اخبار 38

بررسی مسائل مهم کشور وظیفه مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه

بررسی مسائل مهم کشور وظیفه مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گفت: مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات آماری مهم و کلان کشور و بهره‌مندی از توان بالای کارشناسی و امکان برقراری ارتباط با خبرگان سایر دستگاه‌های اجرایی، باید به بررسی مسائل واقعی و مهم کشور در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بپردازند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی پاک‌ذات در سومین رویداد از مجموعه برنامه‌های آیین نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ طی نشستی با نمایندگان مراکز آموزش و پژهش‌های‌ توسعه و آینده‌نگری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، ضمن عرض خیر مقدم به نمایندگان استانی، به جهت‌گیری جدید سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره و به افزایش نقش‌آفرینی مراکز پژوهشی استانی تأکید کرد.

پاک‌ذات، مجموعه خانواده مراکز پژوهشی ملی و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور را به عنوان بزرگترین مجموعه پژوهشی کشور معرفی و اظهار کرد: مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات آماری مهم و کلان کشور و بهره‌مندی از توان بالای کارشناسی و امکان برقراری ارتباط با خبرگان سایر دستگاه‌های اجرایی، باید به بررسی مسائل واقعی و مهم کشور در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بپردازند.

وی با تأکید بر این مهم که ایجاد الگوی ارتباطی صحیح بین مجموعه‌های پژوهشی سازمان با سازمان مادر (سازمان برنامه و بودجه کشور) ضروری است، تاکید کرد: مسائل و قیود آن باید توسط سازمان ارائه شده و مرکز پژوهشی سازمان باید با استفاده از ابزارهای موجود بتواند به حل مسأله بپردازد و برای تحقق این مهم باید سازوکاری طراحی شود که بتوان از توان ظرفیتی و خبرگانی استانی نیز استفاده کرد و مجموعه مراکز پژوهشی ملی و استانی سازمان بتوانند در کنار هم، وظیفه خطیر پشتیبانی اندیشه‌ای از سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده بگیرند.

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در ادامه به معرفی پنج کلان پروژه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری شامل «مطالعات استقرار و پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین»، «مطالعات پشتیبان تدوین لوایح بودجه سنواتی و اصلاح ساختار بودجه»، «مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور»، «مسئله‌شناسی و ایده‌پردازی در حوزه برنامه و بودجه» و «کاربست‌پذیری یافته‌های پژوهشی» پرداخت و از نمایندگان استانی خواست تا با شرکت در کارگروه‌های مربوط به کلان‌پروژه‌های مطرح شده، ایده‌های نهایی در هر کارگروه را به اشتراک بگذارند.

پاک‌ذات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تأکید رهبری به حل مسائل علمی کشور در کنار توجه به علم و مرجعیت علمی، بر ضرورت حل مسأله اشاره کرد و ایجاد ارتباط بین حلقه‌های مختلف زنجیره علم را ضروری دانست.

وی فرآیند علم را به عنوان زنجیره‌ای از حلقه‌های مختلف معرفی کرد و حلقه‌ تولید علم را به عنوان حلقه صفر این زنجیره وظیفه دانشگاه‌ها دانست و حلقه بعدی را مراکز مطالعاتی (Study Centers) معرفی کرد که وظیفه جمع‌آوری و ارائه راه‌حل‌های گذشته و معرفی وضع موجود را بر عهده دارند و تأکید کرد که در حلقه بالاتر، مراکز پژوهشی (Research Centers) باید راه‌حل جدید مسائل کلان کشور را ارائه کرده و بتوانند آینده کلان کشور را ترسیم کنند. در مرحله بالاتر نیز، اندیشکده‌ها (Think tanks) باید دنبال ایجاد تحول در کشور بوده و با استفاده از سه عنصر توانایی، پذیرش و قدرت، بتوانند به کاربست مسائل پرداخته و به اصطلاح مسائل را روی زمین حل کنند.

این مدرس دانشگاه در نهایت تأکید کرد: از نگاه مرکز، خروجی باید حل مسأله باشد و لاغیر. زیرا، در غیر این‌صورت مراکز پژوهشی اثربخشی لازم را در سیستم تصمیم‌گیری کشور نخواهند داشت که لازمه این امر مهم پژوهش مسئله‌محور است.

دکتر سعید غلامی نتاج امیری، مدیرکل دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز در این نشست به بیان فرآیند نشست پرداخت و مقرر شد در پایان منشور تکریم دانش و اصحاب پژوهش ارائه شود.

همچنین، دو نفر از نمایندگان مراکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها ضمن بیان مسائل و مشکلات مراکز پژوهشی استان‌ها، به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص بهبود و گسترش فعالیت‌ها و نیز همکاری مراکز مختلف پژوهشی پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *