تجارت ایران و آلمان اوج میگیرد؟
معاون بینالملل اتاق بازرگانی ایران میگوید با توجه به سابقه طولانی همکاریهای اقتصادی ایران و آلمان، میتوان انتظار داشت که با همکاری طرف آلمانی، حجم مناسبات دو جانبه افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، هر چند پس از خروج آمریکا از برجام، میزان حضور شرکتهای اروپایی در ایران به شدت کاهش یافت اما آلمان جزو تنها کشورهای اروپایی بود که سطحی از روابط اقتصادی خود با ایران را در طول این سالها حفظ کرد.
آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان میدهد که آلمان و سوییس تنها کشورهای اروپایی هستند که در میان 10 شریک اول تجاری ایران باقی ماندهاند و پس از امارات متحده عربی، چین و ترکیه، چهارمین و پنجمین کشور صادرکننده کالا به ایران به شمار میروند.
با این وجود کشورهای اروپایی علی رغم تاکید بر عدم همراهی با آمریکا در خروج از برجام، در سالهای گذشته در عرصه عمل کمک چندانی به دور زدن تحریمها نکردهاند و همین موضوع از سوی طرف ایرانی در وبینار همکاریهای اقتصادی ایران و آلمان بار دیگر مطرح شد.
محمدرضا کرباسی، معاون بینالملل اتاق ایران با بیان این مطلب که آلمان از دیرباز نگاه توسعهای به ایران داشته است، تصریح کرد: توسعه بسیاری از زیرساختهای ایران مانند راهآهن، ذوب آهن، نورد و نیروگاهها با همکاری شرکتهای آلمانی در ایران ایجاد شده است. البته روابط تجاری، مستلزم روابط بانکی است و همانطور که تجارت بدون امکانات لجستیکی، ناپایدار است، بدون روابط کارگزاری بانکی هم امکان مناسبات تجاری وجود ندارد.
او با تاکید بر ایجاد زیرساختهای تجارت پایدار گفت: تنها از راه سرمایهگذاری مشترک میتوان زمینه تجارت پایدار بین کشورها را فراهم کرد. این هدف مهم تنها در چارچوب خرید و فروش کالا محقق نخواهد شد. در این بین ایجاد بسترهای لازم برای تجارت و سرمایهگذاری به تفاهم و برقراری دیالوگ بین کشورها نیاز دارد.
معاون بینالملل اتاق ایران با تاکید بر اینکه انتظار میرفت اروپا و به ویژه آلمان بعد از خروج آمریکا از برجام، گامهای موثرتری در حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی بین دو کشور بردارد، ادامه داد: علیرغم آنکه پس از برجام، روابط ایران با آلمان ۶۰ درصد رشد پیدا کرد، طی دو سال اخیر سیر نزولی به خود گرفته است که این روند مورد انتظار نبود.
کرباسی در بخش دیگری از سخنان خود به توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان ایرانی و رتبه بالای آنها در منطقه اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی آلمانی باید دید بلندمدت داشته باشند و بازار ایران را نه فقط به عنوان یک بازار مصرف بلکه به عنوان یک بازار رقابتی و چندجانبه در نظر بگیرند.
بر اساس گزارش پایگاه اتاق بازرگانی ایران، در ادامه هلنا رنگ، رئیس هیات مدیره انجمن نموف آلمان با بیان این مطلب که این انجمن به شرکتهای آلمانی برای توسعه بازار در کشورهای خاورمیانه و خاور نزدیک کمک میکند و در دورههای پیش با وزارت صنعت ایران همکاری نزدیک داشته است، گفت: علیرغم چالشها، همواره روابط دوستانهای با ایران داشتهایم و امروز حجم روابط دو کشور به رقم ۱.۵۴ میلیارد یورو میرسد.
منبع: ايسنا