افزایش مشارکت دانشجویان در تشکلها/اعطای امتیاز نشریه حرفهای به ۱۵ نشریه دانشجویی
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تشکلها بستر اصلی برای مشارکت دانشجویان را در فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراهم میکنند، گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان مشارکت در تشکلهای دانشجویی از ۷ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که رشدی سه برابری دارد.
محمدعلی زارع چاهوکی ضمن بیان این مطلب به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: رویکرد اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در طی سال های ۱۳۹۵-۱۴۰۰، بر اساس سند دانشگاه اسلامی و برنامه سوم دانشگاه تهران، ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی و تلاش برای تحقق دانشگاه اجتماعی بود.
وی در ادامه تصریح کرد: تلاش شد از تمام ظرفیتها و پتانسیلها برای تحقق این موضوع و رسالت اصلی دانشگاه که پرورش دانشآموختگانی متعهد، متخصص و مسئولیتپذیر نسبت به جامعه است، بهره گرفته شود. خوشبختانه در دانشگاه تهران تشکلهای دانشجویی شامل ۱۸۳ انجمن علمی دانشجویی، ۸۰ کانون فرهنگی، بیش از ۳۰۰ نشریه دانشجویی و ۵ تشکل اسلامی با ۵۹ دفتر ثبت شده و به فعالیت مشغول هستند. این تشکلها بستر اصلی برای مشارکت دانشجویان را در فعالیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراهم میکنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که میزان مشارکت در تشکلهای دانشجویی از ۷ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که رشدی سه برابری دارد، هر چند که این میزان نیز مطلوب نبوده و باید باز افزایش پیدا کند. تلاش شد تا با برنامههای متعدد حداکثر تسیهل در امور تشکلها صورت گیرد و در ضمن مشوقهایی برای مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی تصویب و اجرایی شد.
دکتر زارع تاکید کرد: طراحی و تدوین برنامه جامع اقدام در حوزه فرهنگی و اجتماعی از برنامه هایی است که طی ۵ سال اخیر در معاونت فرهنگی دانشگاه تهران انجام شد، برنامهای جامع با مشخص کردن شرح وظایف همه واحدهای دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای اجرایی کردن سند دانشگاه اسلامی تهیه شد. این برنامه در سال ۱۳۹۸ توسط شورای اسلامی شدن دانشگاهها به تمام دانشگاههای کشور ابلاغ شد.
به گفته وی، ارتقای نقش و جایگاه تشکلهای دانشجویی از دیگر این برنامه ها است، محور اصلی فعالیتها در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تشکلهای دانشجویی است. تلاش شد نقش و جایگاه این تشکلها در زیست بوم دانشگاه ارتقا یابد، زیرا فعالیت دانشجویان در تشکلهای دانشجویی جزوی از یادگیری و تکمیل کننده فرآیند آموزش در دانشگاه است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: اعطای امتیاز نشریه حرفهای به نشریات برتر دانشجویی از دیگر این برنامه ها است، طرح اعطای امتیاز نشریه حرفهای در دانشگاه تهران با هدف ارتقای نشریات دانشجویی، تصویب شده و در حال اجراست. براساس این طرح به نشریات دانشجویی برتر دانشگاه که از نظر «شکلی»، «محتوایی» و «اصول فنی» در سطح بالایی قرار داشته باشند، «امتیاز علمی» اعطا خواهد شد. تاکنون ۱۵ نشریه دانشجویی این امتیاز را کسب کردهاند. این طرح نقش مهمی در ارتقای کیفیت نشریات دانشجویی دانشگاه تهران در سالهای اخیر داشته است.
زارع افزود: طرح صدور کارنامه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان از دیگر این برنامه ها است، در قالب این طرح، یک «گواهینامه» رسمی با هدف ارزیابی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و ثبت این فعالیتها، ایجاد ساز و کار دقیق و جامع برای ارزیابی فعالیت دانشجویان در این تشکلها و همچنین ایجاد انگیزه بیشتر برای مشارکت مؤثرتر در حوزههای مرتبط، به دانشجویان دانشگاه تهران اعطا میشود. در حال حاضر این طرح توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ابلاغ شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی برنامه ای است که با هدف سامانهسپاری امور تشکلهای دانشجویی و تسهیل امور آنها راهاندازی شد؛ سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی به آدرس cultural.ut.ac.ir ایجاد شده است.
به گفته وی، ارتقای نقشآفرینی اعضای هیات علمی در امور فرهنگی و اجتماعی با هدف بهرهمندی از ظرفیت و توانمندیهای اعضای هیات علمی در ارتقای فعالیت تشکلهای دانشجویی، از اعضای هیات علمی به عنوان استاد مشاور فرهنگی و علمی، استاد مشاور انجمنهای علمی دانشجویی و استاد مشاور کانونهای فرهنگی استفاده میشود. آییننامههای مربوط تهیه و در هیات رئیسه دانشگاه مصوب و در حال حاضر در دانشگاه اجرایی شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: طرح افزایش توانمندیها و شایستگیهای حرفهای اعضای هیات علمی و مدیران طرحی است که با هدف ارتقای مهارتها و توانمندیهای اعضای هیات علمی، تهیه و اجرایی شد. در این طرح هر کدام از اعضای هیات علمی از بدو استخدام تا بازنشستگی، در دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای یاددهی-یادگیری، پژوهشی، بین الملل و فرهنگی و اجتماعی شرکت میکنند.
زارع افزود: دو دوره از جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران بهمنظور ارائه تصویری درست و کامل از فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، تجلیل و قدرشناسی از فعالان فرهنگی، معرفی آثار برجسته فرهنگی خلق شده توسط دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی و ترغیب دانشگاهیان به مشارکت جدیتر در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، همچنین با هدف توسعه کمی و کیفی فرهنگ در نماد آموزش عالی کشور برگزار شد و سومین دوره در ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. اطلاعات بیشتر در سامانه culfest.ut.ac.ir درج شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران یادآور شد: ارتقای اخلاق حرفهای و ترویج مسئولیتپذیری اجتماعی با هدف ارتقای اخلاق حرفهای و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی، همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار و جشنواره ترویج مسئولیتپذیری اجتماعی برنامهریزی و اجرا شد. افزون بر این تشکلهای دانشجویی فعالیتهای جهادی و داوطلبانه متعددی را انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: جلب حمایت خیرین و بنیاد حامیان دانشگاه تهران در حمایت از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان با هدف بهرهمندی از حمایتهای خیرین، تفاهمنامههایی با یک بنیاد علمی آموزشی و همچنین بنیاد نیکوکاری جمیلی منعقد شد. در قالب این تفاهمنامه امکان حمایت از چاپ نشریات علمی انجمنهای علمی دانشجویی، برگزاری رویدادها در حوزه ترویج علم و فناوری و حمایت از فعالیتهای کارآفرینانه دانشجویان فراهم شد.
زارع گفت: «انجمن خانواده و دانشگاه» با هدف افزایش ارتباط با خانوادهها و آموزش و افزایش مهارتهای ارتباطی والدین با دانشجویان و ویژگیهای دوران دانشجویی در مقاطع مختلف، همفکری برای یافتن راه حل برای موضوعات با اهمیت و چالش برانگیز برای دانشجویان و خانوادهها از جمله موضوع اشتغال و کارآفرینی برای دانشجویان، آشنایی هرچه بیشتر والدین دانشجویان با فضا و مختصات دانشگاه و … در دانشگاه تهران تاسیس شد. سامانه این انجمن به آدرس apu.ut.ac.ir راهاندازی شد. فراخوان ثبت نام نیز منتشر شد. به زودی مجمع عمومی انجمن برگزار می شود و این انجمن به صورت رسمی فعالیت خود را شروع خواهد کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: «باشگاه دانشآموزی» دانشگاه تهران با توجه به اهمیت رشد شکوفایی استعدادهای جوان کشور، شناسایی دانش آموزان مستعد و خلاق در حوزههای علمی و فرهنگی، حمایت، تقویت و راهنمایی آنها به منظور ارتقاء دانش، تشویق دانش آموزان خلاق و نمونه و هدایت آنها در مسیر فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، فرهنگی، اجتماعی، تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. اطلاعات بیشتر در سامانه باشگاه به آدرس tcs.ut.ac.ir درج شده است.
وی یادآور شد: «مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان» با هدف ارتقای مهارتهای عمومی و تخصصی دانشجویان و آمادهسازی آنها برای ورود به کسب و کار و با انعقاد تفاهمنامه با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در دانشگاه تهران تاسیس شد. همچنین تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه با هدف تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه برنامهها و فعالیتهای متعددی مانند سخنرانیهای ترویجی دلتا، برنامه روزی با دانشگاه، تاسیس باشگاه دانشآموزی و انجمن خانواده و دانشگاه انجام شد. همچنین انجمنهای علمی دانشجویی و کانونهای فرهنگی دانشجویان به خوبی رویدادهای متنوعی را با هدف تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه انجام دادند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: تهیه و تدوین آییننامه و شیوهنامهها برای تسهیل و یکسانسازی فرآیند برنامه ای است که نظر به ساختار ویژه در دانشگاه تهران و با هدف تسهیل و یکسانسازی فرآیند انجام امور و اجرایی کردن دقیق آییننامههای حوزه فرهنگی و اجتماعی، شیوهنامههای متعددی تهیه، تصویب و اجرایی شد.
زارع در پایان تاکید کرد: شیوهنامه اجرایی نشریات دانشجویی، شیوهنامه اجرایی تاسیس و فعالیت انجمنهای علمی دانشجویی، شیوهنامه اجرایی برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، شیوهنامه اجرایی اردوهای دانشجویی، شیوهنامه اجرایی شورای فرهنگی دانشکدگان/دانشکدهها، آییننامه استاد مشاور فرهنگی و علمی، آییننامه استاد مشاور انجمنهای علمی دانشجویی، آییننامه استاد مشاور کانونهای فرهنگی، شیوهنامه حمایت از پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، پیوست فرهنگی یاددهی- یادگیری الکترونیک، اساسنامه شورای سیاستگذاری اخلاق حرفهای در دانشگاه تهران و اساسنامه شورای سیاستگذاری ورزش دانشگاه تهران از جمله مهم ترین شیوه نامه های دانشجویی است که تدوین و ابلاغ شد.
منبع: ايسنا