بررسی یادگیری برنامهنویسی از طریق بازی
ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش نشان میدهد که شیوه آموزش یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی»، تاثیرگذاری مطلوبی دارد و افراد بیشتری را به یادگیری برنامه نویسی ترغیب میکند، درحالیکه هنوز چندان شناخته شده نیست و تلاش بیشتری میطلبد.
امروزه بازیهای جدی گسترش بیشتری پیدا کردهاند و یکی از حوزههای فعالیت این بازیها برنامه نویسی است که یکی از مهمترین مهارت هایی است که شاید در سال های آینده برای رشد و پیشرفت افراد ضروری شود.
داشتن مهارت در یک یا چند زبان برنامه نویسی و یا حداقل آشنایی با مفاهیم آن و حل مسئله با استفاده از کدنویسی، میتواند به راحتی آینده شغلی و تحصیلی افراد را تغییر دهد. میتوان این مهارت را از سنین کودکی به وسیله بازیهای جدی، به گونهای که کودکان به برنامه نویسی علاقهمند شوند، به آنها آموخت، زیرا کودکان زمینه ذهنی مناسبی برای فراگیری مطالب دارند و زمان زیادی را صرف بازی های موبایلی و رایانهای میکنند.
بازیهای جدی در عین حال که سرگرم کننده هستند، باعث تقویت دانش و انگیزه نیز میشوند و از این طریق میتوان مفاهیم جدید را به طور غیرمستقیم به کودکان منتقل کرد تا آنها قادر به درک بهتر شوند.
در مقالهای که توسط سیده فاطمه طاهری و شیوا محمدعلیپوری- دانشجویان کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه قم انجام شد، بازیهای جدی مبتنی بر وب جهت آموزش برنامه نویسی به کودکان مورد بررسی قرار گرفت.
سیده فاطمه طاهری در گفتوگو با ایسنا در خصوص این پژوهش، اظهار کرد: در این مقاله بررسی هفت وبسایت ارائه دهنده بازی جدی با هدف آموزش مهارت یا زبان برنامه نویسی به کودکان انجام شد و بازی های جدی را برای یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی» بررسی، ارزیابی و پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه بازی از موثرترین و لذت بخش ترین راه ها برای یادگیری و وسیلهای کارآمد برای عملکرد بهتر و موثرتر و بخش جدایی ناپذیر زندگی ما است، افزود: میتوان یادگیری از طریق بازی را به عنوان یکی از راههای مدیریت دانش و کسب مهارت و تجربه برای نسل بعد در نظر گرفت و روی آن سرمایه گذاری کرد.
این محقق ادامه داد: یادگیری با بازیها، ناخودآگاه و بسیار اثربخش است، همچنین برای یادگیرنده جذاب و تعاملی است، افراد را درگیر می کند و به دلیل ماهیت غیرخطی و انعطاف پذیری ذاتی، یادگیری به فرایند تحت کنترل فرد در هر زمان و مکان تبدیل می شود. مهمترین تفاوت این است که موضوعات برای یادگیری یاد داده نمی شود، بلکه باید خود افراد با شیوه هایی مانند کشف و تعامل و بهتر از همه از راه تفریحی آموخته شود.
وی به نتایج تحلیلهای صورت گرفته که هفت وبسایت در این مقاله اشاره و تصریح کرد: هر وبسایت اکثریت موارد را پوشش میدهد. اگرچه این وبسایت ها کاربران نسبتا قابل قبولی دارند، اما در سرتاسر جهان شناخته شده نیستند و این شیوه آموزش آن چنان گسترش نیافته است. بدین منظور باید تلاش های بیشتری از سوی آنها انجام شود تا این شیوه آموزش جایگزین شیوه های قدیم شود. همچنین در کشور وبسایتی که بتواند با این وبسایت ها رقابت کند نداریم بهتر است اکنون که در کشورهای دیگر این شیوه آموزش در حال گسترش است، ما هم روی آن سرمایه گذاری کنیم.
این پژوهشگر در توضیح نتایج به دست آمده از این پژوهش گفت: شیوه آموزش یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی»، تاثیرگذاری مطلوبی دارد و افراد بیشتری را به یادگیری برنامه نویسی ترغیب می کند، درحالیکه هنوز چندان شناخته شده نیست و تلاش بیشتری می طلبد.
مقاله «بررسی بازی های جدی مبتنی بر وب جهت آموزش برنامه نویسی به کودکان» در ششمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» اسفند ۱۳۹۹ در دانشگاه اصفهان ارائه شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا