استان ها

امامت؛ وسیله‌ای برای پیاده کردن احکام الهی در جامعه

امامت؛ وسیله‌ای برای پیاده کردن احکام الهی در جامعه

 مرجع تقلید شیعیان گفت: جامعه برای پیاده کردن احکام الهی نیاز به امام دارد.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلاح جامعه و نجات بشریت از گمراهی، جز با حکومت صالحان محقق نمی‌شود و بر این اساس امام حسین (ع) فرمود: برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم و این امام بزرگوار برای پیاده کردن حکومت توحیدی، تا پای شهادت با ظالمان جنگید.

وی با اشاره به اینکه انسان با پذیرش حجت‌ها و عمل به دین الهی به کمال مادی و معنوی خواهد رسید، عنوان کرد: زمانی که انسان توحید را بپذیرد، در مقابل قانون الهی تمکین می‌کند. پیامبر (ص) به عنوان خاتم‌الانبیاء فرمود: «انِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی». از نظر فضیلت، قرآن بالاتر از عترت است اما از نظر حجیت هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد.

مرجع عالیقدر شیعیان با بیان اینکه پیامبران اولوالعزم واجد سه مقام نبوت، رسالت و امامت هستند که امامت را به اوصیای خود واگذار کردند، یادآور شد: امامت یعنی رهبری کردن. همه انبیاء مأمور بودند تا برای پیاده کردن آنچه از وحی به آن‌ها رسیده بود، تشکیل حکومت دهند و یکی از لوازم اصلی محکمات رسالت این است که باید اصلاح امور در قالب حکومت انجام شود و هر کسی در سایه عدالت توحیدی به اندازه استعداد خود برسد و مسئله امامت از این جهت از نبوت بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۱۲۴ سوره بقره، خداوند پس از آنکه حضرت ابراهیم (ع) را در مسیر امتحانات قرار داد و پس از سربلندی او در این آزمون‌ها او را به مقام امامت رساند، تصریح کرد: خداوند زمانی که مقام امامت را به حضرت ابراهیم (ع) داد، او از خداوند سئوال کرد که آیا این مقام به ذریه من هم می‌رسد که خداوند پاسخ داد: کسانی که آلوده به گناه هستند این شأن الهی نصیب‌شان نمی‌شود و این را به کسی می‌دهیم که شایسته و عاری از گناه باشد. کسی که آلوده به بی‌خردی است، نمی‌تواند امام شخص پرهیزگار باشد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی بیان کرد: گاهی از مفهوم امام به عنوان رهبر سیاسی و گاهی به عنوان رهبر الهی یاد می‌شود که مراد از بحث رهبر الهی است و از این نظر متکی به انتخاب خدا است. خداوند پیامبری را امام می‌کند و به یک پیامبر دیگر این مقام را عطا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تشهد نماز ابتدا به عبد بودن حضرت محمد (ص) و سپس به رسول خدا بودن او شهادت می‌دهیم و پیامبر اسلام (ص) قبل از اینکه به مقام رسالت برسد، در جایگاه نبی قرار داشت. امامت نیز مثل نبوت و رسالت یک مقام الهی در راستای پیاده کردن وحی و احکام در جامعه است و باید از طرف خداوند انتخاب شود و مردم نمی‌توانند امام را برگزینند.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *