تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 اکتبر 2021 - 15:49
کد خبر : 21889

تا 11 سالگی؛ زمان طلایی آموزش سواد حرکتی به دانش‌آموزان

تا 11 سالگی؛ زمان طلایی آموزش سواد حرکتی به دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ورزش قهرمانی در نبود سواد حرکتی در خطر است، گفت: اگر تا ۱۰ و ۱۱ سالگی سواد حرکتی در دانش آموزان شکل نگیرد و اشباع نشود در سنین بالا قابلیت جبران پذیری ندارد.  مهرزاد حمیدی در مراسم رونمایی از طرح تحولی سواد حرکتی

تا 11 سالگی؛ زمان طلایی آموزش سواد حرکتی به دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ورزش قهرمانی در نبود سواد حرکتی در خطر است، گفت: اگر تا ۱۰ و ۱۱ سالگی سواد حرکتی در دانش آموزان شکل نگیرد و اشباع نشود در سنین بالا قابلیت جبران پذیری ندارد.

 مهرزاد حمیدی در مراسم رونمایی از طرح تحولی سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی با رویکرد توسعه مهارت‌های بنیادین و ترویج سبک زندگی سالم، اظهار کرد: اگر سواد حرکتی به لحاظ شرایط پاندمی کووید ۱۹ و زندگی ماشینی و آپارتمان نشینی و … در کودکان شکل نگیرد، همانند سواد خواندن و نوشتن نیست که بتوان آن را جبران کرد. کسی که سواد حرکتی را در طفولیت و خردسالی و مدرسه ابتدایی یاد نگیرد، انس با حرکت و توان حرکت را یاد نمی‌گیرد و در نتیجه ورزش همگانی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ورزش همگانی باید از پایه و سنین پایین آغاز شود، تصریح کرد: ورزش همگانی باید از پایه شروع شود تا این حرکت به عنوان سبک زندگی کودک قرار گیرد و از حرکت وحشت نداشته باشد. اینگونه است که می‌توان امید داشت تا ۸۰ سالگی این فرد فعالیت حرکتی داشته باشد.

حمیدی معتقد است که بدون سواد حرکتی ورزش قهرمانی در خطر است و اگر کودک بخواهد در زندگی از توان حرکتی خود استفاده کند نیازمند آموختن سواد حرکتی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش این معاونت را وفادار به اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: آموزه‌های این سند این است که ما شایستگی‌های پایه دانش آموزان را تقویت کنیم و به همین لحاظ این سند می‌گوید که جامعه هدف ما ۱۵ میلیون دانش آموز است و از این رو پروژه‌های ما مدرسه محور و یا قابل اجرا در مدرسه هستند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان باید الفبای سواد حرکتی را دو، سه و چهار سال پیش از مدرسه بیاموزند، تصریح کرد: الفبای سواد حرکتی دویدن، پریدن و تعادل و توازن و آگاهی از فضا و بدن است. سواد حرکتی را تنها در حرکت می‌توان ارتقا داد و معنای آن این است که وقتی کودک در وضعیت چالش برانگیزی قرار گرفت بتواند بدنش را مدیریت و حفظ کند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموختن سواد حرکتی را باید از پایه شروع کرد، خاطر نشان کرد: شهرداری‌ها باید تمام اهتمام خود را بر روی سواد حرکتی در محلات بگذارند. وزارت آموزش و پرورش باید به وظایف خود در این راستا عمل کند و والدین باید نسبت به سواد حرکتی آگاه باشند. ناتوانی حرکتی باعث می‌شود فرد از حرکت دور شده و در سیکل معیوبی قرار گیرد و در نهایت سونامی بیماری‌های غیر واگیر سراغمان آید و مشکلات عدیده‌ای برایمان ایجاد کند.

حمیدی با بیان اینکه ما تربیت بدنی را به عنوان تربیت می‌بینیم و این مقوله نیز در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته و با تاکید بر اینکه تربیت بدنی عامل سرگرمی بچه‌ها نیست، افزود: در تربیت بدنی کودک یاد می‌گیرد در زمین و زمان بازی مهارت اجتماعی، خود اتکایی، مهارت روانشناختی، عزت نفس و انگاره مثبت پیدا کند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها