اخبار 17

با تدوین سند ۱۴۱۴ متناسب با درس ملی، گام دوم انقلاب را درسال ۹۸ اجرایی می کنیم

با تدوین سند ۱۴۱۴ متناسب با درس ملی، گام دوم انقلاب را درسال ۹۸  اجرایی می کنیم

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اجرای کامل برنامه درسی ملی، توجه کردن به برنامه‌ریزی آموزشی در کنار برنامه‌ریزی درسی، ارتقای توانمندی و مهارت مدرسه به‌عنوان بستر تربیت را از سرفصل‌های اصلی برنامه سازمان پژوهش در سال جدید است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبق مصوبه‌ای که هشت سال پیش ابلاغ شده، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادغام شده است ولی این ادغام هنوز کامل انجام نگرفته است.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیرآموزش‌ و پرورش خصوص اشاره و اعلام کرد: منتظریم سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره این نامه اخیر وزیر اعلام نظر کند؛ اگر اعلام کرد که همان مصوبه به قوت خود باقی است که ما باید به‌حکم قانون کار خود را انجام دهیم و اگر اعلام کرد که پژوهشگاه از سازمان جدا شود این کار انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوعلم درباره محتوای نامه وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: وزیر آموزش‌وپرورش بر اساس ادله‌ای که آوردند خواستند که مصوبه اصلاح شود و پژوهشگاه از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جدا شود.

وی درباره برنامه‌های این سازمان تصریح کرد: این سازمان موظف است در راستای انجام‌ وظیفه خودش، اسناد تحولی را محقق کند بنابراین همان‌گونه که قبلاً هم در طول ۷، ۸ سال اخیر که اسناد تحولی تصویب شده است، سازمان پژوهش سعی می‌کرده است که خود را با این اسناد همسو کند، اکنون هم برنامه این است که از مرحله همسوسازی به سمت مرحله اجرای کامل برود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: اجرای کامل برنامه درسی ملی، توجه کردن به برنامه‌ریزی آموزشی در کنار برنامه‌ریزی درسی، ارتقای توانمندی و مهارت مدرسه به‌عنوان بستر تربیت از سرفصل‌های اصلی برنامه سازمان پژوهش در سال جدید است.

وی گفت: مدرسه محوری و اجرای برنامه درسی ملی به‌طور کامل، دو گام مهمی است که باید برداریم و برداشتن آن ممکن است ۱۰، ۱۵ سال طول بکشد و همچنین کار بسیار پیچیده است و باید بااحتیاط و پختگی جلو برویم.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ذوعلم با تشریح مفهوم مدرسه محوری گفت: مدرسه محوری به این معنا است که مدرسه توانمند شود و تأمین نیازهایش در اولویت باشد و تمام اهتمام و توجهات به مدرسه باشد و اختیارات و مسئولیت‌ها به مدرسه داده شود تا نیازهای خودش را بتواند تأمین کند.

وی تصریح کرد: دربرنامه ویژه مدرسه دو ساعت آموزشی در اختیار مدارس قرارگرفته است تا در ذیل اهداف برنامه درسی ملی برنامه‌ریزی شود و باید حوزه‌های ١١گانه یادگیری مدنظر باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه گفت: این دو ساعت برای این است که چون در برخی مناطق به دلیل شرایط بومی دچار ضعف‌هایی در برنامه درسی ملی مثل سبک زندگی و توانمندی‌های اخلاقی هستیم با خلاقیت مدارس و مشارکت مجموعه‌های مسئول این ضعف‌ها جبران می‌شود.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف باید اقداماتی را انجام بدهیم که دو اقدام را باید سریع‌تر انجام دهیم یکی بازآرایی تشکیلات سازمان پژوهش است که برای این کار آماده شود و دیگر ارتقای توانمندی مهارت مجموعه کارشناسان است.

ذوعلم با اشاره به برنامه‌های سال ٩٨ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارکرد: درسال ٩٨ تلاش می‌کنیم تا تدوین سند ۱۴۱۴ متناسب با برنامه درس ملی و تبیین گام دوم انقلاب را اجرا کنیم.

بر اساس گزارش مرکز امور هماهنگی، اتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، ذوعلم تاکید کرد: برای تدوین این سند باید فراخوان داده شود و در فرآیند تولید آن از سطوح متفاوت مخاطبان در جامعه، حوزه وزارتی و استانی و منطقه‌ای و نیز منابع و رویکردهای برون‌مرزی متناسب استفاده شود.

منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *