امسال 35 درصد ماموریت پلیس به سمت کنترل کرونا رفت/ سالیانه 17 هزار نفر تلفات جاده ای داریم
ایسنا/کرمان رییس پلیس راه راهور ناجا گفت: در سال جاری ماموریت پلیس به سمت کنترل کرونا رفت و حدود 30 تا 35 درصد توان پلیس به اجرای ماموریت های کرونایی رفت.
سرهنگ”هادی امیدوار” امروز سوم اسفندماه در نشست خبری در کرمان اظهار کرد: مدیریت و ایمنی ترافیک، پلیس راه و تردد، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و خدمات چهار رویکرد کلی ما در پلیس راه است.
وی افزود: سالیانه حدود 17 هزار نفر در جاده ها و شهرها براثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دند و حدود 400 هزار نفر در این حوادث مجروح می شوند و هزینه های زیادی برای درمان این افراد و خسارت های معنوی بسیاری وارد می شود.
امیدوار با اشاره به اینکه می شود با مدیریت حوادث و کاهش آن از هزینه های زیاد حوادث جلوگیری کرد، گفت: از 28 هزار نفر تلفات در سال 84 به کمتر از 17 هزار نفر تلفات رسیده ایم و 10 برابر نیز کاهش در تعداد مجروحان را شاهد هستیم اما حوادث سه بخش راه و ایمنی معابر، راننده و ایمنی خودرو مربوط می شود که در هر سه موضوع داریم به موازات کار می کنیم.
وی بیان کرد: 75 درصد حوادث به خطای انسانی و کاربر ترافیک برمی گردد که اجرای قوانین و مقررات رانندگی را داریم و نیروهای پلیس راهور به صورت شبانه روزی انجام وظیفه می کنند و با بیش از 2000 سامانه ثبت تخلف جاده ای کنترل ترافیک انجام می شود.
رییس پلیس راه راهور ناجا اظهار کرد: در سال جاری محدودیت های کرونایی موجب شد حضور ما در ورودی شهرها متمرکزتر شده و رفتار ترافیکی رانندگان تغییر کرد و در درون شهری مردم به سمت معابر شهری رفتند که کمتر سامانه داشت و پلیس کمتر حضور داشت.
وی افزود: قطعا راننده باید متناسب با شرایط راه رانندگی کند و اغلب مردم رعایت می کنند و در سال جاری ترافیک حدود 20 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و فراوانی حوادث کم شده اما شدت حوادث هنوز بالاست که شدت ناشی از سرعت غیرمجاز، کاربران آسیب پذیر مانند عابر، موتورسیکلت و … است.
امیدوار با اشاره به اینکه حوادث رانندگی جمع نخواهد شد مگر اینکه همه با هم کمک کنند، گفت: ما تکلیف خود را انجام می دهیم اما مردم به عنوان وزن اصلی جریان ترافیک لازم است توجه بیشتری داشته باشند و به شدت با متخلفین به ویژه تخلفات حادثه ساز برخورد می کنیم.
وی تصریح کرد: سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، نقص فنی وسیله نقلیه، عدم استفاده از کمربند توسط سرنشینان خودرو و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی به عنوان تخلفات حادثه ساز در دستور کار پلیس برای برخورد قاطع و بدون اغماض قرار گرفته است.
رییس پلیس راه کشور اظهار کرد: در صورتی که با کارشناسی برای پلیس ثابت شود در حوادث قصوری توجه دستگاهی است، به مراجع قضائی معرفی و پرونده رسیدگی می شود و در مجموع وقتی ریز شویم، همه حوادث به عامل انسانی برمی گردد؛ راه را نیز مهندس می سازد و اگر دقت نکند، خطا خواهد داشت و مهم تر از همه رانندگان هستند که باید با دقت بیشتری مقررات را دنبال کنند.
وی در ادامه بیان کرد: اولویت ما در تمام برنامه ها حرکت به سمت هوشمندسازی است و سامانه های کنترل ترافیک، سامانه های نظارت و … در این راستا اعمال شده و در کنار هوشمندسازی، همکاران ما در ترافیک شهری و پلیس راه انجام وظیفه می کنند و تیم های گشتی در طول سال فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری ماموریت پلیس به سمت کنترل کرونا رفت، بیان کرد: 30 تا 35 درصد توان پلیس به اجرای ماموریت های کرونایی رفت و در ابتدا محدودیت فراگیر در کل کشور بود و در نوروز سال گذشته ابتدا 70 درصد کاهش ترافیک را در درون و برون شهرها داشتیم.
رییس پلیس راه کشور اظهار کرد: تاکنون در پنج مرحله از محدودیت ها در فواصل زمانی مختلف ماموریت اجرا کریم و اکنون محدودیت ها به صورت منطقه ای در حال اجراست و استان های نوار شمالی و جنوبی ساحلی کشور، خوزستان، بخشی از سیستان و بلوچستان، شهرهای مسافرپذیر و جزایر کیش و قشم در حال اجرای محدودیت های کرونایی هستند.
وی با تشکر از همراهی مردم در اجرای محدودیت های کرونایی افزود: در اجرای محدودیت ها، حدود یک درصد از مردم را اعمال قانون کردیم زیرا با تذکر و ارشاد معمولا مردم همراهی داشتند و شاید یکی از دلایل اصلی توفیق نسبی کشور در مهار کرونا همراهی مردم است.
امیدوار افزود: از فضای مجازی برای آموزش جامعه استفاده می کنیم، اما اگر به حضور بیشتر پلیس نیاز است آماده ایم فرهنگ ترافیک از ابتدایی ترین سطوح شروع شود.
وی با بیان اینکه پلیس در حوزه ترافیک بیش از آنچه از محل جرائم می گیرد هزینه می کند، گفت: ۲۰ درصد مبالغ جریمه به صندوق تامین بیمه اختصاص می یابد و ۲۰ درصد در نیروی انتظامی برای تجهیزات و ایمنی پلیس و فرهنگسازی هزینه می شود.
رییس پلیس راه راهور ناجا در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هیجانات خودرویی مبتلابه کل کشور است باید پیست های مخصوص برای تخلیه هیجانی داشته باشیم اما در هر حال خودرو وسیله مناسبی برای تخلیه هیجانی نیست.
وی افزود: ساخت پاسگاه های پلیس راه در برنامه کلان دنبال می شود که ۳۲۰ پاسگاه بازسازی کامل شود و ۵۰ مورد انجام شده که دو پاسگاه سهم کرمان است و ۵۰ پاسگاه دیگر در دستور کار است و به دلیل اهمیتی که کرمان در چرخه ترافیک و حمل و نقل کشور دارد به این استان سهمیه اختصاص می دهیم.
امیدوار گفت: کرمان رتبه سوم پاسگاه های کشور پس از خراسان رضوی و فارس به لحاظ فراوانی را دارد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا