تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 23:32
کد خبر : 96955

انتقاد از نبود قانون ثبت کنسرسیوم‌های صادراتی در آذربایجان‌شرقی

انتقاد از نبود قانون ثبت کنسرسیوم‌های صادراتی در آذربایجان‌شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی انتقاد از نبود قانون ثبت کنسرسیوم های صادراتی و لزوم استفاده از تجربیات موفق در زمینه تشکیل این نوع مجموعه ها، از مهم ترین موارد مطرح شده در جلسه کمیته کارشناسی امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بود. سید یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق

انتقاد از نبود قانون ثبت کنسرسیوم‌های صادراتی در آذربایجان‌شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی انتقاد از نبود قانون ثبت کنسرسیوم های صادراتی و لزوم استفاده از تجربیات موفق در زمینه تشکیل این نوع مجموعه ها، از مهم ترین موارد مطرح شده در جلسه کمیته کارشناسی امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بود.

سید یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز در جلسه کمیته کارشناسی امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی با موضوع «تعیین الگوی کاری کنسرسیوم صادراتی با توجه به تجارب داخلی و خارجی، بررسی هزینه و فایده، بخش ستادی و دبیرخانه کنسرسیوم و تعیین برنامه زمان‌بندی شکل‌گیری کنسرسیوم» با اشاره به اینکه موضوع کنسرسیوم‌های صادراتی از سال‌ها پیش مطرح شده است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی در تلاش است پس از سال‌ها بحث در خصوص امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم، این موضوع را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: در این جلسه از تجربه افراد درگیر در بحث خوشه های صنعتی و صادراتی و تجربه مشابه انجمن قطعه سازان خودرو تبریز در ایجاد برندی واحد برای فروش محصولات در حوزه داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با کمک و بهره‌گیری از این تجربیات بتوانیم به الگوی مناسب شکل‌گیری مجموعه حقوقی برای کمک به توسعه صادرات واحدهای کوچک و متوسط برسیم.

در ادامه جلسه یکی از فعالان در خوشه خشکبار استان طی سخنانی گفت: کنسرسیوم به‌عنوان سوژه برآمده از تجربه خوشه‌های کسب‌وکار سازمان جهانی یونیدو برای حل مشکلات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مطرح است.

اکبر قاسمی ادامه داد: کنسرسیوم‌ها برای حل مشکلات این واحدها در حوزه کمبودهای مالی و دانش، عدم انطباق با الزامات طرف‌های خارجی و افزایش قدرت کمی و کیفی تولید کالا، اشتراک دانش و منابع و تقویت پتانسیل ورود به بازارهای جهانی به دو صورت کنسرسیوم ترویجی و تبلیغی و کنسرسیوم فروش شکل می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به تجربیات خود، مراحل مختلف شکل‌گیری کنسرسیوم از فراخوان، فیلتر افراد و گروه‌بندی و مشخص کردن شرکت‌های مشابه و همگن تا تجهیز دفتر مشترک را تشریح کرده و در ادامه از موانع قانونی کنسرسیوم سخن گفته و این مشکلات را مانعی در جهت اجرایی شدن موضوع کنسرسیوم دانست.

همچنین اکبری به‌عنوان عامل توسعه خوشه فرش تبریز و تابلو فرش سردرود با اشاره  به تجارب خود در موضوع امکان سنجی کنسرسیوم های صادراتی و مقاومت های صورت گرفته در ابتدای امر گفت: در بسیاری از نشست‌های تجاری با طرف خارجی، بر سری سازی و سفارش پذیری فرش تاکید می‌شد که تولیدکنندگان ما قادر به تحقق این امر نبودند.

وی ادامه داد: با ایجاد خوشه فرش، هر کدام از تولیدکنندگان بخشی از کار را بر عهده گرفته و بدین ترتیب می توان شاهد افزایش رضایتمندی مشتریان و تحقق خواسته‌های آنها بوده و میزان صادرات این محصول را بالاتر برد.

در ادامه یونس اکبرپور پایدار و بهراد فرشاد نیز از تجربیات خود در در ایجاد شرکت سهامی از دل انجمن قطعه سازان خودرو و برنامه صادراتی این شرکت به کشورهای عراق، سوریه و قزاقستان سخن گفته و از نبود قانون ثبت کنسرسیوم انتقاد کرده و از اتاق بازرگانی تبریز خواستار پیگیری این موضوع از طریق مراجع ذیربط شدند.

عضو هیأت مؤسس کنسرسیوم صادراتی نیز در ادامه دلیل بی‌میلی به شکل‌گیری کنسرسیوم را بحث ثبت و مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده دانست و نحوه شکل‌گیری تجربه انجمن قطعه سازان را یک راهکار برای دور زدن این مشکل دانست.

عبدالرحمن ارشدی مشکل صادرات در قطعات خودرو را فرسودگی خطوط تولید، عقب‌ماندگی تکنولوژیکی، عدم توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی دانسته و همچنان بر ضرورت آموزش و افزایش مهارت در هر حوزه تاکید کرد.

حسن صدیقی، دیگر عضو هیئت مؤسس کنسرسیوم صادراتی نیز تجربه خوشه قطعات خودرو را برای آغاز امر تشکیل کنسرسیوم در اتاق مناسب دانسته و گفت: کنسرسیوم های صادراتی باید مشکلات صادرات را به روش های مختلف حل کنند و در این زمینه یکسری خلاهای قانونی باید از بین بروند.

خلیل قلی‌پور، دیگر عضو هیئت مؤسس کنسرسیوم صادراتی نیز تعیین زمان‌بندی برای تأسیس شرکت، مشخص کردن سهامداران، استفاده از ظرفیت بورس در برنامه‌ریزی‌ها، تفکیک شرکت سرمایه‌گذاری و شرکت صادراتی و در نهایت تشکیل شرکت سهامی عام را به عنوان مراحل کاری این هیئت پیشنهاد کرد.

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، در این جلسه مقرر شد با توجه به اقدامات اولیه برای تشکیل دبیرخانه هیأت مؤسس کنسرسیوم، هزینه‌های مطالعاتی و اجرایی آن تا جلسه آتی پیش‌بینی شده و در خصوص محل تامین این هزینه ها تصمیم گیری شود؛ همچنین تصویب موضوعات مربوط به این کنسرسیوم در جلسه هیات نمایندگان اتاق تبریز و برگزاری منظم جلسات هیات موسس این کنسرسیوم نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها