اخبار

استفاده از منابع خارجی علت بروز اشتباه در سوال تیزهوشان

استفاده از منابع خارجی علت بروز اشتباه در سوال تیزهوشان

 مدیر و موسس موسسه کوشاهوش استفاده از منابع خارجی را علت اصلی بروز اشتباه در سوال تیزهوشان دانست.

کوشا صمیمی به تشریح مشکلات ایجاد شده در طراحی سوالات تیزهوشان پرداخت و اظهار کرد: اساسا چون طراحان سوالات جزء نخبگان هستند و اختلاف سنی زیادی بین آن ها و دانش آموزان وجود دارد، قدرت تشخیص سختی و آسانی سوال را ندارند، در نتیجه زمانی می توان به درجه سهولت و صعوبت سوال پی برد که آن سوال در جامعه آماری بزرگتری سنجیده شود.

صمیمی با اشاره به روال کیفیت سنجی سوال در سال های گذشته گفت: در سنوات قبل برای تعیین آسانی و سختی سوال، آزمون را در مدارس مختلف برگزار می کردند و آنگاه درصد سختی سوال مشخص می شد، سپس طراحان آن سوال را بایگانی و در سال های بعد طراحی مجدد می کردند اما الان این شرایط و امکانات فرآهم نیست.

وی چالش دیگری را مطرح و تاکید کرد: از آنجا که طراحان زمان کمی برای طرح سوال دارند در نتیجه مهلت بررسی تمام ابعاد یک سوال هوش برای آنان میسر نیست، بنابراین در بعضی مواقع به استفاده از منابع خارجی رجوع می کنند که متاسفانه تمام آن منابع نیز لو رفته و در بازار وجود دارند؛ مثال بارز آن در سال ۹۷-۹۸ بود که از سوالات آزمون ریون (raven) استفاده شد و دردسرهای زیادی بوجود آمد.

مدیر موسسه کوشاهوش از بسته بودن دستان طراحان سوال به دلایل فوق الذکر یاد و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل موفقیت موسسه کوشاهوش گردآوری و ترجمه تمام منابع خارجی در کتاب «دنیای هوش» است و بر این اساس ما هر سال مطابقت صد درصدی منابع کوشاهوش با آزمون تیزهوشان داریم.

صمیمی در ادامه به تحلیل و تشریح انواع هوش در افراد اشاره و اظهار کرد: سه مدل هوش وجود دارد؛ هوش تحلیلی، هوش تحصیلی و هوش تجربی. کودکانی که دارای هوش تحصیلی هستند اصولاً بچه هایی منظم، درسخوان و علاقمند به درس هستند و در آزمون تیزهوشان هم استرس نداشته و خانواده ها نیز با این فرزندان مشکلی ندارند، سیستم آموزش تحصیلی ما نیز این هوش را بهتر می شناسد و این دانش آموزان در آینده، صاحبان کرسی های دکتری و مهندسی شده و مدارج دانشگاهی را طی می کنند.

وی اضافه کرد: دسته دیگر کودکانی هستند که دارای هوش تجربی هستند، این کودکان اهل کلاس درس نیستند و زمانی که در میدان عمل قرار می گیرند موفقند، اکثر دانشمندان، مخترعین، مکتشفین و موسیقیدانان و غیره در این ردیف قرار دارند، این کودکان اهل اختراع و ابداع هستند.

این کارشناس و طراح سوال تیزهوشان در تفسیر هوش تحلیلی گفت: هوش تحلیلی ترکیبی از هوش تحصیلی و تجربی است که حاصل این مدل هوش، نبوغ است. نگاه کودکان دارای هوش تحلیلی به سطح کلان است بنابراین می توانند دنیای آینده را رهبری کنند و اصولا جنس این بچه ها رهبری کردن و انجام کارهای بزرگ در دنیاست چون از ترکیب این دو هوش برخوردار هستند.

صمیمی با یادآوری اینکه همه انسان ها دارای سه مدل هوش هستند اما در برخی دانش آموزان یک هوش قوی تر و در برخی ضعیف تر است گفت: سوالات هوش تحلیلی برای مقاطع ششم ابتدایی استفاده می شود اما در مقطع نهم چون بحث انتخاب رشته مطرح هست هوش تحصیلی کارایی دارد. در حقیقت در پایه نهم ۵۰ درصد دفترچه تیزهوشان شامل سوالات هوش تحلیلی و ۵۰ درصد شامل هوش تحصیلی است.

وی بار دیگر با یادآوری علت اشتباه در طراحی سوالات گفت: علت اشتباهات در طراحی سوال مربوط به مباحث هوش تحلیلی است چراکه سوال هوش تحصیلی مطابق کتاب بوده و امکان اشتباه در آن کمتر است اما در هوش تحلیلی این میزان افزایش می یابد، به این دلیل که در هوش تحلیلی نمی توان تشخیص داد یک سوال آسان یا سخت است زیرا یک سوال هوش تا زمانی که در جامعه آماری نرود درصد سختی آن مشخص نمی شود، یعنی این جامعه آماری است که مشخص می کند یک سوال سخت یا آسان است.

موسس و مدیر مجموعه کوشاهوش، علت موفقیت شاگردان این موسسه را دسترسی به تمامی منابع سوالات داخلی و خارجی معرفی کرد و یادآور شد: تمام منابع سوالات هوش دنیا در کتاب دنیای هوش ترجمه و گردآوری شده و تکنیک های مختلف حل سوالات هوش و روش های مشاوره ای در این کتاب توسط نخبگان طی چند سال به رشته تحریر درآمده است. دانش آموزان در این موسسه با تمام سوالات آشنا می شوند و تکنیک های مختلف پاسخ به سوالات را نیز می آموزند، بنابراین به راحتی به آن ها پاسخ داده و در آزمون تیزهوشان موفق عمل می کنند.

صمیمی با بیان اینکه این روند دارای ایراداتی نیز است اضافه کرد: یک معما زمانی ارزش دارد که برای اولین بار مطرح شود؛ این روند در کپی برداری از منابع خارجی باعث می شود که آزمون تیزهوشان از حالت استاندارد خارج شود و یکی از دلایل اشتباه سوالات هم به نقص ترجمه بر می گردد که بعضاً حتی تعداد سوالات غلط به فراتر از ۲۰ سوال می رسد.

وی بخش دیگر فعالیت موسسه را پرداختن به مباحث هوشی دانش آموزان اعلام و اظهار کرد: فارغ از بحث طراحی سوال، ما در موسسه روی بحث هوش شاگردان کار می کنیم چراکه تحقیقات نشان داده که تا دوازده سالگی هوش افراد بسیار متغیر بوده و بعد از ۱۵ سالگی هوش ثابت می شود، عملا هدف ما اینست که روی هوش بچه ها کار کنیم که خود به خود بر آزمون آن ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *