اخبارفرهنگی و هنرییادداشت

برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی چه مزایایی دارد؟

برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی چه مزایایی دارد؟
عکس تزئینی است

یک هنرمند مجسمه‌ساز درباره برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی می‌گوید: برنامه‌ریزی درست و برگزاری سمپوزیوم‌ها می‌تواند سهم بسزایی در معرفی شهرها و امکانات گردشگری آنها داشته باشد. مردم از تماشای مجسمه‌های شهری لذت خواهند برد و مجسمه‌ها هم به زیبایی بصری شهرها می‌افزایند.

 به نقل از روابط عمومی سمپوزیوم مجسمه‌سازی «گل گهر»، هدایت صحرایی که یکی از مجسمه‌سازان حاضر در این سمپوزیم است، می گوید: سمپوزیوم‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری و فرهنگی هستند که در دو دهه اخیر در ایران شاهد برگزاری آن‌ها هستیم و با توجه به دستاوردی که برای جامعه مجسمه‌ساز و ساکنان شهرها داشته است، باید از امکانات فرهنگی و هنری که در دل سمپوزیوم‌ها نهفته است، به خوبی بهره‌برداری شود.
عضو دائمی انجمن مجسمه سازان ایران افزود: در این سمپوزیوم از سنگ مرمریت چشمه شیردوش کرمان برای ساخت مجسمه‌ها استفاده شده است و برای نخستین بار است که همچین متریالی در سمپوزیومی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظرم این سنگ کیفیت مطلوبی دارد و تفاوت فاحشی با دیگر سنگ‌های مرمری که در ایران داریم، ندارد. این سنگ کرم رنگ رگه‌های صورتی و نارنجی دارد و البته درخشندگی و شفافیت دیگر سنگ‌های مرمر را ندارد. امیدوارم نتیجه کار با این سنگ خوب باشد و آثاری ماندگاری در سیرجان به جا بماند.
صحرایی درباره غیررقابتی بودن سمپوزیوم گل گهر گفت: برای من سمپوزیوم‌هایی که به صورت رقابتی برگزار می‌شود و برگزیده نهایی دارد از جذابیت بالایی برخوردار هستند و هنرمندان برای حضور در این رویداد از تمام توان خود استفاده می‌کنند. اما در بخش پایانی سمپوزیوم ممکن است جو منفی بر فضا حاکم شود. اما در سمپوزیوم‌های غیررقابتی این جو به وجود نمی‌آید و هر هنرمند با وسواسی که دارد تلاش می‌کند اثری ماندگار و حرفه‌ای از خود برای این رویداد به جا بگذارد.
او درباره اثری که در سمپوزیوم گل گهر خلق می کند گفت: عنوان این اثر «افزیر» است و افزیر یک اصطلاح سنتی در معماری ایران است که چند سال پیش با این اصطلاح آشنا شدم و درباره آن تحقیق کردم. چون مجسمه‌هایی که می‌سازم بیشتر حال و هوای معمارانه دارد و در این سمپوزیوم نیز اثری متناسب با فضای شهر سیرجان می‌سازم، نام افزیر را برای این اثر انتخاب کردم. این مجسمه یک کار فرمی است که پیچ‌ و قوس های معماری ایرانی را به یاد مخاطب می اندازد. همیشه نسبت به بناهای مثل برج آزادی که به آن ها هم به عنوان اثری معمارانه و هم اثری فرمیک می شود نگاه کرد، احساس خوشایندی دارم.
هدایت صحرایی متولد ۱۳۶۵، پلدختر است. او فارغ التحصیل رشته مجسمه‌سازی از هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو انجمن مجسمه سازان ایران است. او دبیر هنری و دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری و هیات داوران ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی جزیره کیش بود. این هنرمند همچنین عضو هیات داوران نهایی نخستین سمپوزیوم مجسمه‌های فلزی اهواز،عضو هیات داوران پنجمین سمپوزیوم هنر در طبیعت بولا نیز بوده است. مرمت و بازسازی بیش از ۲۰۰ مجسمه در موزه استاد علی اکبر صنعتی از دیگر فعالیت‌های هدایت صحرایی به شمار می‌رود.
منبع: ايسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *