اخبار 31

افزایش تقاضا برای استفاده از وسایل شخصی به جای عمومی/ رقم‌ تمام‌شده اتوبوس نفری 2400

افزایش تقاضا برای استفاده از وسایل شخصی به جای عمومی/ رقم‌ تمام‌شده اتوبوس نفری 2400
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در مشهد تقاضا برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل خصوصی بیشتر از عمومی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مجتبی بهاروند در نشستی با موضوع مسائل حمل ونقل شهری و عملکرد شورای پنجم که در دفتر حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و اهداف شورای پنجم، توسعه دوچرخه‌ بود. سیستم دوچرخه‌ای که به وجود آمده‌ بود از نظر ما هم ناکارآمد بود. سال گذشته بر اساس بازدیدهای که از سطح شهر انجام شد به‌وضوح مشخص بود که مردم از دوچرخه استفاده چندانی نمی‌کنند. هم دوچرخه‌ها فرسوده بود و هم بهره‌بردار هدف اولیه‌اش بهره‌بردن از تابلوها بود.
وی ادامه داد: استفاده از دوچرخه مشکلاتی دارد. از نظر من 95 درصد مسیرهای دوچرخه‌سواری استاندارد نیستند و به هم پیوستگی ندارند. سعی داریم در مناطقی همچون یک، نُه و یازده پیوستگی برای خطوط دوچرخه ایجاد کنیم تا مردم بدون اینکه وارد مسیر خودروها شوند، به مسیر خود ادامه دهند. با توجه به امکانات و شرایط فعلی تا حد توان پیگیر این موضوع خواهیم بود.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد بیان کرد: در استان تهران آلودگی محیط زیست تا حد زیادی کاهش یافته و توانسته‌اند که این آلودگی را کنترل کرده یا سیر صعودی آن را کاهش دهند اما در مشهد نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه آلودگی محیط زیست سیر صعودی خود را حفظ کرده است. آنچه که در توان شهرداری و شورای شهر اسلامی مشهد است برای کنترل و کاهش این آلودگی انجام خواهیم داد. اگر همانند سایر کشورها تمام موضوعات و مباحث شهر در اختیار شهردار بود، بسیاری از کارها راحت‌تر انجام می‌شد. با وضعیت فعلی، فرهنگ و ارزانی بنزین که در ایران لیتری 7 سنت فروخته می‌شود، نه تنها تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی بیشتر نشده بلکه تقاضا به سمت استفاده از حمل ونقل خصوصی خواهدرفت.
بهاروند با اشاره به اینکه تقاضا برای استفاده از وسایل شخصی کمتر از عمومی شده، تصریح کرد: در سه سال اخیر تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی به طور مداوم کمتر شده و حمل‌ونقل شخصی متقاضی بیشتری دارد. شرایطی وجود دارد که باید از نظر اقتصادی و محدودیت‌های اعمالی  علی‌رغم اینکه قیمت خودروها بیشتر شد اما روزی 300 ماشین در مشهد پلاک می‌شوند و استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل شخصی بیشتر است. در کل باید گفت یکی دو عامل نیست که فقط شهرداری و شورای شهر بتواند آن را حل کند. چیزی که مشخص است بخش عظیمی از آلودگی هوا ماشین‌های شخصی است.
وی افزود: در سال گذشته، 40 میلیارد تومان به خرید اتوبوس تخصیص و 300 دستگاه اتوبوس هم در حال تعمیر و بازسازی است. سهم حمل ونقل عمومی در شهر مشهد حدود 40 درصد است که 20 درصد آن مربوط به تاکسی‌ها می‌شود. بنابراین طرح این سوال که شورای پنجم بودجه‌ای به حمل‌ونقل تخصیص نداده و احتمال می‌رود که قصدی برای گسترش حمل‌ونقل عمومی ندارد حرف درستی نیست.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: در بحث تقاطع‌ها باید گفت که به طور جدی پیگیر وضعیت خیابان راهنمایی هستیم. در خصوص منطقه کوهسنگی طرحی داده شده که در حال بازپیرایی است و تبدیل به پیاده‌رو خوبی خواهدشد. عوارض هسته مرکزی شهر فقط طرح شده که به دنبال آن هجمه زیادی علیه ما و مسئولان شکل گرفت. معتقد هستم که باید خط سه بی‌آرتی اجرا شود اما کسبه و بحث سیاسی هم محدودیت ایجاد می‌کند.
بهاروند در خصوص تخفیف دانشجویی خاطرنشان کرد: موضوع تخفیف‌های دانشجویی را در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تصویب کردیم و در سایر کمیسیون‌ها بودجه آن هم مطرح شد. معتقد هستم حتی اگر این طرح شامل 10 یا 20 درصد دانشجویان شود، اجرای آن خوب است. 240 میلیارد تومان به اتوبوس و 72 میلیارد تومان به قطار یارانه می‌دهیم. تبصره‌ای داریم که قیمت بلیط اتبوس و قطار داخل آن‌ها زده شود تا مردم هم آگاه باشند. 650 تومان قیمتی که مردم می‌پردازند را با سوبسید شهرداری جمع کنیم، رقم تمام شده آن چیزی حدود 2400 تومان می‌شود. رقم دریافتی از مردم حدود یک‌چهارم قیمت تمام شده بلیط است. به مشارکت مردم اعتقاد داریم. ساختن پارکینگ با صرف هزینه 20 میلیارد تومان که ساعتی 500 تومان از شهروندان دریافت کنیم، جنبه اقتصادی ندارد و نبود سرمایه‌گذار در این زمینه یکی از مشکلات ما است.
وی ادامه داد: دو توقف‌گاه برای ماشین‌های سنگین و محدودیت زمانی برای تردد آن‌ها هم داریم. در کمیسیون حمل ونقل و ترافیک هرآنچه که برای جانبازان تصویب کرده‌ایم، برای معلولان و توان‌یابان هم صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *