ایجاد بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید هنرستانی از سال ۹۸ تا کنون
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید، از سال ۹۸ تاکنون در تعامل با دستگاه های متولی مهارت خارج از آموزش و پرورش بر اساس نیاز سنجی بازار کار و مبتنی بر آخرین فناوری های موجود تعریف و تصویب شده است.
به گزارش ایسنا، مصطفی آذرکیش در نشست تخصصی و هم اندیشی که با عنوان ستاد هماهنگی و پشتیبانی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش با حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی مسائل مربوط به ارتقا و توسعه عملکرد آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد، به ارائه گزارش اهم اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته از سوی این مرکز، در سال ۹۹ موفق شدیم ۱۰۰ درصد از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سنواتی برون سپاری را از خزانه دریافت کنیم و به استان ها تخصیص دهیم، در حالی که این میزان در سال ۹۸ در حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۷ تنها ۳۰ درصد بود و البته تعهدات و بدهی انباشته از سالهای قبل نیز در حال پیگیری برای پرداخت است که امیدواریم به زودی شاهد تسویه این مبالغ و بدهی نیز باشیم.
وی افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹، بیش از ۱۵ تفاهمنامه همکاری آموزشی با دستگاههای متولی مهارت، به روزرسانی و تمدید اعتبار شده و بیش از ۱۲ تفاهم نامه همکاری جدید با دستگاههای اجرایی منعقد شده است که راهگشای استفاده از ظرفیت های آموزش این دستگاهها برای وزارت آموزش و پرورش بوده است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری اولین جشنواره محصولات تولیدی هنرستان های کشور در سال گذشته تصریح کرد: در سال ۹۹ توانستیم بیش از ۴۰۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش مستقل فعال در برنامه آموزش همراه با تولید را شناسایی و با حمایت این هنرستان ها اولین جشنواره محصولات تولیدی هنرستان های کشور را با بیش از ۴۰۰۰ نوع محصول تولیدی رشته های مختلف مهارتی برگزار کنیم.
وی در خصوص فعالیت های این دفتر در دوران شیوع کرونا و آموزش های مهارتی به صورت مجازی گفت: ایجاد ۱۶۷۰ کانال آموزشی برای بارگذاری محتوای رسمی دروس تخصصی ۱۰۲ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش، در سامانه شاد و بارگذاری بیش از ۲۰ هزار محتوای الکترونیک از سوی بیش از۱۱۴۰ هنرآموز سراسر کشور با همکاری گروه های آموزشی و دبیرخانه های راهبری کشوری نشان دهنده حضور فعال و بسیار موفق دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد) در سالهای ۹۸ و ۹۹ و اوج دوران شیوع کرونا و عدم آموزش حضوری در مدارس است این در حالیست که تعداد کانال های ایجاد شده در سال ۹۷ کمتر از ۳۰۰ کانال بود.
آذرکیش ادامه داد: در خصوص آموزشهای مدرسه تلویزیونی، تا پایان خردادماه ۹۹، ۵۲۴ برنامه تخصصی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش توسط شبکه های چهار و آموزش روی آنتن رفت و تنها از ۱۵ شهریور ۹۹ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۱۱ جلسه ۲۵ دقیقهای (۳۲۷۷۵ دقیقه) برنامه تخصصی آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش در شبکه آموزش ضبط و پخش شده است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش مشارکت در ایجاد هنرستان های وابسته به دیگر دستگاه های اجرایی کشور گفت: در سال ۹۹ به افزایش ۲۰۰ درصدی مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ایجاد هنرستان های وابسته کشاورزی (از هشت واحد آموزشی به ۲۴ واحد) دست یافتیم که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده و نیز برنامهریزی هایی برای توسعه هنرستان ها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۵۰ واحد آموزشی انجام شده است.
وی افزود: هنرستان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان هنرستانهای «هنرهای زیبا»، به میزان پنج واحد آموزشی در سال ۹ افزایش یافته که نسبت به دو سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ که صفر بوده است افزایش توسعه چشمگیری را نشان میدهد واین عدد به ۵۴ هنرستان وابسته خواهد رسید.
آذرکیش در ادامه گفت: به منظور توسعه صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی این حوزه، بیش از ۱۵ دوره آموزش تخصصی برای هنرآموزان، مدیران و کارشناسان حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش در سالهای ۹۸ و ۹۹ به صورت آنلاین و غیر حضوری (در مجموع ۳۲۹ ساعت دوره برای ۱۷۵۸۴ نفر به میزان ۳۷۸۴۸۶ نفر ساعت آموزش) برگزار شده است که این مقدار در سال ۹۷ کمی بیش از ۵۰ هزار نفر ساعت بوده است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید، از سال ۹۸ تاکنون در تعامل با دستگاه های متولی مهارت خارج از آموزش و پرورش بر اساس نیاز سنجی بازار کار و مبتنی بر آخرین فناوری های موجود در زمینه های صنعت (تعمیر دستگاه های اداری)، کشاورزی (کشت بافت، کشت هیدروپونیک، طراحی و اجرای تراریوم) و خدمات (خدمات فروشگاهی، بازیافت پسماند، اموربازاریابی و تبلیغات) تعریف و تصویب شده است که نقش بسیار مهمی در تنوع بخشی حرفه، مهارت ها، جذب دانش آموزان و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد دارد.
وی در ادامه گفت: برای برگزاری دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی هنرآموزان هنرستان ها، از ظرفیت نیروهای تخصصی دستگاه های متولی مهارت بهره برده ایم. برای مثال توانستیم دوره تخصصی ضمن خدمت کشوری برای هنرآموزان رشته های «فرش دستباف شاخه کاردانش» را از سوی «مرکز ملی فرش ایران» و دوره تخصصی «بورس» برای هنرآموزان «رشته حسابداری فنی و حرفه ای و کاردانش» را از سوی «سازمان بورس و اوراق بهادار» و دوره های تخصصی «مکانیک خودرو»، «الکتروتکنیک» و «ساخت و تولید» را از سوی «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» برای هنرآموزان هنرستانی برگزار کنیم.
آذرکیش اضافه کرد: موفق به استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاه های متولی مهارت برای تجهیز کارگاه های عملی هنرستان ها (ارسال بیش از ۲۰۰ موتور، گیربکس و جعبه فرمان از شرکت خودروسازی ایران خودرو به هنرستان های بیش از ۲۷ استان کشور جهت تجهیز و به روز کردن کارگاه های مکانیک خودرو هنرستان پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، احداث هنرستان و تجهیز آن در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر توسط وزارت نفت و…) شده ایم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آذرکیش در این نشست تخصصی درخواست هایی مینی بر افزایش سهم اعتبارات تجهیزات هنرستانها و تخصیص بهنگام آن، افزایش سهم استخدامی هنرآموزان و استادکاران، اولویت ساخت و ساز به ساخت هنرستانها، بررسی اولویت ورود دانشجویان دانشگاه شهید رجایی از فارغالتحصیلان هنرستانها، پیگیری افزایش حق مدیریت هنرستانها به جهت فعالیت ۴۰ ساعت درهفته، ارائه لایحه برای افزایش مشوق ها برای فارغ التحصیلان هنرستانها در اشتغال خوداشتغالی، استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش استان ها و مناطق با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران و … مطرح و توضیحاتی ارائه کرد.
منبع:ایسنا