تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دسامبر 2021 - 11:32
کد خبر : 168649

افزایش پلکانی حقوق اساتید به نخبه‌کشی می‌انجامد

افزایش پلکانی حقوق اساتید به نخبه‌کشی می‌انجامد

ایسنا/زنجان عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: افزایش پلکانی حقوق اساتید به نخبه‌کشی می‌انجامد. رهام شرف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تصویب موضوع افزایش پلکانی حقوق و اخذ مالیات پلکانی، اساتید دانشگاهی را متضرر خواهد کرد؛ چراکه این موضوع با عدالت هم‌خوانی ندارد، بلکه می‌تواند ضدعدالت نیز باشد. عدالت به معنی مساوات نبوده، بلکه به معنی

افزایش پلکانی حقوق اساتید به نخبه‌کشی می‌انجامد

ایسنا/زنجان عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: افزایش پلکانی حقوق اساتید به نخبه‌کشی می‌انجامد.

رهام شرف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تصویب موضوع افزایش پلکانی حقوق و اخذ مالیات پلکانی، اساتید دانشگاهی را متضرر خواهد کرد؛ چراکه این موضوع با عدالت هم‌خوانی ندارد، بلکه می‌تواند ضدعدالت نیز باشد. عدالت به معنی مساوات نبوده، بلکه به معنی شایسته‌سالاری است و هر فردی که تلاش بیشتری می‌کند، باید دریافتی بیشتری نیز داشته باشد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به حمایت از نخبگان تأکید کردند و فرمودند نباید نخبگان به خروج از کشور تشویق شوند. این تشویق می‌تواند هم شکل زبانی و هم شکل عملی به خود گیرد و تصویب موضوع افزایش پلکانی حقوق‌ها، انگیزه اساتید دانشگاهی را برای فعالیت کاهش خواهد داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان تصریح کرد: اگر در این طرح قصد کم کردن فاصله منطقی حقوق‌ها را داشته باشند و برای یک استاد تمام سقف حقوق تعیین کنند، انگیزه پیشرفت از افراد گرفته می‌شود و اساتید جوان تلاشی برای دریافت کرسی استادتمامی نخواهند کرد و استعدادهای کشور رشد نمی‌کند و یا به فکر مهاجرت می‌افتند.

شرف افزایش پلکانی حقوق‌ها را نوعی نخبه‌کشی خواند و گفت: در این حالت افراد تصور می‌کنند با کار کمتر، طرف‌دار بیشتری دارند و با کار کم حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. ما در جامعه تلقی اشتباهی از مستضعف داریم و نباید کسانی که کاهلی می‌کنند را مستضعف بنامیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، عدالت به معنای شایسته‌سالاری است، عنوان کرد: اخذ مالیات پلکانی نیز اجحاف در حق قشر دانشگاهی است؛ چراکه اگر مثلا ۱۰ درصد مالیات تعیین شده باشد، با بالا رفتن حقوق ۱۰ درصد آن رقم نیز بیشتر می‌شود و مالیات پلکانی نیز عدالت را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به اینکه رتبه علمی ایران در جهان ۱۵ است، خاطرنشان کرد: شایسته نیست برای کسانی که مایه آبروی کشور هستند، سقف حقوق تعیین کنیم. انتظارات از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بالا است اما در قبال آن امکانات چندانی در اختیار ندارند، بنابراین از نمایندگان مجلس درخواست داریم از تصویب این موضوع جلوگیری کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها