورای نگهبان مواجه می‌شود. بنابراین باید در ابتدا دولت لایحه بدهد تا بهتر این موضوع قابل حل باشد.

وی گفت: مجلس یازدهم دارای شاکله‌ای است که این نقیصه را می‌تواند تا حدودی درست کند به این شکل که وزیر آموزش و پرورش را به کمیسیون آموزش فرا بخوانند و او را موظف کنند که متن بدون لایحه را به هیات دولت تقدیم کند و با مصوبه هیات وزیران به مجلس بیاید تا این مشکل حل شود. طرح‌های فعلی که در مجلس ارائه می‌شود و دلسوزانه هم هست مشکلی را از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی حل نمی‌کند.

این عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، افزود: تا کنون قانون به کارگیری آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی هفت یا هشت بار اصلاحیه خورده است و این امر نشان می‌دهد که با این مسائل درست برخورد نمی‌کنیم. وقتی نیرویی را به کار می‌گیریم، باید در قبال او که در این راه قدم گذاشته مسئول باشیم.

ابطحی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تولید، مدیریت، فرهنگ و … پیشرفت کنیم باید به آموزش و پرورش و معلم اهمیت دهیم. در آموزش و پرورش کوچک انگاری کردیم و تا به اهمیت تعلیم و تربیت پی نبریم مشکلات جامعه حل نمی‌شود. یک معلم نباید دو تا سه شغل داشته باشد و تمام نیروی خود را باید در کلاس درس بگذارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.