تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اکتبر 2021 - 22:20
کد خبر : 25380

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مغولستان در بحبوحه محدودیت‌های کووید ۱۹

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مغولستان در بحبوحه محدودیت‌های کووید ۱۹

مردم مغولستان روز چهارشنبه برای انتخاب ششمین رئیس جمهور منتخب کشورشان به روش دموکراتیک به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، در حالی که حزب حاکم “مردم مغولستان” پس از یک کمپین انتخاباتی محدود که تحت تاثیر محدودیت‌های کووید ۱۹ قرار گرفته بود، در آستانه تحکیم قدرت خود قرار دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مغولستان در بحبوحه محدودیت‌های کووید ۱۹

مردم مغولستان روز چهارشنبه برای انتخاب ششمین رئیس جمهور منتخب کشورشان به روش دموکراتیک به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، در حالی که حزب حاکم “مردم مغولستان” پس از یک کمپین انتخاباتی محدود که تحت تاثیر محدودیت‌های کووید ۱۹ قرار گرفته بود، در آستانه تحکیم قدرت خود قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای‌گیری نخستین انتخابات پس از اصلاح قانون اساسی مغولستان محسوب می‌شود؛ اصلاحاتی که منجر به سلب برخی اختیارات روسای جمهور شد و روسای جمهور را تنها به اتخاذ یک دوره ریاست جمهوری شش ساله محدود کرد و به همین خاطر مانع از انتخاب مجدد “خالتما باتولگا”، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری مغولستان از حزب اپوزیسیون دموکراتیک شد.

“اوخنا خورلسوخ” که مجبور شد پس از اعتراضات سال جاری میلادی از سمت خود به عنوان نخست وزیر مغولستان استعفا دهد، نامزد حزب حاکم مردم مغولستان در این انتخابات است؛ حزبی که در حال حاضر کنترل پارلمان و دولت را در اختیار دارد.

حزب اپوزیسیون دموکراتیک “سودنوم‌زوندویی اردن” را به عنوان نامزد خود در این انتخابات و جایگزین باتولگا معرفی کرده است.

کمپین‌های انتخابات در “اولان باتور”، پایتخت مغولستان به خاطر محدودیت‌های اعمال شده در مبارزه با ویروس کرونا به حداقل رسیده بود. آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در این کشور در هفته گذشته رکورد زد و شمار قربانیان کووید ۱۹ به ۳۲۵ تن رسیده است.

حدود یک هزار تن از طرفداران خورلسوخ روز شنبه راهپیمایی در مقابل یک سالن کنسرت برگزار کردند اما پس از آنکه تست کرونای “دانگاسورن انخبات”، نامزد حزب کارگر مثبت اعلام شد، خورلسوخ کمپین انتخاباتی خود را به صورت آنلاین درآورد.

سیستم سیاسی مغولستان به پارلمان قدرت تصویب قوانین و انتصاب دولت‌ها را می‌دهد اما به رئیس جمهور نیز حق وتو درخصوص لوایح و قوانین را می‌دهد.

رای‌دهندگان معمولان نامزدهای حزب اپوزیسیون را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند. اگرچه برندگان انتخابات باید وفاداری و بیعت حزبی خود را کنار بگذارند اما آنها تمایل به مسدود کردن قوانین براساس خطوط حزبی‌شان را دارند و موانع سیاسی به وجود می‌آورند که به گفته برخی باعث پس‌رفت مغولستان شده است.

شعار کمپین حزب دموکراتیک در انتخابات امسال “مغولستان بدون دیکتاتوری” است و سودنوم‌زوندویی اردن تاکید کرده که پیروزی حزب مردم مغولستان در این انتخابات باعث تغییر سیستم مغولستان به یک کشور تک حزبی می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها