بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آنرا کنترل کرد


بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آنرا کنترل کرد

ایسنا/مرکزی دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور گفت: بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آنرا کنترل کرد.

سردار مهدی رضاییان دوم اسفندماه در چهارمین جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان استان مرکزی، با اشاره به سه هدف کلان سلامت اجتماعی، معیشت اجتماعی و شرافت انسانی، اظهار کرد: نباید از شرافت انسان ها غفلت کرد چراکه قطعا با غفلت از آن آسیب می بینیم و در موضوع شرافت انسان ها مسئله تشویق نیز مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه در این دوران بحث دستوری را دنبال نمی کنیم، اما قطعا باید به دنبال ترغیب و تشویق بود، گفت: نگاه ما به موضوع عفاف و حجاب تشویقی است و دین نیز چنین سفارشی دارد، هرچند که در دین ما مسئله بهشت و جهنم نیز مکرر تکرار شده است و هرچه به سمت عمل نیک حرکت کنیم قطعا بهشت را در اختیار خواهیم داشت.

رضاییان با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل درون سازمانی دارات بیشتر مدنظر قرار گرفت، افزود: علاوه بر درون سازمان، باید به اماکن عمومی جامعه، مناطق حاشیه نشین و فضای مجازی که بر حوزه های دیگر تاثیر دارند، نیز توجه داشت، این فضاها هر کدام نگاه ویژه می طلبد، اما باید به تاثیر و تاثرات هر فضا بر فضای دیگر نیز توجه کرد.

وی با اشاره به آمارهای حوزه عفاف و حجاب که علت و معلول یکدیگر هستند، گفت: آمار واحدهای صنفی متخلف در حوزه مد و لباس، آرایشگاه و باشگاه ها نشان می دهد که بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آنرا کنترل کرد. زمانی می توان به کنترل رسید که آمار و اطلاعات را در اختیار داشته باشیم.

دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب و کشور با اشاره به اقدامات ایجابی و فرهنگی و اینکه این اقدامات اصلی ترین و موثرین اقدامات قلمداد می شوند، گفت: در کنار اقدامات ایجابی، اقدامات نظارتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در کنار آن نیز اقدامات سلبی باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: بر اساس مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۳ دستگاه با وظایف اختصاصی و ۸۴ دستگاه با وظایف عمومی مشخص شدند و هر دستگاهی که از بودجه های دولتی به هر شکلی استفاده می کند، دارای وظیفه فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است و باید بار دیگر این وظایف مورد توجه قرار گیرد.

رضاییان با بیان اینکه صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ها و … وظایف برون سازمانی مهمتری نسبت به وظایف درون سازمانی دارند و باید در این راستا فعالتر عمل کنند، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور دو سال پیش تهیه شده است و اخیرا با ائمه جمعه استان ها جلساتی برگزار شده است تا بتوان این نقشه را به عنوان جامع ترین سند فرهنگی کشور به خوبی به اجرا رساند و پیاده کردن و بومی سازی این نقشه و راهکارها می تواند در بحث عفاف و حجاب بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای مانند قم، مشهد و خمین هدف ویژه هستند و شاهدیم که در فضای مجازی سرمایه گذاری بیشتری در قبال آنها صورت می گیرد، افزود: فضای مجازی مدیریت نمی شود مگر اینکه دستگاه های اجرایی دخیل شوند تا در راستای وظایف خود در فضای مجازی نیز فعال شوند.

دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب کشور با تاکید بر اینکه فضای مجازی بهترین بستر برای فعالیت های مختلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است، گفت: اگر افراد در این فضا با چاشنی های خلاف عفت عمومی فعالیت داشته باشند، باید مورد برخورد قرار گیرد و هر دستگاهی باید در حوزه ماموریت خود را به انجام برساند.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که ستاد عفاف و حجاب در ۹ کلانشهر کشور و در سطح مناطق فعال شود، گفت: تبلیغات شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، باید فرهنگ و شرافت انسانی مکررا یادآوری شود و از کارهای تبلیغاتی خلاف عفت عمومی نیز جلوگیری شود، بسیاری از استان ها محیط ها و پارک های اختصاصی بانوان را ایجاد کرده اند که می تواند فضایی مناسب برای فعالیت های فرهنگی و ورزشی را مهیا کند.

رضاییان تصریح کرد: یکی از راهکارهای اصلی ایجاد تحول فرهنگی استفاده از خلاقیت ها و نوآوری هاست و باید از این خلاقیت ها نهایت بهره برداری را داشت.

منبع:ایسنا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *