استفاده از هنر دیجیتال، بستر مناسبی برای طرح مشکلات است
ایسنا/آذربایجان شرقی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استفاده از هنر دیجیتال را بستر مناسبی برای طرح و حل مسایل و مشکلات، عنوان کرد.
غلامرضا غفاری، صبح پنجشنبه ۱۴ اسفند در ارتباط زنده با مراسم مجازی اختتامیه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهار کرد: فعالیت موثر دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، فرصتی برای بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در این عرصه و حوزهی نوین بوده و حضور آن اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه با هوشمندی بهتر و بیشتر، اثرگذاری و بهینهسازی میتوان اثرات چنین جشنوارهای را بیشتر کرد، گفت: جشنواره هنرهای دیجیتال، فرصت مناسبی است که صاحبان اندیشه مسایل و موضوعات این حوزه را مورد واکاوی و تامل بیشتر قرار دهند.
وی ادامه داد: وزارت علوم، خانواده بزرگی از نظام آموزشی کشور را شامل میشود و سعی دارد با استفاده از این فرصت و با توجه به ظرفیتهای موجود و با این نگاه که امروزه هنرهای دیجیتال، بخش مهمی از فعالیتها و اقدامات را تشکیل میدهد و میتواند مخاطبان بیشتری به ویژه در بدنه جدید نسل دانشگاهی داشته باشند، حوزه هنر را کلیدیتر و موثر و حوزهی گستردهای نسبت به حوزههای دیگر میداند.
غفاری افزود: زبان هنر، زبان جذاب و شیوایی برای بیان و توضیح مسایل اجتماعی و فرهنگی بوده و میتواند مخاطبان بیشتری داشته باشد و به لحاظ فناوری، تکنولوژی و بستری که این مجموعه خود را با آن تعریف میکند، بستر خوبی برای نسل جوان و دانشجویان است.
به گزارش ایسنا، وی گفت: آسیبهای اجتماعی بین جامعه دانشگاهی هرچند نسبت به لایههای دیگر از نرخ شیوع کمتری برخوردار است، اما اهمیت بیشتری نسبت به سایر لایهها داشته و نقش مرجعیتی دارد و خودش را صرفا در دانشگاه تعریف نمیکند، بلکه اثر آن در بیرون دانشگاه هم احساس میشود.
وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و معاونت احتماعی وزارت عتف، اظهار کرد: فعالیتهایی بر همین مبنا تعریف شده که استفاده از هنر دیجیتال در راستای کاهش مسایل اجتماعی و آگاهی بیشتر در بستر فضای مجازی و شیوههای نوین ارتباطی که در حوزه هنرهای دیجیتال تعریف میشود، یکی از آن فعالیتها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: در عصر فعلی، چرخش، دگردیسی و دگرگونی را تجربه میکنیم به نام چرخش دیجیتال که جنبهها و مناسبات اجتماعی و بسیاری از دوگانگیها را مانند دولت و جامعه، سیاست و اقتصاد، فرهنگ و سیاست، فرهنگ و اجتماع، تولید و نصرف، ذهن و اذهان اجتماعی، فراغت و کار، فرهنگ و طبیعت را دچار تغییر کرده است.
وی با اشاره به سهم فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در تغییرات بوجود آمده و مهم شدن حوزههای سایبرنتیک، فناوریهای اتوماسیون و هوش مصنوعی، گفت: اگر چه در ابتدا رایانههای شخصی و بهرهگیری از آنها در محل کار و منزل مد نظر بود، امروز این ابزارها و فناوریها چسبیده به هر کنشگر و همراه آن هستند.
وی افزود: امروز، شبکههای جهانی وب و گوشیهای هوشمند، سیستمهای اطلاعات و شبکههای اجتماعی و تبلیغات هدفمند دیجیتال و ورود این صنعت و توجه به آن و بهرهگیری از آن در عرصه هنر حکایت از آن دارد که با جهانی تازه و با ظرفیت، امکانات جدید و مدرن مواجه هستیم و این تحول موجب نگاههای مختلفی اعم از خوشبینانه و بدبینانه شده است.
غفاری خاطرنشان کرد: افراز خوشبین به فناوریهای نوین بر این نکته تاکید دارند که دنیای دیجیتال با فناوریهایی که عرضه کرده جهان را دگرگون ساخته و صورتهای جدیدی را از عرصههای مختلف به ما گشوده و موجب صورتبندی تازه در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شده است که از آن تحت عنوان شیوههای تازه و نوین در حوزه فرهنگ مشارکتی و کنشگریهای شبکهای یاد میشود.
وی تاکید کرد: امروز باید از نوعی دارایی و سرمایه دیجیتالی یاد کنیم که با استفاده از آن میتوانیم بخشی از نابرابریها و شکافهایی را که در مناطق مختلف وجود دارد، مورد تبیین و تحلیل قرار دهیم؛ جنس این فعالیت و انقلاب اینترنتی به گونهای است که به دلیل سیال بودن، اثرگذاریهای فرازمانی و فرامکانی زیاد، سرعت تغییر زیادی دارد.
وی، انسانیت زدایی، خودبیگانگی، رفتن به سمت انزوا، فاصله گرفتن از شبکههای ارتباطی و رسیدن به جامعهای نظارتی را از ویژگیهای منفی فناوریهای نوین از دیدگاه افراد بدبین به این ابزارها، برشمرد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم متذکر شد: شاهد تحولات بزرگ و شگرفی هستیم و ابژههای جدیدی هم در پرتو این دگرگونی حاصل میشود، بر این مبنا باید جریان دیجیتالیسم را در حوزه کنشگری و سازماندهی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی لحاظ کرده و آن را موثر و امری اجتنابناپذیر بدانیم.
انتهای پیام
منبع:ایسنا