اخبار 5

استفاده از مفاهیم قرآنی و روایی در کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

استفاده از مفاهیم قرآنی و روایی در کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

ایسنا/قم مولف کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به ذکر مباحث و توضیحاتی درخصوص اثر جدیدش پرداخت.

حجت الاسلام داوودی امروز در آیین رونمایی پنج اثر علمی جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در رابطه با کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی عنوان کرد: سر فصل این کتاب ابتدا در دانشگاه فرهنگیان تدوین و سپس در کارگروه تربیت معارف اسلامی بازنگری شده است.
وی با اشاره به اینکه این کتاب مشتمل بر ۱۳ فصل است که به سه بخش مقدماتی، مبنایی و چیستی تعلیم و تربیت اسلامی تقسیم می‌شود، بیان کرد: بخش مقدماتی به مباحث ضرورت و اهمیت، تعریف فلسفه تربیت اسلامی، روش تحقیق در این زمینه و بخش مبنایی نیز به مبانی معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی می‌پردازد و در بخش آخر نیز راجع به مفهوم اساسی تعلیم و تربیت در اسلام و تعریف آن بحث شده است.
مولف این کتاب اظهار کرد: به دلیل اینکه مخاطب این کتاب معلم دانشجوها هستند این کتاب مبتنی بر بخش اول مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت اسلامی تالیف شده است که بخش ابتدایی آن مبانی فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: در این کتاب نظرات خاص مولفان نیامده است و محتوای اصلی آن مضمون فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی در سند مبانی نظری تحول بنیادین است؛ اما با حفظ مضمون آن تغیرات زیادی ایجاد شده است.
حجت الاسلام داوودی بیان کرد:مطالب این کتاب رسا، شیوا، معتبر و مستند است و تا حد امکان مستندات روایی، قرآنی و دلایل عقلی ذکر شده است.
سید علی حسینی زاده مولف کتاب سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع)عنوان کرد: این کتاب به هفت فصل و پنج بخش تقسیم می‌شود که بخش های آن عبارت اند از: تربیت کودک، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، تربیت علمی و تربیت اجتماعی.
وی با اشاره به اینکه بخش دینی به دو موضوع تربیت اعتقادی و عبادی می پردازد، بیان کرد: در هر بخش به اصول تربیتی و روش های تربیتی پرداخته می‌شود و در تربیت علمی شیوه های آموزشی نیز بیان شده است.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *