باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمی توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.
حسین باغ گلی در جریان جلسه علنی بعد از ظهر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است. از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.
وی در ادامه گفت: از کمیسیون آموزش بابت گزارشی که در صحن قرائت شد تشکر می کنم اما یک شوخی با اعضای این کمیسیون دارم. در مدت زمان کوتاهی که ما با هم صبحت کردیم چگونه به اینهمه تحلیل مستحکم رسیدند؟ به عنوان یک پژوهشگر می گویم کاش حداقل می گفتند که در خصوص بنده به نتیجه قطعی نمی رسیدند. با آقای دلخوش نیز یک شوخی دارم. رئیس جمهور در صبحتهای خود تاکید داشتند بنده سابقه مربی گری و فعالیت در مدارس پیش دبستانی داشتم هرچند بنده دبستانهایی را در مشهد می شناسم که کار آنها کلنا مردانه است و مربی آنها نیز مرد می باشد. بنده در حوزه پیش دبستانی طرحی دارم و مدعی هستم و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا می گذرد و دو سال دیگر این طرح می تواند وارد نظام آموزشی کشور شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان می دهم که به نظام آموزش تعیلم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما می خواهیم در گام دوم انقلاب مدفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیتها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت و گوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربه های گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم.
وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت. ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارضها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.
وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.
وی در ادامه گفت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.
حسین باغگلی در ادامه بیان کرد: عقب ماندگی در اجرای سند تحول ما را دچار مشکل کرده است، ۱۰ سال است که این سند تصویب شده است، حضرت آقا بارها در خصوص این سند فرمایشاتی و دستوراتی هم داشته اند، ما نتوانستیم اهداف و راهکارهای صد و سی و یک گانه سند تحول را اجرایی کنیم؛ تلاش هایی شد ولی موفق نبودیم، آموزش و پروش ما نیازمند عمل جراحی است، اگرچه این بیمار اکنون دچار مشکل ایست قلبی هم میباشد، پس ابتدا باید مشکل قلب را رفع کنیم، پس همه فعالیت های وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر و گام به گام انجام شود.
وی افزود: میدانم در دولت قبل وظیفه داشتیم که برای ریل گذاری های تحولی مجموعه ای از پیشنهادات را به مجلس ارائه دهیم ولی تا اکنون اینکار انجام نشد، به شما اطمینان میدهم اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیمهای چندگانه ای کشور، قوانین مرتبط با به کارگیری و بازنشستگی ویژه فرهنگیان و … از این دست پیشنهادات و لوایح را تا چند ماه آینده تقدیم شما کنم.
باغگلی ادامه داد: یک دلیل اینکه امروز افرادی به دنبال اجرای سند۲۰۳۰ هستند، خلاء اجرایی نشدن سند تحول خودمان است، با یاری خداوند و بعد از اعتماد شما به اینجانب، به شما قول میدهم که سند تحول خودمان را به گونه ای خوب اجرایی کنیم و با کمک همه معلمان این مرز و بوم بر دهان کسانی بزنیم که فکر می کنند سند تحول ما کارایی ندارد و باید پیرو سند ۲۰۳۰ شویم، اطمینان میدهم سند۲۰۳۰ را در هر روزنه ای که وجود داشته باشد از بین خواهم برد، با تمام وجود به کشور اسلامی خودم و به مبنای تربیت دینی عشق میورزم، بزرگترین آرزوی من زمینه سازی برای اجرایی سازی این رویکرد است، با اطلاع تخصصی ای که داریم باید بگویم ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف های ویژه ای برای جهان پرچالش در حوزه معنوی داریم،ولی ما جرات نکردیم حرف های خودمان را به شکل جذاب به جهان ارائه دهیم.
وی عنوان کرد: امروز چالش ما این است که کیفیت آموزش کاهش یافته است، وزیر جوان در آموزش و پروش آوردن این خوبی را دارد که وی هم خود فرزند دارد و درگیر این حوزه است و هم با جوانان وزارتخانه بیشتر در ارتباط خواهد بود، میدانیم که مجموعه اقداماتی که امروز در مدار انجام میشود برای توانمند شدن فرزندان ما جهت زیست مومنانه و انقلابی در جهان معاصر کافیس نیست، مسئله تربیت در مدارس ما نادیده گرفته میشود، مسائل تربیتی همچون هنر و ورزش، شهروندان دو و یا سه مدارس ما شده اند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های کتاب درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و بسته های یادگیری غنی و حساس به جنسیت پسرانه و دخترانه تنظیم کند.
وزیر پیشنهای آموزش و پرورش بیان کرد: امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، یکی از تاکیدات ۲۰۳۰ حذف جنسیت است و می گوید آموزش باید یکسان باشد، اگر قرار است تربیت دخترانه مورد توجه باشد جامعه معلمان خانم باید در آموزش و پرورش در حوزه های تصمیم سازی فعال تر باشند تا شاهد فهم جهان دختران باشیم، تصمیم گیری های ما امروز در وزارتخانه جنس مردانه دارد.
وی ادامه داد: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، راه درست اعتماد به معلمان و مدیران حوزه تربیت و کاهش تمرکز است، باید توجه کنیم اگر قرار است اتفاق مطلوبی رخ دهد ابتدا باید در روح و جان معلم تثبیت شود، معلم خوب کمبودهای دیگر را تا حد زیادی حل میکند، امروز متاسفانه معلمان ما انگیزه لازم را ندارند، اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب میتواند راهگشای خوبی برای ما باشد، یکی از تعهدات دولت اجرایی سازی این مهم است.
باغگلی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود تا آموزش های آن با کیفیت مطلوب عمل همراه شود و معلمانی که از آن خارج میشوند در عرصه عمل دست پری داشته باشد، باید برای نگه داشت معلمان هم تدبیر داشته باشیم، بسیاری از معلمان با آرمان های جانانه و حال خوب به وزارتخانه آمدند ولی ما نتوانستیم حال خوب آن ها را نگه داریم، میتوانیم رفع این موضوع را تضمین کنیم.
وی اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بوده معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد اما بی تدبیری در مدیریت آن دردآور است، این صندوق نیازمند اصلاح است فرهنگیان باید از سود آن بهره ببرند نه اینکه مورد سوء استفاده اختلاس گران قرار بگیرد، چرا این صندوق نباید بتواند با سرمایه ۵۵ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته سودآوری کافی داشته باشد؟ موج بازنشستگی تا پایان دولت سیزدهم هم دولت است و هم تهدید که باید به آن هم توجه شود، هم فرصت برای ایجاد فرصت شغلی و افزایش کیفیت وزارتخانه و هم تهدید برای استخدام های برفانباری، هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.
باغگلی گفت: آموزش و پرورش ما دچار تمرکز گرایی شدید است، این موضوعات خیالبافی های یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیست، ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه ای داریم، مفهوم جدیدی از مدرسه در حال شکل گیری است آیا امروز معلمان، دانشاموزان و خانواده ها آماده این شرایط هستند؟محتواهای لازم همچون سواد رسانه ای و اخلاق در فضای مجازی به اندازه مطلوب برای دانش آموزان و معلمان و خانواد ها وجود دارد؟ین ها مواردی است که اگر به آن ورود نکنیم آسیب زا خواهد بود.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر بودجه آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۲ درصد بود که در کنار نیاز به افزایش این بودجه، اما آیا بهره وری لازم از این میزان بودجه را داشته ایم؟ هیچ منطقه ای دوری نداریم و مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست، همه مناطق و سرزمین ایران به یک اندازه ایران است و باید به همه مناطق ایران خدمت مطلوب ارائه دهیم.
منبع: ايسنا