اخبار 1

تارنوازی در بیستون

تارنوازی در بیستون

علی قمصری در ادامه پروژه‌ «تار ایرانی» و در تازه‌ترین اجرایش، در دامنه کوه بیستون یکی از آهنگ‌های سیدخلیل عالی‌نژاد را خواند و نواخت.

به گزارش ایسنا، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه به استان‌های مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخی به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است. البته سفرهای او تنها به مراکز استان خلاصه نمی‌شود. او در مسیر سفرهایش به شهرهای کوچک‌تر هم می‌رود و در هر کدام اجرایی را ضبط می‌کند.

بنا بر اعلام، نکته مهم این اجراها این است که قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد؛ یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ آن منطقه است. همچنین یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژه‌ «تار ایرانی»‌ مد نظر است.

قمصری در یکی از تازه‌ترین سفرهایش به کرمانشاه رفته و در دامنه کوه بیستون اجرایی را ضبط کرده است. او برای این اجرا آهنگ معروفی از سیدخلیل عالی‌نژاد را انتخاب کرده است.

بخشی از نوشته‌ی علی قمصری درباره اجرا در دامنه‌ی کوه بیستون را می‌خوانید:

در بیستون اثری از سیدخلیل عالی نژاد (متولد شهر صحنه) را در جایی نواختم که یکی از زیباترین منظومه‌های ایران (خسرو و شیرین نظامی) به آن مربوط است. بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می‌دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می‌تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سال‌ها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا می‌شود و در این بین خسرو به فرهاد خبر می‌دهد که شیرین فوت کرده‌است. فرهاد از جا در می‌رود و تبر را به بالا می‌اندازد و در اثر ضربه تبر در جا می‌میرد.

عالی‌نژاد، مردی که ققنوس شد، تنها یک هنرمند نبود. استاد سید خلیل عالی‌نژاد چهره بی ادعا و بی‌همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان، سلوک، شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت انگیز و عارفانه‌اش روح و روان هر انسانی را دگرگون می‌کرد.

بیستون بدون شک یکی از مهم‌ترین نقاط در کره‌ی زمین است که تقریبا در هر دوره‌ای از تاریخ بنا و اثر مهمی درآن به یادگار مانده است:

پیشاتاریخ: غارهای شکارچیان و مرخل / مادها: نیایشگاه مادی/ هخامنشیان: سنگ نبشته ی بیستون (بزرگترین سنگ نبشته‌ی جهان) / سلوکیان: پیکره‌ی هرکول/ اشکانیان: سنگ بلاش و سنگ نگاره‌ی گودرز / ساسانیان: فرهادتراش و کاخ بیستون / ایلخانان: کاروانسرای ایلخانی / صفویه: کتیبه‌ی شیخ علی خان زنگنه

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *