اخبار 19

اقتصاد کشور مبتنی بر فرهنگ کارآفرینی نیست

اقتصاد کشور مبتنی بر فرهنگ کارآفرینی نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز رشد سلامت جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: متاسفانه اغلب سیاستمداران کشور ما با مفهوم کارآفرینی آشنایی دقیقی ندارند و حکمرانی اقتصادی ما در سطح کشور هیچ وقت در جهت حمایت از کارآفرینان حرکت نکرده است. البته اقدامات کوچکی صورت گرفته اما تاثیرگذاری کمی داشته و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک گام بزرگ تلقی کرد.

جواد سخدری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تعریف کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی یک شغل یا حرفه نیست بلکه یک سبک زندگی است که نشان می‌دهد این کارآفرین نسبت به شرایط موجود دیدگاه متفاوتی دارد. کارآفرین به دنبال تخریب خلاق شرایط موجود است. یعنی با بهم ریختن نظم موجود، نظم جدیدی را ارائه می‌کند که حداکثر بهره‌وری در آن وجود دارد. کارآفرینی در تمام سطوح زندگی می‌تواند رخ دهد و حتی یک زن خانه‌دار، یک فیلمبردار، یک سیاستمدار و…  نیز می‌تواند یک کارآفرین باشد.

وی افزود: در نتیجه کارآفرین فردی است که به دنبال ارتقا و توسعه محیط اطراف خود است. تحقیقات بیانگر این است که ۸۳ درصد از افراد جامعه تغییر پذیر نیستند و به نظم موجود خو می‌گیرند. ۱۳ درصد از افراد جامعه نیز بی‌تفاوت هستند و تغییر شرایط موجود برایشان فرقی ندارد اما ۳ الی ۴ درصد از افراد جامعه به‌دنبال تغییر شرایط موجود بوده به نحوی که بالاترین بهره‌وری از منابع صورت بگیرد، که کارآفرینان نیز شامل همین درصد می‌شوند.

الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به بارزترین ویژگی‌های کارآفرینان بیان کرد: نیاز به خودشکوفایی، مهم‌ترین انگیزه یک فرد برای موفقیت و بهره‌وری از استعدادهایش است. افراد یا خود اشتغال و یا کارآفرین هستند. افراد خود اشتغال اساسا انسان‌های تهدیدگرایی هستند، یعنی به بقا می‌اندیشند و اهل ریسک و نوآوری نیستند مگر این که مجبور شوند. انسان‌های تهدیدگرا وقتی در موقعیت جدید قرار می‌گیرند، به فرصت‌های ایجاد شده فکر نمی‌کنند اما توجه خاصی به تهدیدها دارند و نیمه خالی لیوان برایشان مهم‌تر است. اما کارآفرینان به دنبال تغییرات و فرصت‌های جدید بوده و اهل ریسک کردن‌ هستند. به طور کلی الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست. همچنین ریسک‌هایی که کارآفرینان می‌کنند، ریسک‌های خردمندانه‎‌ای است که حتی اگر با شکست مواجه شوند، می‌توانند پرتجربه‌تر به عرصه کارشان برگردند.

اقتصاد کشور مبتنی بر فرهنگ کارآفرینی نیست

توسعه فضای جامعه برای رشد و پیشرفت کارآفرینان

سخدری ادامه داد: متاسفانه اغلب سیاستمداران کشور ما با مفهوم کارآفرینی آشنایی دقیقی ندارند و حکمرانی اقتصادی ما در سطح کشور هیچ وقت در جهت حمایت از کارآفرینان حرکت نکرده است. البته اقدامات کوچکی صورت گرفته اما تاثیرگذاری کمی داشته و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک گام بزرگ تلقی کرد. کارآفرینان انسان‌های بسیار مفیدی برای جامعه هستند و هرچقدر تعدادشان بیشتر باشد، شاهد توسعه و پیشرفت جامعه توامان با یک نظم پویا خواهیم بود. اقدام مهمی که در این زمینه می‌تواند رخ بدهد این است که سیاستمداران فضای موجود در جامعه را برای رشد و پیشرفت کارآفرینان توسعه دهند. توسعه فضای برای کارآفرینی به معنای افزایش نرخ فعالیت‌های کارآفرینان و تکثیر آن‌ها است.

رئیس مرکز رشد سلامت جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان التزام حمایت جامعه از کارآفرینان عنوان کرد: جامعه باید قادر به تضمین فعالیت‌های کارآفرینان باشد. سه عامل بر فعالیت کارآفرینان در جامعه تاثیرگذار است که این سه مورد عبارتند از فرصت‌های موجود در جامعه، محیطی که موجب کشف ایده‌های گوناگون بشود (محیط حکمرانی)  و پشتیبانی از کارآفرینان، متاسفانه فرهنگ کارآفرینی به اندازه کافی در جامعه ما رایج نشده و حمایت کافی از کارآفرینان صورت نمی‌گیرد. نظام پرورشی ما در  جهت تربیت فرزندانی کارآفرین و موفق، احتیاج به تغییر و بازبینی دارد.

نظام تامین مالی باید منابع را به سمت کارآفرینی هدایت کند

سخدری درباره نظام تصریح کرد: نظام تامین مالی باید منابع را به سمت کارآفرینی هدایت کند. اکوسیستم کارآفرینی از ابعاد مختلفی از جمله فرهنگ و خانواده، سیستم آموزشی و نظام‌های قانونی، اداری و مالی تاثیر می‌پذیرد. همچنین نظام توسعه فناوری نیز اهمیت چشمگیری در حوزه کارآفرینی دارد. وقتی با کمبود منابع طبیعی از جمله آب، زمین و… مواجه می‌شویم، باید اقدام به بهره‌وری کنیم. مهم‌ترین عامل بهره‌وری نیز دانش و فناوری است و به همین دلیل نظام توسعه فناوری نتوانست در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. همچنین نظام قوانین اداری نیز نیاز به تسهیل‌گری دارند تا شرایط برای رشد و پیشرفت عملکرد کارآفرینان محیا شود. به عقیده بنده باید مانع عملکرد کسانی که کارآفرین‌نما هستند، بشویم و کارآفرینان مولد را تشویق به فعالیت کنیم.زنجیره‌های کسب و کار درایران باید متصل به زنجیره‌های کسب و کار جهانی بشوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *