بررسی کلیدواژه «جوان» در گام دوم انقلاب
ایسنا/قزوین میزگردی با محوریت جوانی، امید و عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب با حضور دانشجویان دانشگاههای قزوین به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین در خبرگزاری ایسنا برگزار شد. میزگرد ایسنا با دانشجویان در خصوص محورهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب با حضور امیررضا بخشی پور، دانشجوی رشته علوم سیاسی و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه
ایسنا/قزوین میزگردی با محوریت جوانی، امید و عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب با حضور دانشجویان دانشگاههای قزوین به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.
میزگرد ایسنا با دانشجویان در خصوص محورهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب با حضور امیررضا بخشی پور، دانشجوی رشته علوم سیاسی و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، محمدرضا آزاد، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فاطمه کریمی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و دبیر واحد خواهران انجمن اسلامی دانشگاه بینالملل امام خمینی (ره) و یاسین امامزاده، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این میزگرد که با حضور سمیه بکشلو، مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین شکل گرفت، مسئله جوانی، امید و عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شد، در ادامه بخش اول این میزگرد با محوریت جوان را میخوانید:
چرا در بیانیه گام دوم انقلاب بارها بر کلمه «جوان» تأکید شده است؟
سمیه بکشلو: بیانیه دارای لایههای پنهان و آشکار فراوانی است که لایههای آن را باید بهدرستی ببینیم و زوایای آن را درک کنیم، مقام معظم رهبری جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی قرار دادند که میتوانند مسیر تمدن سازی را محقق کنند، در بیانیه همواره بر نیروی جوانی تأکید شده است، در ابتدا بررسی کنیم که چرا این نگاه وجود دارد و چرا پرتکرارترین کلمه در بیانیه کلمه «جوان» است؟
یاسین امامزاده با اشاره به سیر زندگی انسانها، تصریح میکند: سیر انقلاب همانند سیر زندگی انسانها است، همانطور که دوره جوانی اوج توانمندی فیزیکی و ذهنی هر فرد است ۴۰ سالگی انقلاب نیز اوج توانمندی است.
وی ادامه میدهد: در بیانیه گام دوم انقلاب بر جوان و نیروی جوانی تأکید شده است درواقع ما برای ادامه انقلاب نیاز به نیروی جوان داریم، اگر تربیت را مقوله آموزشوپرورش در نظر بگیریم جوانان دو نوع هستند جوانان با تربیت که از تجربیات بزرگترها استفاده میکنند و جوانانی که بیتربیت هستند و از تجربه دیگران استفاده نمیکنند.
فاطمه کریمی نیز میگوید: انقلاب اسلامی از زمان به وجود آمدن تاکنون از پویایی خارج نشده است، خیلی از انقلابها طی یک حرکت و جنبوجوشی برای رسیدن به نقطه مطلوب آغاز میشوند و در نقطهای به پایان میرسند اما انقلاب اسلامی همچنان پویا است؛ گاهی نیز انقلاب به ثمر میرسد و بعد از مدتی ارزشهای آن را کنار میگذاریم اما انقلاب ما قرار است در طول مسیر ادامه داشته باشد و پویایی را از دست ندهد برای این کار احتیاج داریم به افرادی که پویایی داشته باشند.
وی بیان میکند: زمانی که انسان بیشترین پویایی را داشته باشد نیز سن جوانی است، در تمدن اسلامی علاوه بر اینکه که ویژگیهای شخصیتی جوان ازجمله نوآوری، پویایی و پیشرفت را مدنظر قرار میدهیم، پویایی در سیر تاریخ انقلاب را نیز مطرح میکنیم.
امیررضا بخشیپور نیز تأکید میکند: موتور محرک هر کشوری جوانان هستند کشورهایی که پیر شدند و نیروی کار کم آوردند از مهاجران سوری و افغانی استفاده و درواقع قدرتشان را از این راه حفظ میکنند، از طرفی کشورهایی که نیروهای جوان خود را از دست میدهند شرایط سختی را در پیش دارند، هر کشوری به جوان نیاز دارد و کشور ما نیز از این قضیه مستثنا نیست، جوانان منبع نیرو و انرژی هستند و انقلابی حرکت میکند و افراد سالخورده مخزنی از تجربه هستند و دستبهعصا کار میکنند.
جوانی بازه سنی خاصی نیست
فاطمه کریمی با اشاره به اهمیت جوانگرایی در بیانیه، خاطرنشان میکند: ما نمیتوانیم جوانگرایی را که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردهاند بهصورت مطلق به جوانان تعمیم دهیم، درواقع نباید با نگاه شناسنامهای به جوان، محدودیت سنی ایجاد کنیم چراکه برخی از ویژگیها ازجمله روحیه انقلابی گری، نوآوری و پیشرفت، انگیزه و تحول میتواند معیارهای جوانی باشد.
وی اظهار میکند: جوانگرایی بهصورت کلی گاهی آسیبزا و دارای یکسری بیتجربگیها است اما جوانان جسارت دارند و در مسائل مختلف عرصه مدیریتی از تجربه دیگران بیشتر استفاده میکنند بنابراین باید جوانان تقویت شوند، جوانان بیشترین مصداق این ویژگیها هستند اما نمیتوان بهصورت مطلق بازه سنی مشخص کرد.
کریمی بیان میکند: رهبر بر دولت جوان تأکید دارند باید توجه کنیم ما افرادی داریم که باید از تجربیات آنها نیز استفاده کنیم، دولت ما باید جوان باشد درواقع دولت باید ترکیبی از جوانان و افراد باتجربه باشند، در حال حاضر در مجلس و قوه قضاییه افراد جوان زیادی هستند اما در دولت این امر کمتر دیدهشده است.
امامزاده نیز معتقد است: زمانی که انقلاب رخ داد ما نیروی باتجربه نداشتیم بنابراین از جوانان بیشتر استفاده شد اما امروز نیروی باتجربه داریم و باید از ترکیب نیروی باتجربه و نیروی جوان استفاده کنیم که بهتر است با غلبه جوانان باشد، استفاده از نیروی جوان ضروری است اما این درست نیست که نیروی باتجربه را کنار بگذاریم و صرفاً از جوانان استفاده کنیم، جوانی در بیانیه گام دوم انقلاب ترکیبی از این دو است.
بخشیپور نیز تأکید میکند: مسئله ما این نیست که چرا جوانان در دولت به کار گرفته نمیشوند، جوان باید به چرخدنده حرکت تبدیل شود، مدیر باید آدم باتجربهای باشد که این ماشین را حرکت دهد، قرار دادن جوانان در همهجا خوب نیست چراکه جوان زود ناامید میشود برای اینکه امید در جوان از بین نرود نگاه این است که قدرت دست افرادی باشد که تجربهدارند و سالها کار کردند اما از جوانان نیز به نحو احسن استفاده کنند.
جوانان نسلهای مختلف پویا و در مسیر انقلاب
سمیه بکشلو: جوانان دهه ۸۰ امروزی با جوانان دهه ۵۰ که در انقلاب نقشآفرینی کردند چه تفاوتی دارند و کدام موفقتر عمل کردند؟ آیا دانشجویان امروزی میتوانند مسیر انقلاب را جلو ببرند و به اهداف بیانیه و تمدن اسلامی برسانند؟
یاسین امامزاده در این خصوص میگوید: این مسئله وجود دارد که هر چه جلوتر برویم افراد میانی جامعه به سمت منفی گرایی سوق پیدا میکنند اما میبینیم که با گذر زمان استعداد انسانی بیشتر و افراد باکیفیتتری ظهور میکنند، در دهه ۴۰ جوانان بیشتر از جوانان انقلابی دهه ۵۰ فعالیت کردند و نمیتوان گفت که دهه انقلاب جوانان بهتر بودند اما میتوان گفت در عصر جدید به لحاظ کیفی رشد اتفاق افتاده است.
بخشیپور نیز در ادامه بیان میکند: جایی که مردم منحرف شوند دیگر حکومت اسلامی نیست، یکی از رسالتهای حکومت اسلامی این است که مردم بیشتر هدایت میشوند و به سعادت روی بیاورند، ادعای انقلاب و نظام اسلامی این بود که من در حکومت خودم سعادت را برای درصد بیشتری از جامعه رقم میزنم، اگر دیدیم سعادت در حکومت اسلامی روزبهروز کمتر شود بهجای فکر کردن به فتنه باید به کارکرد خود فکر کنیم یعنی انقلاب کارکردش را ازدستداده است اما میتوان گفت در حال حاضر از لحاظ کمی و کیفی جمهوری اسلامی رو به بهبود است و به نظر من رشد اتفاق افتاده است.
وی تأکید میکند: در همه نسلها مشکلات وجود داشته است در دهه ۸۰ نسبت به دهه ۶۰ رشد تکنولوژی و رسانه اتفاق افتاده است همین امر باعث شده بعضی از کارها بیشتر به چشم بیاید درحالیکه این مشکلات در نسلهای مختلف وجود داشته است، در واقع در جمهوری اسلامی از لحاظ کمی و کیفی جوانان به مرور زمان رشد کردند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جوان شود
محمدرضا آزاد بیان میکند: امروز اعضای برخی نهادها که باید جوان باشند افراد مسن هستند، به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید خط مقدم باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۹ سال پیش زمانی که شهید مطهری و امثال ایشان داخل شورا بودند عملکرد خوبی داشتند اما حالا بعد از گذشت چندین سال بیشتر اعضا افراد مسن هستند.
وی تأکید میکند: اگرچه این افراد داری تجربه هستند اما نیاز جوانان را درک نمیکنند و همین عامل باعث میشود امید از دل دانشجویان برود.
کریمی بیان میکند: شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است که بهصورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد، نسبت به برخی از اقدامات انجام شده توسط این شورا نقد وجود دارد، اما نمیتوانیم بهصورت مطلق نسبت به اعضای شورا نقد وارد کنیم، یکی از انتقاداتی که میتوان مطرح کرد عدم توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در کتب درسی است درحالیکه میشود از طریق کتب درسی بیانیه را تبیین کرد تنها یک صفحه در انتهای یک کتاب به بیانیه پرداخته است.
نقش صداوسیما در تبیین بیانیه چیست؟
آزاد نیز یادآور میشود: صداوسیما ساختار خشکی دارد و گویا رسوبکرده و تغییر نمیکند، اگر در این نهاد جوانان بیشتری به کار گرفته شوند شاهد تحول بزرگی خواهیم بود که نتیجه گام دوم انقلاب است.
کریمی عنوان میکند: در فضای کلی کشور مردم از صداوسیما بیشترین تأثیر را میگیرند، سال اول که بیانیه منتشر شد تا یک سال در مورد گام دوم صحبت کردند و کار رسانهای جدی صورت گرفت اما از جایی به بعد این امر متوقف شد این در حالی است که میتوان بهطور ضمنی در برنامههای صداوسیما به بیانیه اشاره کرد و نیازی به اشاره مستقیم وجود ندارد.
بخشیپور نیز خاطرنشان میکند: صداوسیما را از دو بعد تبلیغات و دیالوگ باید بررسی کرد، صداوسیما در محور تبلیغات کار کرد و طی یک سال همه شبکهها به گام دوم پرداختند درواقع در بخش تبلیغات صداوسیما زیاد کار کرده ولی بازخورد منفی گرفته است و مسئله را تنزل داده است.
وی یادآور میشود: وجه بعدی دیالوگ است که در صداوسیما دیده نشده و دیالوگی شکل نگرفته است، اگر مردم بخواهند بدانند بیانیه گام دوم انقلاب چیست نیاز به حس کردن دارند مانند سردار سلیمانی که همه او را حس کردند، باید کاری انجام شود که تمام اقشار جامعه بیانیه را حس کنند چراکه مشارکت مردم امری مهم است.
تبیین بیانیه برای نسلهای مختلف ضروری است
سمیه بکشلو: برای اینکه روح بیانیه را به نسل جدید منتقل کنیم باید چه کنیم، در حال حاضر در خصوص روح حاکم بر بیانیه خیلی کم صحبت شده است، بیانیه را مقام معظم رهبری صادر کردهاند اما بیانیه آنطور که باید به گوش خیلیها نرسیده است. شما فکر میکنید برای اینکه روح بیانیه را برای این نسل و نسلهای بعدی با رویکرد امید تبیین کنیم باید چه اتفاقی بیفتد؟
فاطمه کریمی در این خصوص میگوید: بیانیه بهقدری کامل و جامع است که میتوانیم تکتک ابعاد آن را بهصورت جداگانه بررسی کنیم، بیانیه یک متن عادی نیست بلکه متنی است که قرار است روشنگری و چارچوبی را برای ادامه مسیر مشخص کند، ابتدای بیانیه اشاره میشود که انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلابها جهانشمول است.
امامزاده نیز در این خصوص میگوید: اگر بیانیه را بهدرستی تبیین نکنیم دروغ جای حقیقت را میگیرد، ما میتوانیم با استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی از طرق مختلف ازجمله موشنگرافی بیانیه را به نسل جدید منتقل کنیم.
ادامه این میزگرد با موضوع امید و عدالت را در ایسنا پیگیری کنید.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0