افتتاح روزانه ۲۸ کلاس درس در کشور/ نامزدهای ریاست جمهوری درباره مدرسه سخن بگویند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه “ما در مدرسهسازی گامهای بلندی برداشتیم”، گفت: طی سالهای ۹۲ تا ۱۴۰۰ هر روز ۲۸ کلاس درس به بهره برداری رسیده و اعتبارات نوسازی ۱۰ برابر و سهمش در مجموعه اعتبارات عمرانی کشور نزدیک به چهار برابر شده است.
به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه مجتمع آموزشی و پرورشی حیات طیبه دکتر نصیری منطقه ۱۰ آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه امروز سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر است و باید آن را تبریک گفت، اظهار کرد: فتح خرمشهر در تاریخ دفاع مقدس میدرخشد و مبیّن فرهنگ مقاومت، ایثار، شهادت، پیروزی خون بر شمشیر و ارادههای محکم برای تحقق وعدههای الهی است.
وی افزود: روزها یکی پس از دیگری میآیند، اما روزها با رویدادها تمایز مییابند. در رویدادهاست که روزها جلوهگری میکنند. همه روزها مانند همدیگر هستند اما رویدادهایی این روزها را برجسته میکنند. ارزش رویدادهایی که روزها را برجسته میکنند یکسان نیست و برخی رویدادها در تاریخ یک ملت جاودانه میشود که سوم خرداد نیز همینگونه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی روزها حامل یک فرهنگ و منادی یک پیام هستند و به همراه خود مجموعهای از معارف ناب را به همراه میآورند، گفت: سوم خرداد یک فرهنگ، یک مکتب و مجموعهای آموزههای ناب است. مسیر پرنشیب و فراز انقلاب اسلامی به اراده مردانِ مرد و آنها که با ایثار وجودشان آرامش و امنیت را اهدا کردند، نیازمند است.
حاجی میرزایی ادامه داد: ما در مدرسه سازی گامهای بلندی برداشتیم. طی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ هر روز ۲۸ کلاس درس به بهره برداری رسیده و اعتبارات نوسازی ۱۰ برابر و سهمش در مجموعه اعتبارات عمرانی کشور نزدیک به چهار برابر شده است. مشارکت خیرین گسترش یافته و بیش از پنج برابر شده و نشان میدهد که جامعه ما این ضرورت را به خوبی درک کرده است.
وی با بیان اینکه امروز یک مدرسه افتتاح شده است و مدرسه از رفیعترین بنیانها و بناهایی است که آینده یک سرزمین در آن شکل میگیرد، عنوان کرد: هنوز اندازههای واقعی مدرسه درک نشده است. ما تجلیات پیشرفت و نوسازی را در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی شاهدیم، اما بنیانیترین بنایی که همه تحولات بر او استوار می شود بنای مدرسه است. هرچیزی که در جامعه اتفاق میافتد روی شانههای مدرسه شکل میگیرد و هرچقدر این شانهها مقاوم تر باشند پایداری پیشرفت و توسعه در یک جامعه بیشتر میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این روزها به روز باشکوه دیگری در تاریخ انقلاب یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، گفت: معتقدم کسانی که از سوی شورای نگهبان معرفی می شوند تا در معرض رای مردم قرار بگیرند باید درباره مدرسه صحبت کنند و بگویند که چه درکی از مدرسه دارند. در مدرسه انسان ساخته می شود. هرچقدر که اندازه های واقعی مدرسه در یک جامعه به درستی درک شود آن جامعه استعداد بیشتری برای پیشرفت دارد. مدرسه کانون زندگی و کانون بالندگی است.
حاجی میرزایی افزود: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز جامعه ما را رنج میدهد باید در مدرسه سامان پیدا کند و مدرسه است که به ما می آموزد از کلام چگونه بهره بگیریم. کلام برای تفاهم، همکاری، دوستی و مخلوق خدا و یکی از بزرگترین موهبت هایی است که خداوند به انسان داده است. با کلام بود که امام جمعیتی را متحد کرد و انقلاب را سامان داد. ممکن است یک عده کلامشان آتشین باشد اما باید در جامعه خودمان و در میان مردم خودمان از کلام به عنوان ابزاری برای ساختن، دوست داشتن، نزدیک شدن و همکاری کردن برای حمایت از آرمانهای بزرگ انقلاب استفاده کنیم.
وی تاکید کرد که اگر اعضای جامعهای نتوانند با هم گفت وگو و همکاری کرده و مناسباتشان را تنظیم و حول موضوعات اصلی پیوند برقرار کنند، ریشه را باید در مدرسه جستوجو کنیم. وقتی مدرسه ساخته میشود یعنی زندگی شکل میگیرد و آینده تصویر میشود. ما باید قدر مدرسه را بدانیم. هرچقدر در جامعهای قدر مدرسه بیشتر شناخته شود پیشرفت میسرتر خواهد بود. ساخت مدرسه، ساخت زندگی و استمرار همه ساختهای دیگر است و همه ساختها از این سازندگی جان میگیرد و استوار میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کدام از افرادی که در معرض رای مردم قرار میگیرند، اگر بتواند تبیین روشنتری از مدرسه ارائه کند بهتر میتواند برای آینده کشور نقش آفرینی کند گفت: امید است تمام کسانی که میخواهند در معرض رای مردم قرار بگیرند دیدگاههایشان را درباره مدرسه آشکارتر کنند. معلمان اصلیترین عاملی هستند که به این فرایند باشکوه رونق میدهند و این مسیر نورانی را هدایت میکنند.
حاجی میرزایی افزود: باید قدردان معلمان باشیم. معلمان در سالی که گذشت روزهای سختی را تجربه کردند اما اجازه ندادند که آموزش کودکان تعطیل شود. قدردان تلاش همه ملعمان هستیم.
به گزارش ایسنا، مهراله رخشانیمهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز با اشاره به تخصیص خوب اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش طی چندسال اخیر و قدردانی از سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش در این سالها توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی بوده است.
وی افزود: اعتبارات عمرانی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نسبت به سال ۹۲، رشد حدود ۱۰ برابری داشته و سهم اعتبارات عمرانی نوسازی مدارس کشور از اعتبارات عمرانی کل کشور به بیش از هفت درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به چرخش های تحولی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تحول در نظام آموزشی گفت: برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات سندتحول ما را به سمت ساخت مجتمع های آموزشی سوق داده و این مدرسه الگویی است که سند تحول ما را به سمت آن هدایت کرده است و یک علت این تاکید در سندتحول بنیادین، امکان مدیریت یکپارچه بر کل فرایند تعلیم و تربیت است.
رخشانی مهر افزود: در سال ۹۶ حدود ۴۳ پروژه مجتمع حیات طیبه و مجتمعهای آموزشی داشتیم که از این تعداد ۳۵ پروژه تحویل داده شده است و بزرگترین آنها در سال گذشته با حضور وزیر در استانهای خراسان رضوی، زنجان و خراسان جنوبی افتتاح شدند. استفاده بهتر از سالنهای ورزشی، کتابخانهها، آزمایشگاهها و سالنهای اجتماعی در این فضاها مناسب تر است و کیفیت آموزش نیز افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه نگرانی وزیر آموزش و پرورش برای ساخت مدارس در نقاط نامناسب با تکمیل پروژههای نیمه تمام در دو سال اخیر بر طرف شد گفت: در آینده نزدیک نیز یکی از مهمترین این پروژهها در کرمان با ۱۵ هزار متر زیربنا افتتاح میشود. در استان های گلستان و مازندران نیز افتتاحیه هایی در ایام پیش رو خواهیم داشت. تا پایان دولت پنج پروژه حیات طیبه و تا پایان سال ۱۴۰۰، سه پروژه باقی مانده تکمیل میشود.
انتهای پیام
منبع:ایسنا